آرشیو ۵ میلیون نسخه نشریه از دوران قاجار تا امروز در کتابخانه ملی

به گزارش پایگاه خبری سردبیر، رویا امین الرعایا سرپرست گروه پیایندهای اداره کل اطلاع‌رسانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با اعلام این خبر در تشریح فعالیت‌های گروه پیایندهای سازمان گفت: فراهم آوری، فهرست نویسی، حفاظت و اطلاع رسانی نشریات داخلی و خارجی از فعالیت‌های این بخش از سازمان است و همواره تلاش کرده‌ایم تا […]

به گزارش پایگاه خبری سردبیر، رویا امین الرعایا سرپرست گروه پیایندهای اداره کل اطلاع‌رسانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با اعلام این خبر در تشریح فعالیت‌های گروه پیایندهای سازمان گفت: فراهم آوری، فهرست نویسی، حفاظت و اطلاع رسانی نشریات داخلی و خارجی از فعالیت‌های این بخش از سازمان است و همواره تلاش کرده‌ایم تا در بحث گردآوری نشریات پیشرو باشیم.
وی با اشاره به اینکه سابقه فعالیت گروه نشریات در کتابخانه ملی از زمان تاسیس این کتابخانه بوده است، گفت: گردآوری و حفاظت نشریات در کتابخانه ملی براساس تاریخ چاپ روزنامه در ایران یعنی از دوران قاجار تا امروز بوده و بر اساس مستندات تاریخی فعالیت‌های کتابخانه ملی ایران در حوزه جمع آوری نشریات، همزمان با تاسیس این کتابخانه در سال ۱۳۱۶ تخمین زده شده است.
امین الرعایا در توضیح جزئیات آرشیو، نگهداری و حفاظت نشریات در کتابخانه ملی ایران گفت: بیش از ۴۰۰ عنوان اصل نشریات دوران قاجار و حدود ۷۰۰ عنوان مجموع نشریات تجدید چاپ شده که اصل نسخه در کتابخانه ملی گردآوری و نگهداری شده است. همچنین برای تکمیل آرشیو نشریات قدیمی، از طریق کمیته خرید سازمان و یا دریافت نسخه رقومی از کتابخانه‌های دیگر کشور، اقدام کرده‌ایم.
وی همچنین با اشاره به وظیفه حفظ میراث مکتوب برای آیندگان که برعهده سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران است، ادامه داد: براین اساس در مقوله فراهم آوری نشریات قدیمی و همچنین نشریات چاپ جدید و دیجیتال؛ وظیفه سازمان دوچندان است.
امین الرعایا با اشاره به آرشیو ۵ میلیونی نشریات در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران افزود: از جهت تعداد و منحصربه فرد بودن نشریات گرد آوری شده در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران از رتبه خوبی در کشور برخوردار هستیم و این نشریات به ترتیب تاریخی، مربوط به دوران قاجار تا انقلاب اسلامی می‌شوند.
سرپرست گروه پیایندهای اداره کل اطلاع‌رسانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران اضافه کرد: وظیفه ما علاوه بر فراهم آوری نشریات داخل کشور، گردآوری نشریاتی است که درباره اسلام، ایران یا توسط ایرانیان خارج از کشور تهیه شده است.
امین الرعایا در پایان گفت: گردآوری نشریات در کتابخانه ملی ایران روزنامه‌ها، مجلات، وقایع روزنگار و تاریخ مستند کشور را شامل می‌شود که در سال‌های اخیر نیز برخی از موسسات مطبوعاتی با کمک آرشیو نشریات کتابخانه ملی ایران توانستند مجموعه‌های خود را تکمیل کنند.