اتخاذ راهکارهای جدید برای آزادسازی حریم امامزاده جعفر (ع) بروجرد

به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، پروژه آزاد سازی حریم امامزاده جعفر (ع) بروجرد در سال‌های اخیر یکی از پروژه‌های عمرانی بوده که اداره اوقاف و امور خیریه متولی این مهم است اما به دلایل مختلف از جمله عدم تأمین اعتبار کافی متأسفانه تا به امروز محقق نشده است. به همین منظور برای اجرایی شدن طرح […]

به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، پروژه آزاد سازی حریم امامزاده جعفر (ع) بروجرد در سال‌های اخیر یکی از پروژه‌های عمرانی بوده که اداره اوقاف و امور خیریه متولی این مهم است اما به دلایل مختلف از جمله عدم تأمین اعتبار کافی متأسفانه تا به امروز محقق نشده است.

به همین منظور برای اجرایی شدن طرح آزاد سازی حریم امامزاده جعفر (ع) بروجرد مدیران استانی و شهرستانی راه و شهرسازی لرستان و بروجرد و شهردار بروجرد با مدیر عامل «شرکت بازآفرینی شهری ایران» نشستی برگزار و در این رابطه بحث و تبادل نظر کرده و برای عملیاتی شدن این موضوع از این مقام مسئول قول مساعدت گرفته شده است.

اختصاص زمین به شهرداری برای آزادسازی حاشیه امام زاده جعفر (ع)

رحیم جافری شهردار بروجرد از قول مساعدت معاون وزیر راه و شهرسازی مبنی بر اختصاص قطعه زمین‌هایی به شهرداری برای آزادسازی حاشیه امام زاده جعفر (ع) خبر داد و تصریح کرد: با انجام این مهم شهرداری قادر به آزاد سازی ۱۰ الی ۱۲ پلاک مورد نظر خود در حاشیه امام زاده جعفر (ع) خواهد بود.

احمد پارسا رئیس اداره راه و شهرسازی بروجرد نیز در این رابطه اظهار داشت: اجرای طرح آزاد سازی حریم امامزاده جعفر (ع) بروجرد پروژه‌ای است که طی چند سال اخیر علی رغم تلاش دستگاه‌های اجرایی مربوطه تا به امروز عملیاتی نشده است.

وی تصریح کرد: یکی از دلایل مهم عدم رضایت مالکین منازل مسکونی اطراف امامزاده و فقدان اعتبار جهت خرید و تملک زمین‌های اطراف امامزاده بوده است.

عملیات تهاتری با مالکین زمین‌های اطراف امامزاده در دستور کار قرار گرفت

رئیس اداره راه و شهرسازی بروجرد ادامه داد: لذا با نشست اخیر مدیران و معاون وزیر در تهران به این نتیجه رسیدیم که طی انجام عملیات تهاتری با مالکین زمین‌های اطراف امامزاده به توافق برسیم.

به گفته پارسا، اجرای عملیات تهاتری و تملک زمین‌های اطراف امامزاده و توافق با مالکین یکی از مصوبات خوبی بود که در این نشست به تصویب رسید.

عبدالرحیم رحیمی فرماندار بروجرد نیز اظهار داشت: این پروژه برای تحکیم موقعیت امامزاده جعفر بروجرد و آزادسازی حریم آن از وجود ساخت و ساز و مخروبه‌ها لازم است.

امام زاده جعفر (ع) بروجرد به عنوان قطب فرهنگی شهر محسوب می‌شود

وی گفت: امام زاده جعفر (ع) بروجرد به عنوان قطب فرهنگی شهر محسوب می‌شود و می‌توانیم از این ظرفیت به نحو احسن در پیشبرد اهداف فرهنگی استفاده کنیم.

فرماندار بروجرد افزود: هر ۶ ماه قیمت و نرخ در همه حوزه‌ها تغییر می‌کند و پروژه‌هایی که به دلیل کمبود اعتبار و یا فقدان اعتبار نیمه تمام رها شده اند باید هر چه زودتر تعیین تکلیف شوند.

این درحالی است که در سال ۹۷، از سوی معاون حقوقی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور مبلغ ۱۰ میلیارد تومان برای آزادسازی حریم امامزاده جعفر بروجرد در نظر گرفته شد اما تا کنون ریالی از این مبلغ جذب نشده است.

به هر حال انتظار می‌رود دستگاه‌های متولی ظرفیت امامزاده‌ها را به عنوان کانون فرهنگی و گردهمایی دوستداران اهل بیت (ع) مد نظر داشته باشند و برای ساماندهی و توسعه این فضاهای معنوی و فرهنگی تلاش مضاعفی داشته باشند.

براساس این گزارش، امامزاده جعفر به‌عنوان یک بنای مذهبی و تاریخی در قسمت شرقی شهر بروجرد واقع‌شده است که به استناد کتیبه‌های موجود امام‌زاده جعفر (ع) فرزند امام موسی کاظم (ع) است اما برخی از منابع و متون تاریخی با پنج واسطه نسبت این امامزاده را به امام سجاد (ع) مرتبط می‌سازند.

ساختمان گنبد هرمی شکل این آرامگاه نمونه‌ای بسیار زیبا از هنر و معماری عهد سلجوقی است. داخل حرم هشت‌ضلعی است و در وسط آن معجری از چوب و ورشو ساخته‌شده است؛ این معجر روی قبری که شش پله پایین‌تر از حرم است قرار دارد و طبقات بقعه غیر از مخروط انتهایی ۱۸ طبقه است.

تاریخ وفات امامزاده جعفر ۵۲۵ ه. ق است. اندازه کلی زیربنای مقبره ۲۲*۲۰ و ارتفاع آن ۲۰ متر است. سقف آن روپوش و نمای بیرونی آن هرمی شکل با مصالح آجر و کاشی و داخل بنا آیینه‌کاری است و بر روی درب کنده‌کاری‌شده آن آیاتی از قرآن کنده‌کاری‌شده است.

این مقبره در سال ۱۲۰۸ به‌فرمان تقی‌خان حاکم آن زمان بروجرد تعمیر و مرمت‌شده است. در محوطه این امامزاده ۵۰ اصله درخت موجود است که دو اصله آن چنار است و یکی از آن‌ها ۳۸۰ سال قدمت دارد.

بنای آرامگاه امامزاده جعفر بروجرد از بناهای جالب‌توجه معماری اسلامی در استان لرستان و غرب ایران است. گنبد هرمی شکل این آرامگاه با بیش از هزار سال قدمت، در دوره سلجوقیان ساخته‌شده است و از نمونه‌های معماری سلجوقی به‌حساب می‌آید.