اهالی موسیقی در روزهای کرونایی مشغول کارند/ بازار گرم تک‌آهنگ‌ها

به گزارش پایگاه خبری سردبیر، طی هفته‌های اخیر که اغلب تولیدکنندگان، آهنگسازان و خوانندگان موسیقی کشورمان در سبک‌های مختلف، به دلیل شیوع ویروس کرونا و طبق قوانین ستاد ملی کرونا قادر به برگزاری اجراهای زنده در اماکن عمومی نبودند، عمده فعالیت‌ها یا در قالب اجراهای آنلاین پی گرفته شد و یا به تولید تک آهنگ‌ها […]

به گزارش پایگاه خبری سردبیر، طی هفته‌های اخیر که اغلب تولیدکنندگان، آهنگسازان و خوانندگان موسیقی کشورمان در سبک‌های مختلف، به دلیل شیوع ویروس کرونا و طبق قوانین ستاد ملی کرونا قادر به برگزاری اجراهای زنده در اماکن عمومی نبودند، عمده فعالیت‌ها یا در قالب اجراهای آنلاین پی گرفته شد و یا به تولید تک آهنگ‌ها و بعضا آلبوم‌هایی انجامید که برخی از آن‌ها متناسب با حال و هوای این روزهای کشور و برخی نیز در ادامه تولیدات معمول هنرمندان بوده‌اند.
گرچه تولید آلبوم‌های موسیقی چه به صورت فیزیکی و چه به صورت دیجیتالی همچنان در مارکتینگ موسیقی کشورمان با وجود تمام مشکلات و آسیب‌های موجود در این حوزه به حیات خود ادامه می‌دهد، اما موضوع تولید تک‌آهنگ از جمله اتفاقاتی است که در ماه‌های اخیر حتی قبل از شیوع ویروس ناخوانده کرونا، رفته‌رفته جایگزین آلبوم‌ها و مجموعه‌هایی شد که توسط هنرمندان در بازار موسیقی منتشر می‌شد.
ظرفیتی که دیگر تبدیل به جریان اصلی معرفی آثار جدید اهالی موسیقی در بخش‌های مختلف شده و می‌رود که به عنوان اصلی‌ترین شریان تولید، بازاریابی و فروش محصولات موسیقایی در بازار جهانی معرفی شود. چارچوبی که نظام اقتصادی موسیقی ایران نیز از این قاعده مسثنی نیست و تولید روزافزون تک آهنگ و میزان مجوزهای اعطا شده دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه نشان‌گر اقبال و استقبالی است که یک طرف آن تولیدکننده و هنرمند و طرف دیگر شنوندگان موسیقی بوده و مایلند از این پس به جای زحمت و تمرکز روی تولید آلبوم، آثارشان را به صورت تک آهنگ منتشر کرده و مخاطبان را در مواجهه جدیدی با محصولات موسیقایی قرار دهند.

گزارش پیش رو نگاهی مختصر به برخی تک آهنگ‌هایی است که طی روزهای گذشته با مجوز دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط خوانندگان و آهنگسازان عرصه‌های مختلف در فضای مجازی به مخاطبان عرضه شده است.
هوشنگ کامکار آهنگساز، نوازنده و سرپرست گروه «کامکارها» به تازگی تک آهنگ «مشتاق» را با صدای امیر ناصر رنجبر و هم خوانی صبا کامکار در اختیار مخاطبان قرار داده است. از این هنرمند پیش تر نیز آثاری در قالب تک آهنگ به انتشار رسیده که از میان آنها می‌توان به «خطابه شرقی»، «نه به جنگ»، «داستانی نه تازه» اشاره کرد.
وی درباره انتشار این قطعه نوشته است: قطعه‌ «مشتاق گل» در اوایل دی‌ماه سال گذشته به اتمام رسید و ضبط شد و حالا امروز آن را تقدیم می‌کنم به دلاور مردان و شیرزنان عاشق گلزار انسانیت که جان خود را در راه بهبود و حفظِ زندگی هم‌وطنان خود بی‌پروا و بدون ترس فدا می‌کنند. در این چند ماه که در قرنطینه بودم دو کار دیگر نوشتم که هنوز نتوانستم ضبط‌شان کنم. من نیز در خانه می‌مانم تا دیگران سلامت باشند و اگر شد آثار بیشتری بنویسم.
در این قطعه ارسلان کامکار نوازنده ویولون و ویولون آلتو، علی جعفری پویان  نوازنده ویولن، نگار نوراد نوازنده ویولن سل، سیاوش کامکار نوازنده سنتور، نیریز کامکار نوازنده تار، امیر ناصر رنجبرنوازنده کمانچه و آرین رضایی نوازنده دف گروه اجرایی را تشکیل می‌دهند.

آهنگ «نگاه» با صدا و ترانه زنده‌یاد اسحاق انور نیز از جمله آثار پرمخاطبی بود که روز اول اردیبهشت همزمان با تولد این خواننده فقید منتشر شد.  این اثر با موسیقی امیر بهزاد و تهیه‌کنندگی نوید نیکبخت به مرحله انتشار رسیده است.
در تولید آهنگ نگاه، «باربد بیات» وظیفه رهبری ارکستر را بر عهده داشته و ارکستر متروپلیتن چک در تولید این اثر نواخته است. آهنگ نگاه از مجموعه آثار زنده‌یاد اسحاق انور است که در واپسین ماه‌های حیاتش تولید آنها انجام شد اما چرخ روزگار به این هنرمند باسابقه و بی‌حاشیه امان تکمیل آثارش را نداد. حالا قرار است آثار به جا مانده با صدای اسحاق انور به زودی در قالب یک آلبوم منتشر شود که امیر بهزاد به همراه اعضای گروهش در حال تکمیل این آثار است.
زنده‌یاد اسحاق انور پس از سال‌ها همکاری با هنرمندان مطرحی نظیر همایون شجریان، محمد اصفهانی، عبدالحسین مختاباد، رضا صادقی، مجید اخشابی و کارن همایونفر و… روز ششم تیرماه سال ۱۳۹۸ در سن ۴۷ سالگی دار فانی را واع گفت.

پویا سرایی نوازنده و آهنگساز موسیقی ایرانی که در ماه‌های گذشته فصل تازه‌ای از فعالیت‌های خود را در حوزه‌های تولید و انتشار جهانی آثارش آغاز کرده،  طی روزهای اخیر ضمن تولید چند اثر موسیقایی در مارکت بین المللی قطعه بی کلام «pray» را منتشر کرد.
«فانتزی نوا برای ارکستر سمفونیک»، «بهار»، «بهارغم انگیز»، «افسانه عاشق »، «لیلا خانم»، «دخترک ژولیده»، «چهار مضراب اصفهان» و قطعه «امید» از آثار اخیر پویا سرایی هستند که در مارکت بین المللی منتشر شده است. ضمن اینکه  برخی از این آثار توسط ناشر آلمانی «روبامیوزیک (ایست میوزیک تی پی ام)» در سایت‌های بین المللی فروش و نشر موسیقی قرار گرفته است.

احسان بیرقدار از نوازندگان و آهنگسازان فعال موسیقی کشورمان نیز در آستانه انتشار آلبوم مستقل خود قطعه «غمگین می‌خواند» را با تقدیم به شخصیت «حمید هامون» با بازی مرحوم خسرو شکیبایی در فیلم «هامون» داریوس مهرجویی منتشر کرد.
وی درباره این قطعه که علی جعفری پویان در آن به عنوان نوازنده ویولن و ویولا، محمد رحیمی تهیه کننده، حامی حقیقی ضبط و مسترینگ، سوگل ضامنی گرافیست، معین هاشمی نسب عکاس ونیما جوان به عنوان ناشر حضور داشته اند، توضیح داده است: «این قطعه موسیقی که ادای دینی است به حمید هامون ها»

محمدرضا چراغعلی آهنگساز، خواننده، مدرس و پژوهشگر شناخته شده موسیقی پاپ ایران نیز طی روزهای گذشته قطعه «صد سال تنهایی» برگرفته از رمان صد سال تنهایی گابریل گارسیا مارکز را منتشر کرد.
در این قطعه که توسط موسسه «طنین ترانه باربد» منتشر شده، سجاد عزیزی آرام ترانه سرا، محمدرضا چراغعلی اهنگساز،  خواننده و تنظیم کننده گروه اجرایی را تشکیل می‌دهند.

محسن شریفیان نوازنده نی انبان، خواننده و سرپرست گروه موسیقی «لیان بوشهر» که در هفته‌های گذشته با حاشیه‌های متعددی در حوزه برگزاری کنسرت آنلاین خود در برج میلاد مواجه بود، به تازگی قطعه «لی لو» را منتشر کرده است.
در این قطعه که اثری مشترک از محسن شریفیان و بهنام شهرکی است، محسن شریفیان و حسن نجف خواننده، منوچهر بایندوری ترانه سرا، محسن شریفیان نوازنده نی انبان، حبیب مفتاح نوازنده پرکاشن، فیروز ویسانلو نوازنده گیتار، بهنام شهرکی میکس و مستر، رضا معرضی طراح، راحله بدیعی هم خوان گروه اجرایی اثر هستند.

حامد همایون از خوانندگان شناخته شده موسیقی پاپ کشورمان که در ماه‌های اخیر فعالیت کمتری در حوزه پخش آثارش داشته به تازگی قطعه انرژی بخش و عاشقانه «ای عشق» را با حمایت کمپانی «ترانه شرقی» به مدیریت محسن رجب پور منتشر کرد. این در حالی است که «نارفیق»، «البرز»، «خلسه»، «پرسه» از جمله تک آهنگ‌هایی بودند که توسط این خواننده در فضای مجازی عرضه شد.
در این قطعه امیر پیرنهان ترانه سرا، حامد همایون خواننده، امید ساربانی و معین ادیم تنظیم کننده، محمد فلاحی میکس و مستر، رضا نورانی عکاس، مجید رضایی طراح گروه اجرایی را تشکیل می‌دهند.

حمید هیراد دیگر خواننده موسیقی پاپ که طی سال‌های اخیر با حاشیه‌های ریز و درشتی رو به رو بوده و در برنامه سال تحویه شبکه پنج سیما از ابتلای خود به سرطان خون پرده برداشت، در این روزها تازه ترین قطعه خود با نام «ساقی» را منتشر کرد.
در این تک آهنگ حمید هیراد ترانه سرا، آهنگساز و خواننده، مهرشاد خنج تنظیم کننده، امیررضا رعیتی عکاس، سعید حقیقت طراح و موسسه «اوازی نو» ناشر گروه اجرایی را تشکیل می‌دهند.
«گفتم بمان»، «آهو»، «ای وای»، «دهه شصت»، «دیر کردی»، «کدئین» از جمله آثاری است که اخیرا توسط حمید هیراد در فضای مجازی منتشر شده است.

شهاب مظفری خواننده پاپ هم که آثارش در سریال «دل» با استقبال مخاطبان مواجه شده، طی روزهای گذشته بعد از انتشار قطعه‌هایی چون «برعکس»، «مرد»، «اتفاقا عشق»، «دل خون»، «زیبای چشم سفید»، «تنهای تنها» و «خزون»، قطعه جدیدی به نام «شناسنامه» را در دسترس طرفدارانش قرار داد.
تولید روزافزون تک آهنگ و میزان مجوزهای اعطا شده دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه نشانگر اقبال و استقبالی است که یک طرف آن تولیدکننده و هنرمند و طرف دیگر شنوندگان موسیقی بوده و مایلند از این پس به جای زحمت و تمرکز روی تولید آلبوم، آثارشان را به صورت تک آهنگ منتشر کننددر این تک آهنگ که کاور آن با تصویری از ساره بیات در سریال «دل» طراحی شده، معین طیبی آهنگساز، مهرزاد امیرخانی ترانه سرا، شهاب مظفری خواننده، علی وانیار تنظیم کننده، معین باقری عکاس، معین حسنی طراح، موسسه «آراد» ناشر؛ گروه اجرایی را تشکیل می‌دهند.
حمید عسگری دیگر خواننده موسیقی پاپ کشورمان نیز به تازگی قطعه ریتمیک «چشم سیاه» را پس از تک اهنگ‌هایی چون «گذشته»، «آغوش تو»،«سیاره»، «کجای دنیامی» را برای مخاطبانش منتشر کرد.
در این قطعه که از حال و هوایی نشاط آوری برخوردار است حمید عسکری ترانه سرا، آهنگساز و خواننده، هادی کولیوند تنظیم کننده، امید حجت نوازنده گیتار، ایمان احمد زاده میکس و مستر و صابر نامدار به عنوان طراح حضور دارند.
آرون افشار خواننده جوان کشورمان که آثارش در ماه‌های اخیر جزو پرتعداد ترین میزان دانلود و استقبال مخاطبان بوده اخیرا تک آهنگ «عاشق کش» را به آهنگسازی و ترانه سرایی نام اختصاری «D-pop» را  منتشر کرده است.
در این اثر معین راهبر تنظیم کننده، فرشید ادهمی نوازنده گیتار، مجید رضایی طراح و موسسه «آوای فروهر» به عنوان ناشر گروه اجرایی را تشکیل می‌دهند.
«کجایی»، «زلزله»، «شب رویایی»، «یارقدیمی»، «گیسو پریشان»، «دلشوره»، «خط و نشان»، «طبیب ماهر» از جمله آثاری است که تاکنون از سوی خواننده پرطرفدار قطعه «جانم باش» در فضای مجازی پیش روی مخاطبان قرار گرفته است. البته شنیده‌ها حاکی از آن است که وی تصمیم دارد به زودی اولین آلبوم مستقل خود را منتشر کرد.

برادران مسیح و آرش عدل پرور، ملقب به «مسیح و آرش» هم پس از انتشار تعدادی از تک آهنگ‌ها خود از جمله «دمت گرم»، «دریا»، «نالوطی» و «نرو» به تازگی قطعه «دست به یکی» را پیش روی مخاطبانشان قرار دادند.
در این تک آهنگ» آرش عدل پرور ترانه سرا و آهنگساز، اشکان محمدیان تنظیم کننده، محمد فلاحی میکس و مستر و موسسه «آراد» به عنوان ناشر گروه اجرایی را تشکیل می‌دهند.

شهریار صیقلانی از خوانندگان گزیده کار موسیقی کشورمان که در این سالها پس از تجربیاتی در عرصه موسیقی راک عمده فعالیت‌های خود را روز موسیقی پاپ و آلترناتیو متمرکز کرده، اخیرا قطعه «تکراری» با همراهی حمزه یگانه منتشر کرده است.
در این قطعه شهریار مسرور آهنگساز و ترانه سرا، حمزه یگانه تنطیم کننده و نوازنده ترومپت وکیبورد، آرش پاکزاد میکس و مستر و شهریار صیقلانی به عنوان نوازنده گیتار و خواننده گروه اجرایی را تشکیل می‌دهند.

محسن ابراهیم زاده خواننده موسیقی پاپ نیز که یکی دوسال اخیر از جمله هنرمندان پرطرفدار این ژانر موسیقی بوده به تازگی قطعه «گندمی» را با حال و هوایی ریتمیک منتشر کرد. این خواننده تاکنون آلبومی را به صورت مستقل در اختیارطرفدارانش قرار نداده است.
در این قطعه محسن ابراهیم زاده ترانه سرا، آهنگساز و خواننده، کوشان حداد تنظیم کننده، مهدی کرد تهیه کننده، سینا قائمی زاده عکاس، آرمان قنبری طراح و موسسه «آوای مهر میهن» ناشرعوامل اجرایی را تشکیل می‌دهند.
«داد و فریاد»، «عاشقتم»، «علاقه محسوس»، «پروانه وار»، «دوره کردم»، «وابستگی» و «دونه دونه» از جمله تک اهنگ‌هایی است که توسط ابراهیم زاده و گروهش به طرفدارانش عرضه شده است.

امید حاجیلی خواننده موسیقی پاپ که در سال‌های اخیر پس از جدایی کامل از نوازندگی سازهای بادی در ارکسترهای مطرح کشور سبک موسیقی خود را تغییر داده، در روزهای گذشته قطعه «دخت شیرازی» را منتشر کرد.
در این تک آهنگ پس از انتشار قطعه‌های «پریزاد» و «زیم زیم» تازه ترین اثر حاجیلی محسوب می‌شود، فراز حلمی ترانه سرا، امید حاجیلی خواننده، محمد زندوکیلی آهنگساز، امید حاجیلی و حمیدرضا مرادی تنظیم کننده، سمیرا ملک هم خوان، بهزاد رواقی نوازنده سه تار، فیروز ویسانلو نوازنده گیتار کلاسیک، نیما رمضان ، نوازنده گیتار الکتریک، حمیدرضا مرادی میکس و مستر، مرضیه امیری عکاس، محمد علی میرزا طراح، «رویال هنر» و «آوای حاجیلیتو» ناشر عوامل اجرایی را تشکیل می‌دهند.