اهدای پلاسما برای بهبودیافتگان کرونا خطری ندارد

به گزارش سردبیر پرس، دکتر مجتبی یعقوبی، در خصوص پلاسما درمانی، گفت: طبق پژوهش‌های انجام شده پلاسما درمانی روشی مؤثر در درمان بیماران بدحال کرونایی است. وی همچنین افزود: بیماری کرونا یک بیماری چند بعدی است و وقتی وارد بدن افراد می‌شود دو فاز ویروسی و ایمنی ایجاد می‌کند. در فاز ایمنی سیستم ایمنی خود […]

به گزارش سردبیر پرس، دکتر مجتبی یعقوبی، در خصوص پلاسما درمانی، گفت: طبق پژوهش‌های انجام شده پلاسما درمانی روشی مؤثر در درمان بیماران بدحال کرونایی است.
وی همچنین افزود: بیماری کرونا یک بیماری چند بعدی است و وقتی وارد بدن افراد می‌شود دو فاز ویروسی و ایمنی ایجاد می‌کند. در فاز ایمنی سیستم ایمنی خود فرد علیه ویروس مقابله می‌کند که در برخی ارگان‌ها مثل ریه این واکنش بسیار شدید تر است و گاهاً باعث مرگ می‌شود.

متخصص عفونی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان البرز گفت: اگر ما بتوانیم پادتن‌هایی که علیه ویروس مقابله می‌کنند را زودتر وارد بدن فرد بیمار کنیم می‌توانیم این بیمای را کنترل کنیم، اگر فردی پس از ابتلاء به بیماری کوید ۱۹ بهبودی یابد به احتمال زیاد مقادیر زیادی از این آنتی‌بادی‌ها در پلاسمای خونش وجود دارد.
دکتر یعقوبی اضافه کرد: بخشی از پلاسما فرد بهبود یافته را گرفته و آن را به بیماران با بیماری شدید تزریق می‌کنیم و امیدواریم که این آنتی‌بادی‌ها سیستم ایمنی بدن بیمار را تحریک کنند تا ویروس را پیدا کرده و شروع به از بین بردن آن کنند.
وی گفت: فردی که مبتلا به کرونا شده ۲۵ الی ۳۰ روز پس از ابتلاء می‌تواند برای اهدای پلاسما اقدام کند، این درمان ۱۰۰ درصد قطعی نیست و فقط برای بیماران بسیار بدحال استفاده می‌شود.

متخصص عفونی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان البرز با بیان اینکه این روش کاملاً داوطلبانه است، افزود: همه افرادی که تست کرونای آنها مثبت شده و بهبود یافته‌اند، می‌توانند در این طرح مشارکت کنند.
دکتر یعقوبی گفت: اهدای پلاسما از خانم‌های باردار و افرادی که مبتلا به بیماری‌هایی که از خون منتقل می‌شوند مثل ایدز و هپاتیت انجام نمی‌شود.
وی تاکید کرد: اهدای پلاسما به هیچ عنوان ضرر و عوارض برای افراد ندارد و بهبود یافتگان صرفاً با مصرف مقداری مایعات پلاسمای اهدا شده را جبران می‌کنند. اهدای پلاسما حدوداً ۴۵ دقیقه زمان می‌برد و پس از جداسازی پلاسما خون مجدد به بدن فرد اهدا کننده باز می‌گردد.