ایثارگری های کادر درمان از دوران دفاع مقدس تا روزهای کرونایی

‌پایگاه خبری سردبیر، گروه استان‌ها: سکانس اول؛ نیمه دوم سال ۵۹ درست زمانی که عراق، ایران را آماج حمله قرار داد، مردمی که تازه انقلاب کرده بودند، باید رو در رو با دشمنی که چشم بر آب و خاک وطن داشت می‌جنگیدند. جنگ آغاز شد و مردم در این جدال گسترده در کنار مسئولین وقت […]

‌پایگاه خبری سردبیر، گروه استان‌ها: سکانس اول؛ نیمه دوم سال ۵۹ درست زمانی که عراق، ایران را آماج حمله قرار داد، مردمی که تازه انقلاب کرده بودند، باید رو در رو با دشمنی که چشم بر آب و خاک وطن داشت می‌جنگیدند.
جنگ آغاز شد و مردم در این جدال گسترده در کنار مسئولین وقت ایستادند، همدلی‌ها در پس آژیرهای قرمز به خوبی دیده می‌شد و در این میان علاوه بر رزمندگان، کادر درمانی و پرستاران نیز دست از جان شسته و با عشق برای فرزندان این وطن می‌جنگیدند.
سکانس دوم؛ اسفند سال ۹۸، درست زمانی که مردم خود را برای آغاز سال جدید آماده می‌کردند، شیوع ویروس منحوسی به نام کرونا در کشور تأیید شد و این خبر مردم را شوکه کرد.
پزشکان و کادر درمان قهرمانان روزهای کرونایی ملت ایران
اما باز هم زودتر از آنچه که به نظر می‌آمد، همدلی‌ها شکل گرفت و گروه‌های جهادی برای تولید تجهیزات پزشکی تشکیل شد و در کارزار جنگ با کرونا کادر درمانی و پزشکان باز هم در خط مقدم قرار گرفتند و با عشقی بدون وصف به خدمت پرداختند.
رئیس بیمارستان ۱۵ خرداد ورامین در تشریح این همدلی‌ها و فداکاری‌های کادر درمانی به خبرنگار سردبیر پرس گفت: پزشکان، پرستاران و کادر درمانی در خط مقدم مبارزه با کرونا و نشان دادند، قهرمانان این روزهای مردم ایران هستند، زنان و مردان بی ادعایی که به قیمت جانشان پای سلامتی و حفظ جان مردم ایستاده‌اند.
علی فتحی که خود فرزند شهید فتحی است، گفت: کادر درمانی سربازانی هستند، که با فداکاری‌هایشان، یک بار دیگر حال و هوای ایام دفاع مقدس را برای مردم ایران زنده کرده‌اند.
بله، کرونا صحنه‌هایی را خلق کرد که نام دیگری جز ایثار، جهاد و عشق به همنوع را نمی‌توان برای آن انتخاب کرد، در این روزها ویروس کرونا چهره بی رحمش را هر روز بیشتر نمایان می‌کرد و هیچ تفاوتی میان مردم عادی و خواص نمی‌گذاشت و پزشکان، پرستاران و کادر درمان به عنوان جهادگران خط مقدم مقابله با کرونا نیز از شر این ویروس در امان نماندند.
شهادت پزشکی که سُرُم به دست به معالجه بیماران مشکوک به کرونا می‌پرداخت
هنوز مردم در بُهت شیوع کرونا بودند، که خبر شهادت دکتر «شیرین روحانی‌راد» بر اثر ابتلاء به بیماری کرونا رسانه‌ای شد، این شهید از پزشکان بیمارستان «شهدای پاکدشت» بود، که روایت شهادت و ایثارش چیزی کمتر از روایت‌های ایثار رزمندگان در جنگ تحمیلی نداشت.

انتشار تصویر و کلیپ‌هایی از این پزشک شهید، به دلیل کمبود کادر پزشکی در حالی که سُرُم به دست داشت و در حال ویزیت و معالجه بیماران مشکوک به کرونا بود، در شبکه‌های مجازی و رسانه‌ها صحنه‌هایی ناب از عشق و ایثار را به نمایش گذاشت.
مدیر بیمارستان شهدای پاکدشت در تشریح مجاهدت‌های این پزشک شهید به خبرنگار سردبیر پرس گفت: زمانی که ویروس کرونا شیوع پیدا کرد، هرگز شاهد عقب نشینی این پزشک شهید از عرصه خدمت نبودیم و وی بیش از گذشته در محل خدمت خود، یعنی اورژانس بیمارستان حاضر شده و به مداوای بیماران می‌پرداخت و حتی پس از بیماری نیز حاضر به ترک محل خدمت نبود.
هادی کریمی گفت: از ۱۹ اسفند بود، که این پزشک شهید به دلیل بیماری قادر به فعالیت نبود و به سرعت در همین بیمارستان بستری شد، اما پس از چندی و با وخیم‌تر شدن حال این دکتر شهید، وی به بیمارستان «مسیح دانشوری» اعزام شده و در آن بیمارستان بستری شد، که ۲۸ اسفند سال گذشته به شهادت رسید و پیکر پاکش در گلزار شهدای «دِه امام» به خاک سپرده شد.
وی گفت: کادر درمان، به ویژه پاکدشتی‌ها، همواره به این پزشک شهید افتخار می‌کنند.
قرار بود خواهرم سال تحویل در کنارمان باشد
این پزشک شهید در حالی که با سرم در دست در حال معالجه بیماران بود، در اظهار نظری دلیل فعالیت خود علیرغم بیماری را این‌طور شرح داده بود: همه کارکنان بیمارستان درگیر هستند و چون نیروی جانشین نداشتم باید می‌آمدم.
برادر این پزشک شهید از وعده وی برای بودن در کنار خانواده اش در لحظه سال تحویل گفت و افزود: قول داده بود، تا در لحظه سال تحویل کنار هم باشیم، اما در همین اثنی به ما خبر دادند، که خواهرم را برای معالجه به بیمارستان مسیح دانشوری منتقل کردند.
علی روحانی راد که با خبرنگار سردبیر پرس گفتگو می‌کرد، اضافه کرد: نه تنها شیرین زندگیمان را لحظه سال تحویل در کنارمان نداشتیم، که حسرت یک بار دیدن او نیز برای همیشه به دلمان ماند.
پزشک شهید «مهینی» مدام صلوات می‌فرستاد و زیارت عاشورا می‌خواند
روحانی راد، تنها پزشک فداکار و ایثارگری نبود، که در جنگ با ویروس کرونا و برای حفظ سلامتی مردم این مرز و بوم جان خود را فدا کرد، هشتم فروردین ماه ۹۹ و در بحبوحه افزایش تعداد مبتلایان به کرونا بود، که خبر شهادت پزشک ورامینی «حمیدرضا مهینی» در پی ابتلاء به ویروس کرونا و پس از طی یک دوره بیماری در رسانه‌ها منتشر شد، تا نام این شهید خدمت و کادر سلامت برای همیشه در حافظه تاریخ و ملت ایران ثبت شود.

شهید مهینی نزدیک به دو دهه برای معالجه بیماران از تهران به پاکدشت می‌رفت، شهید مهینی سابقه هیچ بیماری نداشت، اما پس از ابتلاء به ویروس کرونا از ۲۶ اسفند راهی بخش مراقبت‌های ویژه شد و چند روزی در «آی. سی. یو» بستری و پس از آن به شهادت رسید و در قطعه شهدای مسجد ارگ بهشت زهرا (س) به عنوان شهید سلامت به خاک سپرده شد.
همسر شهید مهینی در گفتگو با خبرنگار سردبیر پرس در مورد چگونگی ابتلاء وی به ویروس کرونا اظهار داشت: شهید مهینی در درمانگاه تأمین اجتماعی و حتی در دوران شیوع کرونا مشغول معاینه بیماران بود.
مهشید صحابی که خود نیز پزشک است، از ضعف، گلو درد و خستگی شهید مهینی سه روز قبل از بستری شدنش خبر داد و گفت: از شنیدن خبر ابتلایش به ویروس کرونا اصلاً نهراسید و ترسی نیز نداشت.
وی گفت: این شهید بسیار صلوات می‌فرستاد و زیارت عاشورا می‌خواند، اهل تظاهر و ریا نبود.
این همسر شهید ادامه داد: ۲۵ سال زندگی پر عشقی را با هم تجربه کردیم و همیشه با هم و در کنار هم بودیم، در بیمارستان و پس از ابتلایش به بیماری کرونا نیز تا قبل از انتقال به بخش مراقبت‌های ویژه در کنارش بودم.
شهادت دکتر رستم نژاد
۱۳ فروردین ۹۹ نیز شهادت پزشک دیگری به نام «ارسطو رستم نژاد» بر اثر ابتلاء به ویروس کرونا منتشر شد.
شهید رستم نژاد، پزشک بیمارستان پاکدشت و از پیشکسوتان عرصه پزشکی بود، که در ایام شیوع ویروس کرونا نیز طبابت داشت و شهروندان برای معالجه به مطب وی مراجعه می‌کردند.
صحنه‌هایی که پس از گذشت سال‌ها از دفاع مقدس و جنگ در ایران و با ورود کرونا شکل گرفت شگفتی‌هایی را آفریده که از ذهن تاریخی ایران پاک شدنی نیست، ارزش ایثار و فداکاری مدافعان سلامت به قدری والاست که «شهید خدمت» نام گرفتند و مدال پرافتخار شهادت بر گردنشان آویخته شد.
حال با گذشت نزدیک به ۷۰ روز از ورود کرونا به کشور همچنان شاهد از خود گذشتگی‌های کادر درمان هستیم، آنان که جان بر کف ایستادند و از حریم جان‌ها حفاظت کردند، پزشکان و پرستاران زمانی که وارد عرصه درمان شدند، برای این شرایط خود را آماده کرده‌اند و گذشت و ایثار سرلوحه تمام کارهای آنها است، کادر درمانی همیشه در خط مقدم درمان قرار داشته اما این وضعیت بحرانی، ایثار آنها را بیش از گذشته نمایان کرده است.