بهره مندی روستاهای بالای ۵۰ خانوار از راه آسفالته تا پایان دولت

به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، محمد اسلامی امروز پنجشنبه در ستاد اقتصاد مقاومتی لرستان با اشاره به اینکه نگاه ما در دولت این است که با درک واقع بینانه از شرایط کشور همه تلاش کنیم با استفاده بهینه از منابع محرومیت زدایی و پیشرفت اتفاق بیفتد، اظهار داشت: یکسری پروژه های تدارک دیده شده محرومیت زدایی […]

به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، محمد اسلامی امروز پنجشنبه در ستاد اقتصاد مقاومتی لرستان با اشاره به اینکه نگاه ما در دولت این است که با درک واقع بینانه از شرایط کشور همه تلاش کنیم با استفاده بهینه از منابع محرومیت زدایی و پیشرفت اتفاق بیفتد، اظهار داشت: یکسری پروژه های تدارک دیده شده محرومیت زدایی انجام می دهند و شهرستان هایی که محرومیت بیشتر است در اولویت قرار دارند.

در پایان دولت هیچ روستای بالای ۵۰ خانواری نخواهیم داشت که از راه روستایی آسفالته بهره مند نشود

وی با بیان اینکه این سیاست را در قالب طرح ابرار و راه های روستایی پیگیری می کنیم، تصریح کرد: اولویت اول این بوده که روستاهای دارای ۵۰ خانوار راه آسفالته داشته باشند.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه برخورداری از راه روستایی آسفالته در صدر اولیت ها قرار دارد و مسئولین سازمان راهداری این را نصب العین قرار داده و اقدام کرده اند، افزود: در پایان دولت هیچ روستای بالای ۵۰ خانوار نخواهیم داشت که از راه روستایی آسفالته بهره مند نشود.

اسلامی با اشاره به نگاه متوازن در توسعه روستایی گفت: در گام دوم به سراغ آسفالته کردن راه روستاهای بالای ۲۰ خانوار می رویم.

۱۴ هزار کیلومتر شبکه ریلی در دست مطالعه و ساخت است

وی با بیان اینکه در بحث مهم پیشرفت و توسعه لرستان استانی است که در تلاقی کریدورهای شمال جنوب و شرق غرب قرار گرفته است، تصریح کرد: برای ما اولویت مهم این است شبکه که آزادراهی لرستان را کامل کنیم.

وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنان خود به وجود ۱۴ هزار و ۷۰۰ کیلومتر شبکه ریلی در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: نمی گویم کم کاری نشده و یا این عدد مناسب است، ولی توسعه ملی یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری در سیاست های کلی نظام است و در برنامه های دولت نیز مورد تاکید رئیس جمهور بوده است.

اسلامی با بیان اینکه بهره مند شدن استان های مختلف کشور از شبکه ریلی مورد تاکید است که ۵ استان را رئیس جمهور وعده داده بودند و این ۵ استان از سال ۹۶ تا امروز به شبکه ریلی متصل شده اند، تصریح کرد: ۱۴ هزار کیلومتر شبکه ریلی را در دست مطالعه و ساخت داریم و به همین میزانی که راه آهن وجود دارد داریم کار می کنیم.

وی با تاکید بر اینکه امروز شرایط ما در بحث درآمدها به خاطر مزاحمت های بی شمار استکبار جهانی به ویژه آمریکای جنایتکار به گونه ای شده که برنامه ریزی برای توسعه را با الگوهای دیگری باید پیگیری کنیم، افزود: روز سه شنبه یک تفاهم نامه را برای توسعه خطوط راه آهن برای خط ریل سنگان- تربت حیدریه-جندق- بافق با شرکت های صنعتی و معدنی کشور به ارزش ۸ هزار میلیارد تومان امضا کردیم که ۷۰ درصد اعتبار از سوی شرکت ها و ۳۰ درصد دیگر از سوی دولت تامین می شود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه حسن این خط آهن این است که ظرفیت بهره برداری ما برای جابه جایی بار در این خط که ۷.۵ میلیون تن است به نزدیک ۲۰ میلیون تن می رسد و تقریبا ۲.۶ برابر می شود، گفت: این پروژه با بودجه دولتی تا ۲۰ سال دیگر هم محقق نمی شد.

الگوهای سرمایه گذاری را برای پروژه های ریلی دنبال خواهیم کرد

اسلامی با بیان اینکه پروژه های راه آهن را مانند آزادراه ها با الگوهای سرمایه گذاری دنبال می کنیم و همین الگو را برای اتصال راه آهن زاهدان به بیرجند استفاده کرده ایم، تصریح کرد: در چنین شرایطی که امروز قرار گرفته ایم نکته حائز اهمیت این است که اگر از شبکه ریلی ما بودجه اقتصادی و درآمدزایی استخراج شود می تواند کمک کند پروژه ها را سریع تر توسعه دهیم.

وی با اشاره به اینکه برخی پروژه های ریلی افتتاح شده ۱۵ سال پیش شروع شده بودند که به خاطر منابع مادی محدود بوده است، گفت: یک زمانی سهم بودجه های عمرانی از سبد بودجه های کشور حداقل ۴۵ درصد بوده است، ولی تغییراتی که رخ داده این میزان به کمتر از ۱۰ درصد رسیده است و تخصیص آن هم حداکثر ۴۰ بوده است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه پروژه های کمربندی یکی از بزرگترین مطالبات جامعه و نمایندگان است که بسیار پر هزینه و زمان بر بوده و با مسائل اجتماعی و اقتصادی متعدد همراه است، تصریح کرد: اراضی ین پروژه ها اراضی مردم است و با اسناد خزانه نمی شود زمین مردم را خرید، لذا پروژه های مانده را در تبصره ۱۹ اضافه کرده ایم که در قالب الگوهای مشارکتی کار کنیم.

بازارهای موازی همواره بخش مسکن را متاثر کرده است

اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود به بخش مسکن اشاره کرد و گفت: دولت در نرخ گذاری بر منازل مردم مسئولیت قانونی ندارد و قیمت بخش مسکن متاثر از عرضه و تقاضا تعیین شده و بازارهای موازی همواره بخش مسکن را متاثر کرده است.  

وی با بیان اینکه وقتی ارز و طلا قیمتش در بازار تغییر می کند همه به طور اتوماتیک کالا و خدمات خود را تجدید ارزیابی می کنند و قیمت ها تغییر می کند، تصریح کرد: در این شرایط با تحولاتی مواجه شدیم که معامله ای هم صورت نمی گرفت.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در این شرایط کرونا اسباب کشی منازل جزو مواردی است که موجب شیوع می شود و ستاد ملی در مصوبه تمدید اجاره نامه ها را با همان شرایط مصوب کرد و بعد از آن تصویب کرد قراردادها تمدید شوند و حداکثر افزایش قرارداد های اجاره واحدهای مسکونی برای شهر تهران ۲۵ درصد، کلان شهرها ۲۰ درصد و دیگر شهرها ۱۵ درصد لحاظ شودو التهاب ها از طریق کنترل معاملات مدیریت شود.

اسلامی با تاکید بر اینکه بحث اساسی ما این بوده که طبق قانون دولت وظیفه دارد زمینه خانه دار شدن مردم را فراهم کند و جامعه هدف ما قشر متوسط و آسیب پذیر است، گفت: طرح اقدام ملی مسکن را در کنار تحویل مسکن مهر باقی مانده در دستور کار داریم.

در دولت یازدهم و دوازدهم یک میلیون و ۳۳۰ هزار واحد مسکن مهر تحویل مردم ش

وی با اشاره به اینکه دو میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکن مهر در کشور طرح ریزی شده بود که در دولت یازدهم و دوازدهم یک میلیون و ۳۳۰ هزار واحد مسکن مهر تحویل مردم شده است، اظهار داشت: باقی مانده آن حدود ۷۰ هزار واحد است که دارای عقب ماندگی بوده است و مسائل گوناگون حقوقی و قراردادی را برطرف کرده ایم و تا آبان ماه وقت داشته اند تکمیل کنند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در همین دوره ای که ما خدمتگذار مردم بوده ایم بیش از ۲۰۰ هزار واحد مسکن مهر تحویل مردم شده است، تصریح کرد: ۱۲۰ هزار واحد دیگر آماده شده است که انشعابات آن باید توسط شرکت های خدماتی تامین شود.

اسلامی خاطرنشان کرد: باقی مانده مسکن مهر، واحدهایی است که در دادگاه پرونده دارند و محاکم باید برای آن ها تصمیم گیری کنند.

وی با تاکید بر اینکه طرح اقدام ملی مسکن را برای همه شهرها برنامه ریزی کرده ایم، افزود: نباید شهری باشد که افراد در آن در طرح اقدام ملی ثبت نام نکرده باشند،  اگر هم زمین نداشته باشیم باید بخریم.