تب کرونا بر تب کنکورغلبه کرد/پرکشیدن رتبه های برتر کنکور از تبریز

سردبیر پرس، گروه استان‌ها – آناهیتا رحیمی: صاحب نظران در این حوزه معتقد هستند که عدالت آموزشی تنها راه رسیدن به عدالت اجتماعی است؛ اما در این میان نیز شیوع ویروس کرونا تأثیر گذار بر مسائل آموزشی و پرورشی بوده و کسری ساعات آموزشی در فضای مجازی قطعاً بر عدالت آموزشی نیز تأثیر گذار خواهد […]

سردبیر پرس، گروه استان‌ها – آناهیتا رحیمی: صاحب نظران در این حوزه معتقد هستند که عدالت آموزشی تنها راه رسیدن به عدالت اجتماعی است؛ اما در این میان نیز شیوع ویروس کرونا تأثیر گذار بر مسائل آموزشی و پرورشی بوده و کسری ساعات آموزشی در فضای مجازی قطعاً بر عدالت آموزشی نیز تأثیر گذار خواهد بود.
همزمان با شیوع ویروس کرونا آموزش‌های مجازی نیز به راه افتاد و به دنبال آن دانش آموزان نیز از کیفیت و دقت موجود در کلاس‌های حضوری محروم شدند و به ناچار از طریق آموزش‌های مجازی به تحصیل خود ادامه دادند.
نتایج کنکور سال ۹۹ هم که اعلام شد چیزی به جز کاهش سهم آذربایجان در رتبه‌های تک رقمی را نشان نداد در حالی که سال‌های گذشته چنین سرنوشتی در استان آذربایجان شرقی رقم نخورده بود.
عدالت آموزشی تنها راه رسیدن به عدالت اجتماعی است
عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی فرهنگیان کشور در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: همان‌گونه که مبرهن است عدالت آموزشی تنها راه رسیدن به عدالت اجتماعی است اما نظر به شرایط فعلی استان و کشور ما، به جای عدالت و فرصت برابر آموزشی که در سند تحول بنیادین، از آن تحت عنوان عدالت تربیتی یاد شده، و آموزش و پرورش برای اجرای آن مکلف شده است شاهد فلاکت آموزشی هستیم و با موجی از شوآف‌های سرکاری مواجه هستیم.
یکی از آن موارد عدیده که پازل ناعدالتی را پر می‌کند سرعت بسیار بالای استان در حرکت به سمت خصوصی سازی آموزش و پرورش است
محدثه فرجی ادامه داد: پر واضح است که پاشنه آشیل تحقق عدالت در تعلیم و تربیت داشتن نگاه هزینه‌ای به نظام آموزش و پرورش است و با اندک نظری خواهیم دید که یکی از آن موارد عدیده که پازل ناعدالتی را پر می‌کند سرعت بسیار بالای استان در حرکت به سمت خصوصی سازی آموزش و پرورش است که به میزان بسیار بالایی تأثیرات خود را در نتایج چند سال اخیر مافیای کنکور نیز بروز داده و داشتن پدری پولدار شرط قبولی در آزمون شده است.

سطح دشوار و غیرنرمال سوالات کنکور
وی افزود: سطح دشوار وغیر نرمال سوالات کنکور که بخشی از دکان داری و بازار گرمی مؤسسات آموزشی و ناشران کتب کمک درسی است نیز ناظر به همین مطلب است و از طرفی شکاف عمیق تبعیض و فاصله طبقاتی آموزشی و عدم رقابت صحیح در سیستم را موجب می‌شوند.
وی بیان کرد: با وجود لحاظ شرایط متفاوت امسال و سایه اندازی اپیدمی جهانی کرونا و تحت الشعاع قرار دادن موارد عدیده ای توسط ویروس مذکور، اما باید گفت شرایط و نتایج کنکور امسال تنها از زخمی عمیق و کهنه در حوزه آموزش و پرورش رونمایی کرد و بسیاری از معظلات سیستم که دیر زمانی است مبتلا به آن است را به رخ کشید چرا که ما سال‌هاست خشت اول را در حوزه تعلیم و تربیت کج بنا نهاده‌ایم؛ این سخن که کرونا موجب ظهور چنین نتایجی در استانی چون آذربایجان شرقی شده که هیچیک از سه سکوی رتبه‌های برتر را حائز نشده گزافه‌ای بیش نیست.
شرایط و نتایج کنکور امسال تنها از زخمی عمیق و کهنه در حوزه آموزش و پرورش رونمایی کرد و بسیاری از معظلات سیستم که دیر زمانی است مبتلا به آن است را به رخ کشید
عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی فرهنگیان کشور معتقد است که سخن در این مورد بسیار است و در حوصله این مقال نمی‌گنجد اما به اختصار باید گفت اندک مدتی بعد از شیوع کرونا که تصمیم به گرایش به سمت آموزش مجازی و تلویزیونی گرفته شد با در نظر داشتن مزایایی که داشتند مطمئناً معایبی را نیز دارا بودند که غالباً از عدم تدابیر مدیریتی درست و فراهم کردن زیر ساخت‌ها ناشی شده و ساختار همین موارد نیز زمینه ساز ناعدالتی شد.
تدریس مجازی مشکل است
فرجی توضیح داد: غالب اساتید و معلمانی که در دوران شیوع ویروس کرونا تجربه بهره گیری از آموزش مجازی را داشته‌اند معتقد بودند با توجه به امکاناتی که در اختیار آن‌ها بود تدریس مجازی برای آنها مشکلات و دردسرهای عدیده‌ای داشت و آن‌گونه که باید و شاید مؤثر واقع نشد.
وی به خبرنگار مهر گفت: از طرفی آیا آن‌گونه که توسط آقایان اذعان می‌شد پوشش دهی درستی از دانش آموزان رقم خورد؟ فرزندان بسیاری از غافله آموزش الکی مجازی و حتی تلویزیونی که کیفیت همان‌ها نیز جای بحث دارد جا ماندند و هیچ تدبیر درستی در این زمینه اندیشیده نشد چگونه و چه زمانی باید این خلأها را جبران کرد؟

وی ادامه داد: دیر زمانی است که ما از مدیریت‌های سلیقه‌ای، عدم زیر ساخت و سوءتدبیرهای آقایانی که بر کرسی‌های مدیریتی تکیه زده‌اند رنج می‌بریم و تنها واکنش آنها جوسازی و آمارسازی‌هایی می‌شود که با بالا و پایین کردن سایت خودشان مغایرت آمارهایشان به چشم می‌خورد و این‌گونه سعی در رفع تکلیف‌شان می‌کنند و در این بین روح و متن اصل سی ام قانون اساسی هم‌چون سابق نادیده انگاشته می‌شود.
فرجی در پایان افزود: اینجا سرزمین انقلاب مستضعفین است و ممکن نیست محرومین زیر چرخ ولنگاری برخی از مسئولین از حق مسلم آموزش عادلانه خود، محروم شوند و صدایی از کسی بلند نشود و قطعاً مسئولین امر باید نسبت به عملکرد چندین ساله و به ویژه اخیرشان پاسخگو باشند.

برنامه‌ریزی مهم‌ترین عامل در موفقیت است
در بین برگزیدگان کنکور در سال جاری، تنها نام محراب شادی در رتبه نهم گروه آزمایشی علوم تجربی درخشید؛ فردی که برنامه ریزی را مهم‌ترین عامل برای موفقیت خود معرفی می‌کند.
محراب شادی در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: سعی می‌کردم برنامه ریزی هفتگی برای خودم داشته باشم و جمعه هر هفته برنامه ریزی برای طول هفته را تنظیم می‌کردم؛ یک برنامه‌ریزی که به صورت ساعتی مباحث درسی را نیز مشخص می‌کردم.
وی ادامه داد: برنامه‌ریزی یکی از مهم‌ترین عوامل در موفقیت فرد به شمار می‌رود چرا که تمام کارهای فردی باید در یک چارچوب خاص انجام گیرد که این چارچوب در زمینه کنکور، برنامه‌ریزی است و یک دانش آموز با برنامه ریزی ایده‌آل و صحیح می‌تواند به موفقیت دست یابد که در این زمینه برنامه‌ریزی بسیار مهم است.
پشتیبانی و همراهی خانواده‌ام
شادی به خبرنگار مهر گفت: داشتن دبیران مجرب در مطالعه درسی تأثیر بسیاری داشت و خانواده‌ام پشتیبان و همراه همیشگی من در دست یافتن به چنین موفقیتی بودند.
وی افزود: امسال اولین تجربه کنکور برای من بود و از اسفند ماه همزمان با شیوع ویروس کرونا، کلاس، آزمون و آموزش‌ها نیز به صورت مجازی بود و به مدت ۵ ماه تمام آموزش‌ها مجازی اتفاق افتاد.
تأثیرات مثبت و منفی آموزش‌های مجازی
وی گفت: آموزش‌های مجازی تأثیرات مثبت و منفی نیز به همراه داشته است اما سعی می‌کردم با داشتن یک برنامه‌ریزی اثرات منفی را از بین ببرم.
شادی در پایان اضافه کرد: از جمله اثرات مثبت آموزش‌های مجازی حفظ زمان بود بدین گونه که زمانی برای رفت و برگشت به کلاس‌ها صرف نمی‌شد؛ اما از اثرات منفی نیز می‌توان به این اشاره کرد که حس کلاس‌های حضوری را در کلاس‌های مجاری نمی‌توان تجربه کرد و از این لحاظ، تأثیری در کیفیت آموزش‌ها به همراه داشت.
معاون آموزش متوسطه آذربایجان شرقی در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: آذربایجان شرقی جزو ۷ استانی بود که از میان ۳۲ استان، رتبه زیر ده کنکور را کسب کرده است.
کسری ساعات آموزشی در آموزش‌های مجازی
عاشور اکرمی ادامه داد: در سال گذشته، ۱۸ نفر رتبه زیر ۱۰۰ داشتیم که در سال جاری به ۲۱ نفر افزایش یافته است.
وی افزود: کلیت قضیه بدین صورت است که ۸۰ درصد سوالات کنکور از کتاب‌های درسی بود و به دلیل شیوع ویروس کرونا نیز، مدارس و آموزشگاه‌ها دایر نبودند اما با این وجود کنکور ناموفق نبوده است.
شیوع ویروس کرونا بر مسائل آموزشی و پرورشی تأثیرگذار است و دانش آموزانی که در فضای مجازی آموزش می‌بینند با کسری ساعات آموزشی مواجه هستند
به گفته معاون آموزش متوسطه آذربایجان شرقی، شیوع ویروس کرونا بر مسائل آموزشی و پرورشی تأثیرگذار است و دانش آموزانی که در فضای مجازی آموزش می‌بینند با کسری ساعات آموزشی مواجه هستند.
لزوم هماهنگی خانواده‌ها با آموزش و پرورش
وی به خبرنگار مهر گفت: بر اساس یافته‌های تحقیقات، آموزش دانش آموزان در فضای مجازی در طول هفته، ۴ الی ۸ ساعت با کسری آموزش مواجه هستند که این موضوع در عدالت آموزشی مؤثر است.

اکرمی بیان کرد: از این رو خانواده‌ها باید هماهنگی لازم را با آموزش و پرورش برای جبران کسری ساعت آموزشی داشته باشند.
وی در پایان افزود: استان‌ها در شرایط کرونایی با همدیگر مقایسه نمی‌شوند و در حال حاضر استان قم و آذربایجان شرقی در چنین وضعیتی به سر می‌برند و آموزش در بقیه استان‌ها به شکل نیمه حضوری ادامه می‌یابد از این روز شرایط استان‌ها متفاوت بوده و از شرایط یکسانی برخوردار نیستند.
ویروس کرونا هم، زمانی پا به میدان گذاشت که چشم بیشتر دانش آموزان به موفقیت‌های چندین ساله خود دوخته شده بود؛ شاید آموزش‌های مجازی و از بین رفتن کیفیت قبلی و شاید هم مدیریت‌های سلیقه‌ای و نبود زیرساخت‌های لازم و مهم‌تر از همه عدم دسترسی برخی از دانش‌آموزان به آموزش‌های مجازی.
یک سالی متفاوت که نتایج کنکور نیز، زخم عمیق و کهنه آموزش و پرورش را رونمایی کرد و بسیاری از معضلات در این سیستم را به رخ کشید.