تکذیب نقش احداث موج شکن در خشک شدن تالاب انزلی

به گزارش پایگاه خبری سردبیر به نقل از وزارت راه و شهرسازی، حمیدرضا آبایی، در خصوص لایروبی تالاب انزلی که در طرحی با مشارکت مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در حال انجام است، اظهار داشت: در این تفاهمنامه، یک سری مسائل و مشکلاتی برای تالاب انزلی پیش آمد که بابت حجم رسوباتی بود که […]

به گزارش پایگاه خبری سردبیر به نقل از وزارت راه و شهرسازی، حمیدرضا آبایی، در خصوص لایروبی تالاب انزلی که در طرحی با مشارکت مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در حال انجام است، اظهار داشت: در این تفاهمنامه، یک سری مسائل و مشکلاتی برای تالاب انزلی پیش آمد که بابت حجم رسوباتی بود که باعث شد عمق تالاب دستخوشی برخی تغییرات شود.
وی ادامه داد: این اتفاق در حالی افتاد که صحبت‌های غیرعلمی مطرح شد که برخی اظهار داشته بودند که تأثیر موج شکن‌های انزلی این حجم رسوب را به وجود آورده و باعث شده تالاب به این روز افتاده و در حال خشک شدن باشد.
آبایی تصریح کرد: به دستور وزیر راه و شهرسازی، مرکز تحقیقات به این مساله ورود کرد تا طرح‌های بنادر و دریانوردی گیلان که توسط مشاوران ذی‌صلاح داخلی و خارجی انجام شده بود، مورد بررسی قرار گیرد تا معلوم شود آیا موج شکن‌های بندرانزلی در بالا رفتن رسوب تالاب انزلی نقش دارد یا دیگر مسائل دخیل است.
وی افزود: در این زمینه با حمایت رئیس مرکز تحقیقات و اطلاعاتی که مشاوران ما در خصوص موج شکن‌ها به دست آوردند، بررسی‌های علمی ثابت کرد، موج‌شکن‌های بندرانزلی تأثیری بر تالاب انزلی نداشته و نقشی در خشک شدن آن ندارند.
مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان در ادامه با اشاره به عوامل تأثیرگذار در تالاب انزلی گفت: این بررسی‌ها نشان داد که طرح‌های بالادستی باعث افزایش حجم رسوبات در آن شده و این اتفاق را رقم زده است. بارندگی‌هایی که در بالادست رخ داد با شست و شوی رسوبات و ورود آن به تالاب دلیل کم شدن عمق را رقم زده‌اند.
وی افزود: بعد از انجام مطالعات و بررسی‌ها با دستور مقام عالی وزارت راه و شهرسازی، سازمان بنادر مکلف شد با بودجه خود لایروبی تالاب انزلی را با توجه به طرح‌های گردشگری موجود، انجام دهد چرا که رسوب در محدوده کانال انزلی تأثیر زیادی بر کیفیت آن خواهد داشت.
آبایی تصریح کرد: در همین زمینه عملیات بابت احیای تالاب انزلی انجام و هیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی ۵ میلیارد تومان را بابت این موضوع اختصاص دادند تا در کنار توان بخش خصوصی نسبت به تخلیه تله‌های رسوب در این تالاب اقدام شود. این تله‌ها از قدیم بوده که اقدامی در آن‌ها انجام نگرفته بود تا به این شکل مسیرهای گردشگری باز و شرایطی فراهم شود تا با مجموعه اقدامات سازمان در مسیر احیای تالاب قدم برداشته شده باشد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان در خصوص این‌که چه زمانی برای انجام این طرح پیش‌بینی شده است، گفت: بابت مدت زمان در نظر گرفته شده برای انجام این طرح، سعی بر این است که تا قبل از ایام نوروز امسال انجام شود. مطالعات در خصوص محل‌هایی که رسوب وجود دارد انجام گرفته و کار شروع شده است.
حمیدرضا آبایی درباره لایروبی بندر انزلی و اقدامات انجام گرفته در این زمینه اظهار داشت: در بحث خود بندر انزلی با توجه به شرایطی که وجود دارد، نیاز است طرح‌هایی برای احیای اراضی غربی کانال انجام گیرد.
وی افزود: متأسفانه کانال به خاطر حساسیتی که دارد، حجم زیادی رسوب در آن ایجاد می‌شود و توان ما برای این میزان رسوب که در محوطه‌های بندری آنچنان نیست که همه را لایروبی کنیم.
وی تصریح کرد: به همین خاطر در حال حاضر تنها مسیر تردد کشتی‌های تجاری و اسکله‌ها لایروبی می‌شوند. با دستور وزیر راه و مصوبه هیأت عامل سازمان بنادر، طرح بزرگی در خصوص رسوب‌برداری در کانال انزلی در دستور کار بوده که مقدمات و مطالعات آن در حال انجام است.
آبایی در پایان گفت: در این زمینه طی نامه‌ای به سازمان این موضوع اعلام شده تا برای سال آینده با در اختیار داشتن مصوبه‌ای شرایط لایروبی فراهم شود.