خلع ید بهره‌بردار کاروانسرای شاه عباسی کرج دنبال می‌شود

به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، فریدون محمدی بعد ازظهر چهارشنبه در دویست‌ویکمین‌ جلسه شورای شهر کرج با اشاره به ظرفیت های گردشگری و صنایع دستی استان البرز، اظهار کرد: متاسفانه در استان البرز موزه وجود ندارد. در گام ‌نخست موزه نقاشی های تاریخی ایران در کاخ سلیمانیه افتتاح می شود. وی با اشاره به بهره […]

به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، فریدون محمدی بعد ازظهر چهارشنبه در دویست‌ویکمین‌ جلسه شورای شهر کرج با اشاره به ظرفیت های گردشگری و صنایع دستی استان البرز، اظهار کرد: متاسفانه در استان البرز موزه وجود ندارد. در گام ‌نخست موزه نقاشی های تاریخی ایران در کاخ سلیمانیه افتتاح می شود.
وی با اشاره به بهره برداری از موزه هنر و تاریخ کشاورزی واقع در ساختمان مارکوف، گفت: زمینه بازدید مردم و گردشگران از مجموعه پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران باید فراهم شود، از طرفی شهر کرج نیاز به یک بازار شبانه توریستی دارد که می تواند در دل این مجموعه دانشگاهی ایجاد شود.
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی استان البرز با بیان اینکه قرار است تور البرزگردی راه اندازی شود، گفت: تبدیل کرج به مقصد مسافران و گردشگران اهمیت بالایی دارد، کرج یک مترو پلیس است و باید محصول و ساختار گردشگری یک کلان‌شهر را دارا باشد.
حمام مصباح کرج به سبک قاجاری آماده‌سازی می‌شود
محمدی با اشاره به اینکه در زمینه تبدیل استان البرز ‌به مرکز برندسازی گردشگری سلامت و قطب بوم گردی، گفت: البرز ساز و کار ایجاد اکسپوی عشایری را دارد، در این راستا در دو نقطه کرج و اشتهارد جشنواره های دائمی با حضور اقوام ایرانی برپا خواهیم کرد.
وی با اشاره به اهمیت توجه به گردشگری استان البرز برای جذب گردشگر از تهران در روزهای آخر هفته و همچنین توریست های خارجی، گفت: برنامه داریم که حمام مصباح کرج را به سبک حمام قاجاری آماده سازی کنیم از طرفی سازمان یونسکو نیز ماه گذشته اعتباری  ۴۰۰میلیون تومانی برای مرمت کاروانسرای «یِنگی امام» در اختیار ما قرار داده است، می خواهیم کاری کنیم که این کاروانسرا به پایلوت فرهنگی کاروانسرهای جاده ابریشم تبدیل شود و در ادامه به ثبت جهانی برسیم.
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی استان البرز در بخش دیگری با اشاره به اینکه البرز به دلیل وجود تپه «اُزبکی» می تواند خاستگاه تمدن ایران باشد، گفت: به همین دلیل تبدیل سایت تپه اُزبکی به سایت موزه دنبال شده است.
بزرگترین بازارچه دائمی صنایع دستی کرج افتتاح می شود
محمدی در خصوص یکی دیگر از بناهای شاخص و مهم استان که کاروانسرای شاه عباسی است، گفت: خواهان خلع ید بهره بردار این‌ مجموعه شده ام و این تصمیم را تا عملیاتی شدن پیش می بریم؛ آن مجموعه تاریخی می تواند مرکز فرهنگی – هنری استان البرز و نماد تمام داشته های هنری استان باشد، انجام اقداماتی مانند جابجایی ایستگاه تاکسی ها از اطراف کاروانسرا و همچنین سنگ فرش کردن محیط پیرامونی آن اهمیت بالایی دارد.
به گفته وی به زودی بزرگترین بازارچه دائمی صنایع دستی در مساحت ۶۰۰ متر مربع در طبقه همکف ساختمان اداره کل میراث فرهنگی البرز افتتاح می شود.
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی استان البرز تاکید کرد: این اداره کل آماده همکاری با شهرداری در خصوص استفاده از ظرفیت فرهنگسراهای شهر برای برپایی کارگاه های صنایع دستی را دارد، همچنین انتظار داریم بازارچه های صنایع دستی در سطح مناطق مختلف کرج برپا شود.
محمدی همچنین گفت: آماده هرگونه تفاهم نامه میان شهرداری و شورا در راستای گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی هستیم.