در ایلام چه خبر است؟/آسیب‌هایی که دست از سر «زردلان» برنمی‌دارد

پایگاه خبری سردبیر -گروه استان‌ها: منطقه زردلان واقع در شهرستان هلیلان به عنوان یکی از محروم‌ترین مناطق کشور شناخته می‌شود، سال‌های سال است که با این منطقه با فقر مطلق دست و پنجه نرم می‌کنند که البته مشکلات اقتصادی سبب به وجود آمدن بسیاری از معضلات و آسیب‌های اجتماعی در این منطقه شده است. بیشتر […]

پایگاه خبری سردبیر -گروه استان‌ها: منطقه زردلان واقع در شهرستان هلیلان به عنوان یکی از محروم‌ترین مناطق کشور شناخته می‌شود، سال‌های سال است که با این منطقه با فقر مطلق دست و پنجه نرم می‌کنند که البته مشکلات اقتصادی سبب به وجود آمدن بسیاری از معضلات و آسیب‌های اجتماعی در این منطقه شده است.
بیشتر خانه‌های مردم این منطقه از سنگ و گل ساخته شده و در این منطقه خبری از بهداشت، آموزش، آب، راه، مسکن، خط تلفن و… نیست، با وجود همه بازدیدها و وعده‌ها این منطقه همچنان در محرومیت به سر می‌برد.
وضعیت مردم منطقه از لحاظ امرار معاش بسیار ضعیف است و مشکلات اقتصادی به معضلات اجتماعی دامن زده است.
روز گذشته خبری بسیار تلخ استان ایلام و فضای رسانه‌ای کشور را شوکه کرد؛ «دختر ۱۲ ساله زردلانی به دلیل فقر خودکشی کرد». خبر آنقدر ناراحت کننده بود که در چند روز اخیر تمام محافل خبری در مورد آن صحبت می‌کنند، اما این منطقه سابقه چنین خبرهای تلخی را در حافظه تاریخی خود دارد. سال گذشته ازدواج اجباری رها دختر ۱۱ ساله نیز در این منطقه خبرسازی شده بود که با ورود دادستان ایلام ختم به خیر شد.
ورود دادستان ایلام به خودکشی دختر ۱۲ ساله زردلانی
بلافاصله بعد از انتشار خبر خودکشی زینب دختر ۱۲ ساله زردلانی، دادستان ایلام به عنوان مدعی‌العموم در این زمینه موضع گیری و اعلام کرد: خودکشی دختر ۱۲ ساله به دلیل فقر به هیچ وجه قابل قبول نیست.
افشار خسروی زاد بیان کرد: در تماس با مدیرکل بهزیستی استان ایلام از وی خواستم شخصاً به روستای مورد نظر رفته و گزارشی از وضعیت این خانواده و نیازهای آنان ارائه دهد.
وی اعلام کرد: نهادهای حمایتی موظف هستند به صورت مداوم وضعیت چنین خانواده‌هایی را مورد بررسی قرار داده تا از بروز چنین فجایعی پیشگیری کنند.
خسروی زاد تصریح کرد: ابتدا بهزیستی موظف است نیازهای این خانواده را تأمین کند و در صورت نیاز سازوکاری برای کمک به این خانواده به رسانه‌ها ارائه می‌شود تا در اختیار خیرینی که قصد کمک به آنها را دارند قرار دهند.
نتایج بررسی بهزیستی از خودکشی دختر ۱۲ ساله
مدیرکل بهزیستی استان ایلام نیز امروز در گفت و گو با رسانه‌های این استان بیان کرد: در پی اعلام خبر ناگوار مربوط به این دختر نوجوان، تیم اجرایی و مددکاری این اداره کل متشکل از معاون اجتماعی بهزیستی استان، رئیس بهزیستی شهرستان چرداول، مسئول مرکز اورژانس اجتماعی چرداول و مسئول بهزیستی هلیلان به منظور بررسی علت این موضوع صبح امروز به منزل خانواده متوفی اعزام و پس از انجام بررسی‌های لازم و مصاحبه با اعضای خانواده، نتیجه را به اینجانب اعلام کردند.
زهرا همتی بیان کرد: این خانواده پنج نفره به علت معلولیت سرپرست خانواده از ناحیه یک دست، زیرپوشش بهزیستی هستند که در چارچوب قوانین و دستورالعمل‌های مربوطه از کمک‌های مستمر و غیرمستمر این سازمان شامل کمک هزینه ساخت مسکن (۱۴۰ میلیون ریال)، مستمری ماهیانه (پنج میلیون و ۱۵۰ هزار ریال)، کمک هزینه معیشت (هر سه ماه چهار میلیون و ۵۰۰ هزار ریال)، هزینه کمک معاش (هشت میلیون ریال) و سایر کمک‌های غیرمستمر نظیر بسته‌های غذایی برخوردارند اما به دلیل محرومیت مضاعف و فقر اقتصادی حاکم بر منطقه از بسیاری امکانات رفاهی و خدماتی، برخوردار نیستند.
وی افزود: براساس اعلام نظر والدین زینب، او دارای علائم افسردگی بود که به دلیل عدم آگاهی خانواده از این موضوع اقدامی برای درمان مشکلات روحی و روانی وی انجام ندادند.
همتی تصریح کرد: با توجه به دریافت مستمری و یارانه ماهیانه که مبلغی بالای ۱۰ میلیون ریال بوده و نیز فعالیت خانواده در زمینه دامداری (پرورش چند رأس گاو) تأمین حداقل نیازهای خانواده دور از انتظار نیست، اما متأسفانه به دلیل فقر فرهنگی خانواده و عدم آشنایی آنان با روحیه حساس فرزندان، خواسته‌های اولیه آنان را نادیده گرفته که در نهایت با توجه به زمینه افسردگی این عضو خانواده، متأسفانه اقدام به خودکشی کرده است.
مدیرکل بهزیستی استان ایلام اضافه کرد: از دیگر مشکلات خانواده می‌توان به عدم آشنایی والدین با مهارت‌های فردی و برقراری ارتباط مؤثر با فرزندان و در نتیجه عدم اقدام مناسب برای دریافت خدمات درمانی اشاره کرد.
وی بیان کرد: با توجه به فقر اقتصادی مضاعف منطقه که سبب تشدید آسیب‌های اجتماعی متعدد در این منطقه شده، حل این مشکلات به تنهایی از عهده بهزیستی خارج و نیازمند عزم جدی و همکاری عمومی دستگاه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و مشارکت خیرین است.
همتی اظهار کرد: امید است با تحقق این موارد شاهد رونق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی همه مناطق محروم استان، از جمله شهرستان تازه تأسیس هلیلان و رفاه مردم عزیز ساکن این مناطق بوده و شاهد تکرار چنین رخدادهای تأسف بار نباشیم.
خانواده هیچ امکانات رفاهی و معیشتی اولیه هم ندارند
منتخب مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی نیز امروز به دیدار با خانواده دختر نوجوان هلیلانی رفت و گفت: مرگ این دختر نوجوان بر اثر فقر مطلق بوده است.
علی‌اکبر بسطامی بیان کرد: پدر خانواده معلول جسمی و زیرپوشش بهزیستی است.
وی افزود: سرپناه این خانواده یک چهار دیواری ۵۰ متری بدون سقف است که با مشارکت بنیاد برکت و بهزیستی تا این مرحله ساخته شده است.
بسطامی بیان کرد: بهزیستی ۱۴ میلیون تومان و بنیاد برکت ۶ میلیون تومان برای ساخت این سرپناه کمک کردند و برای تکمیل ساختمان و سقف آن مسئولان مربوطه پیشنهاد دریافت وام به پدر خانواده داده‌اند که با توجه به فقر مطلق، دریافت وام در توان این خانواده نبوده است.
وی تصریح کرد: لباس‌های این دختر ۱۱ ساله چنان مندرس و غیرقابل استفاده بود، دختر بچه قبل از مرگش اقدام به سوزاندن تمام لباس‌های مندرس و غیرقابل استفاده خود می‌کند تا بعد از مرگش بچه‌های دیگر این لباس‌ها را نبینند.
وی با اشاره به اینکه این خانواده هیچ امکانات رفاهی و معیشتی اولیه هم ندارند، گفت: این دختر بچه بارها از فقر مطلق خانواده خود گلایه‌مند بوده است.
بسطامی بیان کرد: منطقه‌ای که این خانواده در آن زندگی می‌کنند، خط تلفن ثابت و همراه، آنتن تلویزیون و خانه بهداشت، راه مناسب و… ندارد.
وی گفت: منطقه هلیلان و روستاهای آن به‌شدت نیازمند توجه ویژه مسئولان استانی و کشوری و اختصاص اعتبارات ویژه است.
با وجود بازدیدها، گزارش‌ها و بررسی‌ها، حالا زینب ۱۲ ساله دیگر نیست، اما زینب‌های زیادی در این منطقه زندگی می‌کنند و آسیب‌های اجتماعی در کمین آن‌ها است و باید فکری اساسی برای این منطقه کرد.
این منطقه سال‌ها است با آسیب‌های زیادی مواجه است و مسئولان با وجود وعده‌های فراوان هنوز نتوانسته‌اند مسائل معیشت و آسیب‌های اجتماعی را در آن جمع کنند.
امیدواریم مسئولان همچون سال گذشته عمل نکنند و این موضوع را فقط در حد بازدید باقی نگذارند و یک‌بار برای همیشه با برنامه‌ریزی درست، آسیب‌های اجتماعی را در این منطقه ریشه‌کن کنند.
براساس این گزارش، زحمات بسیاری برای خدمت‌رسانی به مردم و مناطق محروم توسط نظام اسلامی طی چهار دهه اخیر کشیده شده است و نباید بی‌برنامگی برخی مسئولان موجب شود این اقدامات ارزشمند زیر سوال برود.