«دشمنان» درباره فقدان است/ نسخه زنانه‌ای از فیلم «پرویز»

به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، نشست رسانه‌ای فیلم سینمایی «دشمنان» عصر امروز یکشنبه ۲۰ بهمن ماه با حضور عوامل این فیلم سینمایی در پردیس ملت برگزار شد. در این نشست خبری علی درخشنده کارگردان، مجید برزگر تهیه‌کننده، ندا جبرئیلی، سینوهه دانشمند، سعید آرمند بازیگران، بهروز بادروج مدیر فیلمبرداری، محمدمهدی جواهری‌زاده صداگذار، لیلا نقدی‌پری طراح صحنه […]

به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، نشست رسانه‌ای فیلم سینمایی «دشمنان» عصر امروز یکشنبه ۲۰ بهمن ماه با حضور عوامل این فیلم سینمایی در پردیس ملت برگزار شد.
در این نشست خبری علی درخشنده کارگردان، مجید برزگر تهیه‌کننده، ندا جبرئیلی، سینوهه دانشمند، سعید آرمند بازیگران، بهروز بادروج مدیر فیلمبرداری، محمدمهدی جواهری‌زاده صداگذار، لیلا نقدی‌پری طراح صحنه و لباس، زهره صمدی طراح چهره‌پردازی، حمید جانی‌پور عکاس فیلم حضور داشتند.
ایلیا محمدی نیا نیز منتقد مهمان این نشست بود.
فرزاد حسنی در ابتدای این نشست عنوان کرد که درباره برگزار نشدن نشست خبری فیلم «خون شد» از مسئولان جشنواره سوال کرده چون باید بخشی از مطالبات خبرنگاران را که مطالبات خودش هم است، می‌پرسید که به او پاسخ داده‌اند چون کارگردان را صاحب معنوی و مؤلف فیلم‌ می‌دانند به دلیل حاضر نشدن آقای کیمیایی، نشست فیلم هم برگزار نشده است.
در ادامه درخشنده درباره تغییر سبک فیلم از رئال تا سوررئال در پایان فیلم گفت: جدال زن با خودش بخشی از داستان است و حضور روح پسر در پایان فیلم هم ممکن است برداشت‌های مختلفی در پی داشته باشد و غیر از این صحنه در جاهای دیگری از فیلم هم این اتفاقات سوررئالیستی وجود دارد.
فیلم را برای گیشه نساختیم
وی درباره انتخاب رؤیا افشار برای این فیلم و استفاده نکردن از بازیگران چهره تر توضیح داد: ما فیلم را برای گیشه نساختیم. شاید یک سری از بازیگران شناخته شده در این مدل فیلم‌ها زیاد دیده شده‌اند به همین دلیل رؤیا افشار انتخاب مناسب‌تری بود.
برزگر درباره ساخته نشدن فیلم برای گیشه توضیح داد: با توجه به متنی که نوشته شده بود سعی در آشنایی‌زدایی داشتیم و درخشنده حتی در مقطعی دنبال نابازیگر هم بود. فیلم اگر با بازیگران چهره هم‌ ساخته می‌شد به شکلی نبود که به دنبال گیشه باشد و البته فیلم به دنبال‌ نوع دیگری از مخاطب است.
درخشنده عنوان کرد: شهرک اکباتان به عنوان لوکیشن فیلم هر قشر آدمی را در خودش دارد و رابطه زهره با همسایگانش یک آسیب اجتماعی است.
برزگر درباره امکان شکست فیلم در اکران بیان کرد: علی درخشنده دغدغه‌ای داشت و می‌خواست فیلم اولش را بسازد و من هم کمکش کردم. فکر می‌کنم بر مبنای الگوهایی که برای فیلم در نظر گرفتیم، بتوانیم سرمایه فیلم را البته نه به عنوان سود زیاد بازگردانیم.
وی درباره شباهت فیلم به «پرویز» عنوان کرد: نمی‌دانم فیلم چقدر نسخه زنانه «پرویز» است چون خیلی‌ها به من این حرف را زده‌اند و نمی‌دانم چقدر خوب است یا بد البته فیلم، فیلم علی درخشنده است و همه ایده‌ها متعلق به خود اوست و من هم تلاش کردم کمترین دخالت را داشته باشم.
درخشنده نیز در این زمینه بیان کرد: آدم تأثیراتی به صورت ناخودآگاه از فیلم‌هایی که دوست دارد، می‌گیرد و من هم منکر این تأثیر نیستم. بعد از دیدن فیلم «پرویز» بود که ابراز علاقه کردم که با آقای برزگر کار کنم.
دشمنان در هنروتجربه سرمایه‌اش بازمی‌گردد
ایلیا محمدی‌نیا درباره نفروختن فیلم در گیشه گفت: اگر روزنامه‌ها را ورق بزنیم فیلم‌هایی از سینمای بدنه را می‌بینیم که با بودجه‌های کلان تولبد شده اند اما تنها ۵ درصدشان به سوددهی می‌رسند اما فیلمی مثل «دشمنان» با بودجه کمی ساخته شده اما می‌تواند در «هنر و تجربه» سرمایه اش را بازگرداند. در این فیلم ما با یک اثر روانشناختی مواجه بودیم و خیلی خوب است که مجید برزگر با چنین فیلمسازانی همراه است. شاید نقدی که به فیلم وارد باشد زمان زیاد آن است. دشمنان این فیلم نیز می‌توانند همسایگان و فامیل‌های زهره باشند و به نظر می‌رسد با توجه به مشکلاتی که مادر و دختر فیلم با هم دارند در نهایت دختر هم به سرنوشت مادر دچار شود.
درخشنده درباره تجربه همکاری با بازیگران فیلم از جمله سعید آرمند و سینوهه دانشمند توضیحاتی ارائه داد.
دانشمند درباره حضورش در فیلم گفت: بعد از گذشت چند سال که با فیلم‌های «تا آمدن احمد» و «احتمال باران اسیدی» در جشنواره حضور داشتم به این نتیجه رسیدم که به مسائل تاریخی و ساختار سینما و نگارش فیلمنامه علاقه مند هستم. خوشحالم که در این فیلم حضور پیدا کردم چون مساله اعتیاد برایم بسیار جذاب است.
آرمند با اشاره به اینکه بیشتر تهیه‌کننده است تا بازیگر گفت: فیلم‌های بسیاری که معلوم نیست سرمایه شأن از کجا تأمین می‌شود هیچ اعتراضی به ساختشان نیست اما به فیلم‌هایی که سرمایه شأن با فروش ماشین و طلای همسر تأمین می‌شود، اعتراض می‌شود.
درخشنده با اشاره به اینکه شخصیت فیلم روان‌رنجوری و خودآزاری دارد که تبدیل به مازوخیسم می‌شود گفت: اگر هم به کسی آسیب می‌رساند، می‌خواهد خودش خلاص شود.
بادروج فیلمبردار فیلم نیز با اشاره به اینکه این فیلم درباره فقدان است، بیان کرد: وقتی در زندگی فقدان به وجود می‌آید باعث می‌شود که بخواهید از همه مسائل دیگر زندگی تان هم بگذرید. در فیلمبرداری برای ما مهم بود که سردی فضای فیلمنامه را به شکلی به تصویر بکشیم که مخاطب را با خود همراه کنیم. فضاسازی نمایش با کار گروهی و با همراهی طراح صحنه و لباس نمایش شکل گرفت.
در ادامه درخشنده یادآور شد: از نظر خودم کار عجیب و غریبی نکردم و نمی‌توانم بگویم نگاه نویی وارد سینما کردم. من دغدغه‌ای داشتم و تلاش کردم با همکاری دوستانم این دغدغه را عملی کنم.
فارابی به اشتباه اعلام کرد از ما حمایت کرده‌است!
نقدپری با اشاره به اینکه فیلم «ابر بارانش گرفته» فیلمی کاملاً مستقل است، عنوان کرد: ما هیچ حمایتی از هیچ ارگانی نگرفتیم و فارابی به اشتباه اعلام کرده که به ما کمک کرده است حتی هنوز دستمزد برخی از عوامل فیلم پرداخت نشده است.
برزگر درباره اعلام حمایت بنیاد فارابی از فیلمش توضیح داد: هیچ کمکی از طرف فارابی به این ۲ فیلم نشده است اما وام دادن به فیلم وظیفه فارابی است. وقتی من درخواست دادم فارابی برای دریافت وام موافقت کرد و من را به مؤسسه‌ای معرفی کرد اما آنقدر این شرایط توهین آمیز بود و باید ۳۰۰ میلیون تومان را در ۲ قسط باز می‌گرداندیم که در نهایت آن را نپذیرفتم. اما دریافت وام حق ماست که باید به فیلمسازان تعلق بگیرد.
ندا جبرئیلی درباره چالش ایفای این نقش و حضور در نقش‌های غیرتکراری گفت: این نقش از من خیلی دور است و علاقه مند بودم آن را ایفا کنم چون رابطه دختر و مادر برایم خیلی پیچیده و مخدوش بود از همین رو دوست داشتم در فیلم حضور داشته باشم.
حمید جانی پور نیز درباره تجربه حضورش در سینما و تفاوت عکاسی در سینما و مطبوعات توضیحاتی ارائه داد.