رئیس روس اتم گزارش جامع همکاری‌های هسته‌ای تهران و مسکو را به پوتین ارائه کرد

رئیس روس اتم پس از بازگشت از ایران و درحال ارائه گزارش این سفر به پوتین از امضای چندین موافقت‌نامه اصولی برای ساخت نیروگاه هسته‌ای میان تهران و مسکو خبر داد. به گزارش گروه بین‌الملل سردبیر پرس به نقل از ایرنا، سرگئی کریینکو رئیس شرکت روس اتم پس از بازگشت از ایران در دیدار با […]

رئیس روس اتم پس از بازگشت از ایران و درحال ارائه گزارش این سفر به پوتین از امضای چندین موافقت‌نامه اصولی برای ساخت نیروگاه هسته‌ای میان تهران و مسکو خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل سردبیر پرس به نقل از ایرنا، سرگئی کریینکو رئیس شرکت روس اتم پس از بازگشت از ایران در دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، گزارش جامع همکاری‌های هسته‌ای تهران و مسکو در قالب ساخت نیروگاه اول بوشهر و واحدهای جدید را ارائه کرد.

کریینکو که در برنامه روز شنبه کنلگ‌زنی واحدهای جدید نیروگاه اتمی در بوشهر شرکت داشت، در دیدار با رئیس جمهوری روسیه گفت: ساخت نخستین نیروگاه اتمی بوشهر به‌دلیل شرایط خاص با دشواری انجام شد.

پایگاه کاخ کرملین روز سه‌شنبه به‌نقل از سخنان رئیس روس اتم نوشت: اجرای طرح نیروگاه اول بوشهر در جهان بی‌سابقه بود، زیرا سالها پیش از اینکه روسها بخواهند این پروژه را اجرا کنند، آلمانی‌ها آن را ساخته و سپس نیمه‌کاره رها کرده بودند.

کریینکو تأکید کرد: زمانی که روسیه کار را آغاز کرد در گنبد نیروگاه بر اثر اصابت موشک، سوراخ بزرگی ایجاد شده بود و توانستیم نیروگاه را با موفقیت تکمیل کنیم که موجب اعتماد طرف ایرانی به شریک روسی شد و به همین دلیل اجرای طرحهای جدید هسته‌ای بین دو کشور آغاز شده است.

رئیس روس اتم در دیدار با پوتین همچنین گفت: اکنون تهران و مسکو موافقت‌نامه اصولی ساخت چند واحد جدید نیروگاه هسته‌ای را امضا کرده‌اند و به این ترتیب در محدوده کنونی سه تا چهار بلوک نیروگاهی ساخته می‌شود.

کریینکو افزود: بنا به اعلام ایرانی‌ها با راه‌اندازی نیروگاه اول بوشهر تاکنون در مصرف ۲۷ میلیون بشکه نفت صرفه‌جویی شده است و همچنین اشاره کرده‌اند که هزینه صرف‌شده برای ساخت این نیروگاه بازگشت داده شده و اکنون وارد مرحله سوددهی شده است.