زیرساخت لازم برای برگزاری جلسات مجازی مجلس وجود ندارد

«محمدجواد کولیوند» در نشست علنی روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به درخواست سه فوریت برای طرح اصلاح ماده یک آیین‌نامه داخلی مجلس به منظور برگزاری جلسات علنی و کمیسیون‌ها به صورت مجازی – حضوری با تصویب هیأت رئیسه مجلس در مخالفت با این طرح، گفت: اگر این موضوع به تصویب برسد […]

«محمدجواد کولیوند» در نشست علنی روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به درخواست سه فوریت برای طرح اصلاح ماده یک آیین‌نامه داخلی مجلس به منظور برگزاری جلسات علنی و کمیسیون‌ها به صورت مجازی – حضوری با تصویب هیأت رئیسه مجلس در مخالفت با این طرح، گفت: اگر این موضوع به تصویب برسد باید تعداد زیادی از مواد آیین‌نامه شامل اخطارها، سوال‌ها، اخطارهای همزمان نیز تغییر کند.
نماینده مردم کرج در مجلس دهم شورای اسلامی با بیان اینکه تاکنون در ۳ جلسه مجازی صحن علنی حضور داشته‌ام، تصریح کرد: اصل ۸۵ قانون اساسی نماینده را قائل به شخص می‌داند بنابراین رأی‌گیری از سوی نمایندگان در صورت برگزاری جلسه علنی به صورت مجازی قابل تشخیص فرد نیست.
وی با بیان اینکه تمام موضوعات را نمی‌توان به صورت مجازی بررسی کرد، ادامه داد: همچنین به لحاظ فنی در مضیقه هستیم و نمی‌توان همه جلسات مجازی را در صدا و سیما برگزار کرد ضمن اینکه تقریبا کل دنیا درگیر ویروس کرونا بوده اما هیچ کشوری این مسیر را طی نکرده است.
رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس خاطر نشان کرد: ستاد ملی مقابله با کرونا برای برگزاری جلسات دکترا در دانشگاه‌ها موافقت کرده است چرا که امکان آن وجود دارد؛ پس نباید با عجله سه فوریت چنین طرحی را به تصویب رساند.
زیرساخت لازم برای برگزاری جلسات مجازی وجود ندارد
«سیدناصر موسوی لارگانی»  دومین مخالف بررسی طرح مذکوربه صورت سه فوریت ضمن تشکر از کادر درمان و خدمات بیمارستان‌ها، گفت: تاکنون ۳ جلسه مجازی علنی برگزار شده که در جلسه اول ۷۰ نفر، جلسات دوم تعدادی بیشتر و در جلسه بعد از تمام آموزش‌ها تنها ۱۳۰ نفر از نمایندگان امکان اتصال به شبکه مجازی را پیدا کردند چون زیرساخت‌های لازم در کشور وجود ندارد و برخی نمایندگان به اینترنت پرسرعت دسترسی ندارند  و اگر ارتباط آنها قطع شود جلسه از رسمیت می‌افتد.
نماینده مردم فلاورجان در مجلس دهم شورای اسلامی با تأکید بر اصل قائل به شخص بودن نمایندگان عنوان کرد: نمایندگان در حال حاضر تنها با کارت شناسایی و اثر انگشت وارد مجلس شده و در صحن رأی می‌دهند و حتی امکان کسب رأی توسط همکار آنها وجود ندارد اما در جلسات مجازی مشخص نیست چه افرادی اطراف نماینده بود و چه کسی در حال رأی دادن است.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به احتمال بروز مشکلات در جریان تشکیل جلسه مجازی مجلس خاطر نشان کرد: این طرح باید درنهایت به صورت دو فوریت یا یک فوریت به تصویب برسد تا در کمیسیون مربوطه به صورت تخصصی بررسی شود.