شاخص جهانی کشور در نوآوری ۵۹ پله ارتقا پیدا کرده است

به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز (دوشنبه) در سی و سومین جشنواره بین‌المللی خوارزمی که در سالن اجلاس سران برگزار شد، گفت: بسیار خوشحالم که در این ایام بسیار فرخنده و ایام سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و فضای آمادگی مردم برای حضور پای صندوق آرا، امروز شاهد این […]

به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز (دوشنبه) در سی و سومین جشنواره بین‌المللی خوارزمی که در سالن اجلاس سران برگزار شد، گفت: بسیار خوشحالم که در این ایام بسیار فرخنده و ایام سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و فضای آمادگی مردم برای حضور پای صندوق آرا، امروز شاهد این جشنواره  مهم علمی هستیم.  

وی افزود: برای ما افتخار است که در جامعه بشری امروز عالمان، اندیشمندان و فرهیختگان، مسیر علم و دانش را پیش می برند. همه ارزش انسان این است که در نقطه ای که قرار گرفته حرکت و تلاش و شرایط نو را به نسل بعد واگذار می کند. آنچه گذشتگان برای ما انجام دادند حاصل هزاران سال و قرن ها تلاش در طول تاریخ بشر بوده است.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: آنچه امروز به عنوان علم، دانش، علوم پایه و علوم مختلف در بخش های مختلف شاهد آن هستیم حاصل تلاش و کوشش قرن ها و سالیان متمادی از سوی اندیشمندان و دانشمندان است.

روحانی با بیان اینکه در واقع در هر نسلی ما چند آجر را روی این بنای رفیع می گذاریم و نسل های بعد اقدامات جدید را انجام می دهند، اظهار داشت: برای ما افتخار است که دانشمندان امروز جامعه ایران و جامعه بشری در تلاش هستند و عزیرانی هم که امروز برنده شدند افتخار آفریدند چرا که توانستند در مسیر علم و دانش گامی فراتر بگذارند.

وی تاکید کرد: برای آنکه بتوانیم در جامعه ای در مسیر رشد علمی قرار بگیریم تا شاید بتوانیم تغییر کنیم باید اخلاق و معنویت را داخل دانش بگذاریم، همه چیز از علم و دانش سرچشمه می گیرد. این علم و دانش اشت که رفاه ما را می آفریند و زندگی و سبک زندگی ما را تغییر می دهد.

رئیس جمهور تاکید کرد: اگر بخواهیم این جو را به وجود بیاوریم تا جوانان ما مشتاق علم،  دانش،  پژوهش و فعالیت در فناوری های نو شوند باید فضا را فضای مناسبی قرار دهیم یعنی «اکوسیستم» و زیست بوم لازم را به وجود آوریم. پیامبر اسلام همین کار را انجام داد. وقتی ایشان مبعوث به رسالت شد علم، خواندن و نوشتن اساسا امتیاز نبود و هیچ کس را با علم تجلیل نمی کردند و نمی گفتند این آقا عالم است و کتاب‌های فراوان خوانده و در فلان دانش تخصص دارد.

روحانی با تاکید بر اینکه اگر افتخاری بود اول به قبیله، خون، نژاد و بعد به شمشیر زنی و فتوحات جنگی بود، خاطرنشان کرد: خواندن، نوشتن، علم، دانش و مکتبِ تعلیمی و مدرسه ای وجود نداشت و بالعکس بعضی ها علم و دانش را جزء خدمات رده پایین می دانستند. رئیس طایفه برای اینکه متنی بنویسد فردی را می آورد که به عنوان مستخدم برای او کتابی بنویسد و برای خود ننگ و عار می دانست که بنویسد.

وی با بیان اینکه نخواندن و ننوشتن را افتخار می دانستند، تاکید کرد: خداوند علم،  دانش و خواندن و نوشتن را جزء اولین آیات قرار می دهد و قرآن مجید با آن شروع می شود. لذا در جامعه پیامبر(ص)، در مسجد یاد دادن و یاد گرفتن برتر از نماز شد. ما فکر می کنیم در مسجد بالاترین کار نماز است. البته مسجد را برای به پاداری نماز و سجده درست می کنند اما روایات ما می گوید فراگرفتن علم،  دانش و تعلیم دادن افراد گاهی از سال‌ها عبادت بالاتر است.  

رئیس جمهور با اشاره به روایتی از پیامبر(ص) گفت: پیامبر به ابوذر می گوید یک ساعت در علم و دانش، فهمیدن و فهماندن قرار گرفتن از سال ها عبادت برتر و بالاتر است. پس در همان مسجدی که نماز می خواندند، می آموختند و یاد هم می دادند.  مسجد، مدرسه و محل تعلیم و تربیت هم بود. گرچه محل مشورت های اجتماعی و ساماندهی مسائل اجتماعی و سیاسی هم بود. پیامبر(ص) این فضا را به وجود آورد.

رئیس جمهور در مورد رشد علمی کشور با اشاره به اینکه اخیراً یک آماری وزیر علوم همین اوایل بهمن امسال نامه‌ای فرستاده بود، اظهار داشت: قسمتی از این گزارش را می‌خوانم که نشان می‌دهد در آمار و ارقام و واقعیت حرکت ما در مسیر پیشرفت و تعالی است. در این گزارش آمده شاخص جهانی کشور در نوآوری از آغاز دولت یازدهم از رتبه ۱۲۰ به رتبه ۶۵ در پایان سال ۹۷ رسیدیم و ارتقا پیدا کردیم و این روند تداوم دارد به گونه‌ای که در سال ۹۸ به ۶۱ رسیدیم یعنی ۵۹ پله ارتقا پیدا کردیم.

ادامه دارد…