«قاری کورپوسی» معروف ترین پل تاریخی تبریز

به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، از جمله پل‌های مهم تاریخی تبریز و آذربایجان قاری کورپوسی است که در خیابان شهید ثقه الاسلام روی رودخانه «میدان چایی» واقع شده است. کلمه «قاری» در زبان ترکی به معنای «پیرزن» و «کورپی» به معنای «پل» است. گفته شده بانی احداث این پل پیرزنی بود که پول حج خود […]

به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، از جمله پل‌های مهم تاریخی تبریز و آذربایجان قاری کورپوسی است که در خیابان شهید ثقه الاسلام روی رودخانه «میدان چایی» واقع شده است.
کلمه «قاری» در زبان ترکی به معنای «پیرزن» و «کورپی» به معنای «پل» است. گفته شده بانی احداث این پل پیرزنی بود که پول حج خود را صرف ساخت پل کرد و چون نمی خواسته مستقیماً از نام او برای پل استفاده شود پس آن را «قاری کورپوسی» نام نهاده‌اند.
این پل به شماره ۲۹۲۱ در سال ۷۹ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌است.
موزه قاجار، مقبره الشعرا، بازار تبریز از جمله نزدیک ترین جاذبه‌های گردشگری قاری کورپوسی است. این پل بازار بزرگ تبریز و شمس العماره (استانداری فعلی) را به بخش شمالی این شهر یعنی محله‌های ششگلان و شتربان (دوه چی) متصل می‌کند و از پرترددترین پل‌های شهر است. پل قاری شامل ۸ دهنه و قوس‌های مدور است و سرستون‌های کله قوچی و چراغ‌های قدیمی آن در اواخر دوره قاجار ساخته شده است.

طول این پل ۱۰۰ متر و عرض آن پنج متر است. گفته می‌شود در سال ۱۳۲۷ به موازات این پل، پل دیگری برای تسهیل رفت و آمد میان دو سمت ایجاد شده است.
به ادعای برخی از منابع تاریخی پل قاری از زیباترین پل‌های سنگی ایران است و نیز اولین پلی است که در ایران تیرک‌های برق بر روی آن نصب شده و به همین دلیل به پل چراغ نیز معروف است.
زیبایی‌های این پل با نصب المان ساربان تبریزی بر روی این پل تاریخی بیشتر شده چرا که به نوعی حس نوستالوژی برای سالمندان به ارمغان می‌آورد.