لندن به نامه وزیرامورخارجه ایران درباره برجام واکنش نشان داد

به گزارش سردبیر پرس به نقل از رویترز، وزارت خارجه انگلیس به نامه اخیر وزیر خارجه ایران به مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ارتباط با «مکانیسم حل اختلافات در برجام» واکنش نشان داد. سخنگوی وزارت خارجه انگلیس ضمن تاکید بر پایبندی لندن به برجام در عین حال مدعی شد: این توافق با عدم پایبندی […]

به گزارش سردبیر پرس به نقل از رویترز، وزارت خارجه انگلیس به نامه اخیر وزیر خارجه ایران به مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ارتباط با «مکانیسم حل اختلافات در برجام» واکنش نشان داد.

سخنگوی وزارت خارجه انگلیس ضمن تاکید بر پایبندی لندن به برجام در عین حال مدعی شد: این توافق با عدم پایبندی ایران در معرض خطر قرار گرفته است. اگر ایران خواستار منفعت از برجام است باید تعامل سازنده با طرح پیشنهادی سه کشور اروپایی (ساز و کار حل اختلاف) داشته و بر اساس توافق، تعهدات خود را اجرا کند.

این ادعای سخنگوی وزارت خارجه انگلیس در حالی مطرح شده که با وجود پای بندی ایران به تعهدات هسته‌ای مندرج در برجام که آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز در ۱۴ گزارش خود این پای بندی را تائید کرده، اما کشورهای اروپایی عضو برجام هنوز به تعهدات خود پس از خروج یکجانبه آمریکا عمل نکرده‌اند.

روز گذشته سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه گفته بود که محمد جواد ظریف در نامه‌ای به «جوزف بورل»؛ مسئول سیات خارجی اتحادیه اروپا یک بار دیگر موارد عدم پایبندی کشورهای اروپایی را طبق بند ۳۶ برجام به کمیسیون مشترک جهت حل و فصل ارجاع داد.

بعد از آن همچنین جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که نامه‌ای از محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران دریافت کرده که در آن ایران درخواست کرده است مکانیسم حل اختلاف که از آن به عنوان «مکانیسم ماشه» یاد می‌شود، فعال شود.

به نظر می‌رسد با توجه به اینکه فرانسه، آلمان و انگلیس به تعهدات خود در چارچوب برجام وفادار نبوده‌اند، لذا ایران خواستار به راه افتادن مکانیزم حل اختلاف شده است تا به شکایتش رسیدگی شود.