مزاج‌شناسی خوراک ایرانی منتشر شد

به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، این کتاب پس از شرحی از ویژگی‌های هر استان، تعدادی از غذاهای معروف آن استان را معرفی و طرز پخت آن توضیح داده شده سپس به مزاج شناسی آن غذا پرداخته است. کتاب «آشپزی و مزاج شناسی خوراک‌های ایرانی» نوشته نسرین صالحی، داود حاج محمدخانی و مهناز جوادبلاغی به قیمت […]

به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، این کتاب پس از شرحی از ویژگی‌های هر استان، تعدادی از غذاهای معروف آن استان را معرفی و طرز پخت آن توضیح داده شده سپس به مزاج شناسی آن غذا پرداخته است.

کتاب «آشپزی و مزاج شناسی خوراک‌های ایرانی» نوشته نسرین صالحی، داود حاج محمدخانی و مهناز جوادبلاغی به قیمت ۴۰ هزار تومان منتشر شده است.

داود حاج محمدخانی یکی از نویسندگان این کتاب در بخشی از مقدمه این کتاب نوشته است: «این کتاب هدف‌هایی دارد از جمله احیا، یادآوری و آموزش مجدد خوراک های سنتی ایران، کمک به ترویج فرهنگ سالم آشپزی توجه به اصول تغذیه در پخت ترکیب و آماده سازی خوراک های ایرانی، ترویج فرهنگ گردشگری بر اساس اصول تغذیه و آشنایی گردشگران با خوراک های محلی هر منطقه، تذکر و توجه به منع یا تشویق مصرف کننده به رعایت برخی نکات در طبخ غذا براساس مبانی طب سنتی و ….

در بررسی محتوای این کتاب به نکات خاصی از تجربه‌های صحیح و علمی گذشتگان در تنظیم برنامه غذایی به جهت حفظ سلامت برخورد می‌کنیم که قابل تأمل است.

در بررسی غذاهای مندرج در کتاب به نکاتی برخورد کرده ام از جمله: تغییرات غذایی در ادوار گوناگون، منحصر به فرد بودن غذا با توجه به امکانات محیطی در برخی از استان‌ها، و سازگاری خوراک های سنتی با مزاج اقلیم، بیماری‌ها و شرایط هر منطقه.

این نکات بود که تغییرات غذاهای سنتی و محلی به ویژه در سالهای اخیر از باب مد یا تزئین و یا ذائقه غذایی صورت پذیرفته و کمتر مصدر علمی داشته است. برخی تذکرات از قبیل حذف و یا منع مواد غذایی برای مثال تخم مرغ و گوشت به ذائقه افراد خوشایند نیست ولی رعایت آن در کتب طب سنتی الزامی است.

شناخت مزاج با طبیعت غذا قطعی نیست و حذف شرایط فرآوری، پیمانه اندازه گیری، نوع و یا کهنه بودن مواد تشکیل دهنده اقلیم فرآوری غذا و … می‌تواند تغییر کند. برای مثال برنجی که در جنوب ایران کشت می‌شود با برنج شمال تفاوت‌های مزاجی دارد برای بیان این مطلب مجبور شدیم از برخی اصطلاحات طب سنتی فاصله بگیریم و از اصطلاحات طب رایج به جهت فراگیر بودن درک موضوع استفاده کنیم.»