می توانیم آسیب های اجتماعی را با غربالگری اولیه کاهش دهیم

به گزارش سردبیر پرس، محسن حاجی میرزایی در گردهمایی مشترک مدیران کل آموزش و پرورش و معاونان پرورشی و فرهنگی استان‌ها که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، ضمن تشکر از تلاش‌های معاونت پرورشی و فرهنگی و تمام معاونان پرورشی و فرهنگی استان‌ها اظهار کرد: امیدوارم بتوانیم از این جلسه به عنوان حرکتی مستمر و […]

به گزارش سردبیر پرس، محسن حاجی میرزایی در گردهمایی مشترک مدیران کل آموزش و پرورش و معاونان پرورشی و فرهنگی استان‌ها که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، ضمن تشکر از تلاش‌های معاونت پرورشی و فرهنگی و تمام معاونان پرورشی و فرهنگی استان‌ها اظهار کرد: امیدوارم بتوانیم از این جلسه به عنوان حرکتی مستمر و برنامه ریزی شده با مدیریت بهینه زمان، برای رسیدن به یک نقطه تفاهم در فهم دقیق‌تر از مسولیت و چگونگی ایفای شایسته آن بهره بگیریم.
حاجی میرزایی با بیان اینکه همه ما شکل گیری شخصیت خود را به میزان زیادی مدیون رویدادهای تربیتی مدرسه هستیم، با ذکر خاطره‌ای از نقش معلمان در شکل گیری رفتار ماندگار در دانش آموزان، افزود: معمولاً بسیاری از آنچه معلمان به ما یاد می‌دادند از یاد می بریم؛ اما رفتارهای معلمان در ذهن ما ماندگار شده و فراموش نمی‌کنیم و این یعنی رفتارهای معلمان در ذهن کودکان حک می‌شود
وی ادامه داد: اینکه فکر کنیم می‌توانیم به یک فرد هویت و عزت نفس دهیم و او را خلاق و پرسشگر کرده و با روحیه آزادمنشی آشنا کنیم و یا برعکس به طور کلی زندگی یک فرد را از بین ببریم؛ نشان می‌دهد این مسئولیت، بسیار خطیر و مهم است.
لزوم فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی هدفمند در مدارس
وی با توجه به اهمیت بسیار مصونیت دانش آموزان ادامه داد: آموزش و پرورش می‌تواند در کاستن از آسیب‌های اجتماعی و افزایش ظرفیت‌های اجتماعی دانش آموزان و مصونیت آنان در برابر مخاطرات فراوان نقش مهمی ایفا کند.
وی رابطه انسان‌ها با خدا را بسیار مهم خواند و از مهم دانستن تدبر در این رابطه گفت: و این هنگامی است که می‌فهمیم که کار یکی با جمادات و اشیا است و کار برخی با تربیت انسان است، این خیلی شان بالایی است و بخش عمده‌ای از این شان که به تربیت انسان‌ها مربوط می‌شود، در اختیار حوزه پرورشی است. باید بتوانیم به فرصتی که در اختیار ما گذاشته شده است تدبر کنیم تا در روز (قیامت) افسوس اتلاف عمر در این دنیا را نداشته باشیم.
وی در مورد وظیفه خطیر معاونت پرورشی و فرهنگی گفت: اگر این فکر خواب را از چشمانمان بگیرد که در نقطه‌ای قرار گرفتیم که می‌توانیم زندگی آدم‌ها را بسازیم و به آدم‌ها امید، زندگی، شخصیت و هویت بدهیم و اگر کوتاهی کنیم به عقوبت سنگین دچار می‌شویم.
باید قدرت تفکیک اهداف تربیت و ابزارهای نیل به آن را داشته باشیم
حاجی میرزایی با تاکید بر اینکه باید قدرت تفکیک اهداف تربیت و ابزارهای نیل به اهداف را داشته باشیم، در غیر این صورت دچار خطا می‌شویم، اذعان کرد: کانون‌ها، دارالقران ها، تشکل‌ها، مراکز مشاوره، جشنواره‌ها، کتاب‌ها و … ابزارهایی برای رسیدن به هدف تربیت است؛ لذا برای هر دوره‌ای به طور جداگانه و برای مدارس فنی و حرفه‌ای و کاردانش باید اهداف کاملاً دقیق و روشن داشته باشیم.
وی با اشاره به اهداف سند تحول افزود: در سند تحول بنیادین و در زیربنای نظام تربیت دقیقاً به این اهداف برای دوره‌های مختلف تحصیلی اشاره شده است و از نظر من ارزش کار پرورشی و فرهنگی در تحقق این اهداف است؛ لذا اگر نتوانیم به این اهداف برسیم برگزاری اردوها و برنامه‌های پرورشی و فرهنگی فایده‌ای ندارد.
اهداف حوزه پرورشی و فرهنگی برای دوره‌های مختلف تحصیلی مشخص شود
وزیر آموزش و پرورش با تبیین برنامه‌های حوزه معاونت پرورشی و فرهنگی گفت: اولین برنامه حوزه پرورشی باید روشن کردن و تبیین اهداف حوزه پرورشی و فرهنگی برای دوره‌های مختلف تحصیلی و دومین برنامه طراحی برنامه‌های خاص برای رسیدن دانش آموز به آن اهداف باشد. به عنوان مثال اگر اردو یک ابزار است باید معلوم شود چه هدفی در آن دنبال می‌شود و اگر برای دانش آموز ابتدایی اردو برگزار می‌شود، باید در آن اهداف تربیتی دوره ابتدایی قابل سنجش و ارزیابی باشد.
حاجی میرزایی با بیان اینکه خواسته‌ام این است که بدانم چه موقعیتی برای دانش آموزان فراهم کنیم که به صلاحیت مورد نظر برسند، اظهار کرد: در حوزه پرورشی می‌توانیم از ظرفیت‌های گروه‌ها و تشکل‌های مهم و تاثیرگذار دانش آموزی، سازمان دانش آموزی، اتحادیه انجمن‌های اسلامی به عنوان ستون این حرکت‌ها استفاده کنیم و بقیه برای تحقق اهداف به این ستون‌ها تکیه کنند.
حوزه آسیب‌های اجتماعی از دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب است
حاجی میرزایی با اشاره به اینکه موضوع آسیب اجتماعی دغدغه رهبر معظم انقلاب است گفت: آسیب‌های اجتماعی یک واقعیت تلخ است و جامعه امروز به دلیل مشکلات، بیش از حد مستعد آسیب‌های اجتماعی شده است.
وی با اشاره به موضوع آسیب‌های اجتماعی اظهار کرد: می‌توانیم آسیب‌های اجتماعی را با همان غربالگری اولیه و مشاهدات کاهش دهیم و آموزش و پرورش بیشتر از دستگاه‌های دیگر می‌تواند در این مسیر موثر باشد؛ لذا از مدیران پرورشی سراسر کشور می‌خواهم به جای ارائه اعداد و ارقام بر این موضوع به طور جدی و عملی کار کنند و وقت بگذارند و خلاقیت به خرج دهند.
وزیر آموزش و پرورش شبکه آموزشی دانش آموز (شاد) را یک نهال نورس دانست و گفت: این شبکه به دلیل حضور در فضای مجازی از قواعدی تبعیت می‌کند که این قواعد متفاوت با قواعد دنیای حقیقی است و وظیفه ما این است که همه با هم کمک کنیم تا در این عرصه، خلاقیت و نوآوری داشته باشیم و بتوانیم باعث رشد و ارتقای کیفیت آن باشیم؛ لذا باید کار با ارزش و با کیفیت انجام دهیم و لازمه این کار، فکر و اندیشه و اختصاص زمان از سوی مسئولین پرورشی را می‌طلبد.
وی با اشاره به اینکه باید قرآن را از مهجوریت در جامعه درآوریم و توسعه دهیم، بیان کرد: آموزش و پرورش دستگاهی است که بیش از دیگر دستگاه‌ها می‌تواند قرآن را از مهجوریت درآورد و حفظ و تدبر و تربیت قرانی و کلام قرآن را در رفتار دانش آموزان بیاوریم. در این صورت می‌توانیم به تمام اهداف برسیم؛ بنابراین از کارهای صوری و سطحی در این زمینه عبور کرده و بر غنای آن بیفزایید.
مقام معظم رهبری بر اجرای صحیح و درست سند تحول و تربیت دانش آموزان بسیار تاکید دارند
عضو کابینه دولت تدبیر و امید با تاکید بر اینکه خانواده‌ها عزیزترین فرد زندگی خود را به ما سپرده‌اند، و حکومت نیز آینده جامعه را به آموزش و پرورش سپرده است گفت: مقام معظم رهبری بر اجرای صحیح و درست سند تحول بنیادین و تربیت بسیار تاکید داشته و بر اجرای آن بسیار حساس هستند؛ لذا از مدیران کل و معاونین پرورشی می‌خواهم به گونه‌ای برنامه ریزی کنند که در جلسه بعد یک قدم جلوتر از این باشیم.
شایان ذکر است در پایان این گردهمایی وزیر آموزش و پرورش از جشنواره فرهنگی، هنری عفاف و حجاب (مهتاب در نور) رونمایی کرد.