«کرونا» موضوع رساله دکتری و پایان نامه می شود

حجت الاسلام حسن خیری در گفتگو با خبرنگار سردبیر پرس، درباره ورود هیات های اندیشه ورز به موضوعات کرونا و بررسی ابعاد آن توضیح داد و گفت: بعد از بخشنامه ای که رئیس دانشگاه آزاد در خصوص مطالعات پیرامون پسا کرونا و بررسی پیامدها و چالش های آن داشتند، مقرر شد در این خصوص زمینه […]

حجت الاسلام حسن خیری در گفتگو با خبرنگار سردبیر پرس، درباره ورود هیات های اندیشه ورز به موضوعات کرونا و بررسی ابعاد آن توضیح داد و گفت: بعد از بخشنامه ای که رئیس دانشگاه آزاد در خصوص مطالعات پیرامون پسا کرونا و بررسی پیامدها و چالش های آن داشتند، مقرر شد در این خصوص زمینه های راهبردپردازی، موضوع شناسی و مساله شناسی فراهم شود تا در آینده بر مبنای آن تحقیقات را پایه گذاری کرد. 
رئیس مرکز مطالعات، برنامه ریزی و تعالی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد با اشاره به اینکه وظیفه این مطالعه به معاونت علوم انسانی و دفتر مرکز مطالعات محول شد، افزود: در همین راستا بررسی پیامدها و راهکارها در موضوع پساکرونا در دستور کار این دفتر قرار گرفته و گروه های تخصصی حاضر در هیات های اندیشه ورز در استان ها که افرادی باورمند به علوم انسانی با رویکردهای اسلامی هستند، کار را آغاز کردند.
حجت الاسلام خیری با اشاره به راه اندازی و تاسیس کارگروه های بارش فکری در موضوع کرونا، گفت: در حال حاضر ۳۰ کارگروه به موضوعات مختلف از جمله حیات اجتماعی و فردی در مباحث اقتصادی، حمکرانی، روابط بین الملل، حقوق، فقه و اخلاق، علوم تربیتی، روانشناسی و … ورود کرده اند.
وی ادامه داد: در این میان برخی استان ها کارگروه های مستقلی شکل داده اند؛ به طوری که مثلا نجف آباد کارگروه فقه و حقوق، اصفهان کارگروه فضای رسانه ای، خوزستان کارگروه فضای رسانه ای، گیلان بحث حکمرانی را ایجاد کرده و موضوع را مورد بررسی قرار داده اند.
رئیس مرکز مطالعات، برنامه ریزی و تعالی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد تصریح کرد: از ابتدا برنامه ریزی به این صورت بود که کارگروه ها حداقل ۱۰ جلسه مجازی را تا ۱۵ اردیبهشت برگزار کنند و در نهایت گزارش ها را براساس فرمتی که در اختیارشان گذاشتیم، تنظیم و در اختیار مرکز قرار دهند.
حجت الاسلام خیری در ادامه خاطرنشان کرد: فرمت گزارش ها به این صورت است که ابتدا به کلیت، پیامدها و راهبردها اشاره شود و حتی الامکان سطح مباحث (خرد، میانه و کلان) مشخص باشد.
وی با بیان این مطلب که گزارش ها به تدریج در حال ارسال شدن است و قرار است گزارش ۳۰ کارگروه تا پایان اردیبهشت به مرکز ارسال شود، افزود: در حقیقت این ها، گزارشات تحلیلی راهبردی با استفاده از شیوه بارش فکری نخبگانی است.
رئیس مرکز مطالعات، برنامه ریزی و تعالی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد با اشاره به اینکه قرار است موضوعات پساکرونا به عنوان موضوع رساله دکتری، پایان نامه دانشجویان و همچنین موضوع تحقیق اعضای هیات علمی و پژوهشکده ها قرار بگیرد، افزود: بحث موضوع شناسی یکی دیگر از وظایفی است که به ما محول شده که در کارگروه های بارش فکری به آن پرداخته می شود؛ در نهایت قرار است موضوعات تحقیق مرتبط با کرونا در نظام پایش قرار گیرد و به عنوان پیشنهاد در اختیار محققان و پژوهشکده ها ارائه شود. 
حجت الاسلام خیری در پایان گفت: نتیجه گزارش کارگروه ها به منظور بهره برداری مناسب برای مسولان، مراکز تصمیم گیر و احیانا دفتر مقام معظم رهبری ارسال می شود.