۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات کرونایی به اصحاب فرهنگ و هنر یافت

به گزارش سردبیر پرس به نقل از روابط عمومی فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، صابر سهرابی بیان کرد: با توجه به بیماری کرونا و خسارت‌هایی که به کسب و کارها وارد شده است، این اداره کل گزارش خسارت‌های وارده به کسب و کارهای فرهنگی و هنری را تدوین و به وزارت فرهنگ و ارشاد […]

به گزارش سردبیر پرس به نقل از روابط عمومی فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، صابر سهرابی بیان کرد: با توجه به بیماری کرونا و خسارت‌هایی که به کسب و کارها وارد شده است، این اداره کل گزارش خسارت‌های وارده به کسب و کارهای فرهنگی و هنری را تدوین و به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و استانداری ارسال کرد و همچنان در حال پیگیری جهت جذب کمک‌ها به این کسب و کارها هستیم.

وی افزود: یکی از این موارد جذب تسهیلاتی با سود بازپرداخت کم است که امید داریم هرچه زودتر به نتیجه برسد از این رو، درخواست شده تا انجمن‌ها، مؤسسات، فرهنگ‌وران و هنرمندان، برنامه‌های خود را در فضای مجازی ادامه دهند و با ارائه برنامه‌ها و پیشنهادهای خود به این اداره کل، از پشتیبانی و حمایت در راستای هرچه بهتر انجام دادن برنامه‌ها، برخوردار شوند.

به گفته سهرابی، با بررسی‌های انجام شده، حدود ۳ میلیون نفر شاغل در ۱۴ رسته منتخب قرار دارند که مشمول حمایت‌های دولت می‌شوند. به منظور شناسایی این افراد با وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مربوطه از جمله وزارت کشور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، وزارت آموزش و پرورش، وزارت ورزش و جوانان، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت راه و شهرسازی و … هماهنگی لازم انجام شده است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی فارس ادامه داد: بر همین اساس، بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از شاغلان شناسایی و احراز هویت شده‌اند. متقاضیان مشمول می‌توانند در سامانه کارا – برای تسهیلات کرونا ثبت نام کنند.

سهرابی افزود: متأسفانه صدمات ناشی از همه گیری ویروس کرونا پیامدهای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را به دنبال داشته و اکثر هنرمندان و اهالی فرهنگ و ادب فاقد درآمد ثابت و امنیت شغلی هستند و وضعیت موجود، موجب بیکاری و مشکلات معیشتی برخی اهالی فرهنگ، هنر ورسانه شده است.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد فارس، گفت: با توجه به خسارت‌های کرونا در زمینه‌های فرهنگ و هنر، دولت همچون دیگر زمینه‌های اقتصادی از این حوزه نیز پشتیبانی نمود و همه رشته‌های فرهنگی و هنری شامل تسهیلات کرونا شد.

سهرابی گفت: در استان فارس تا امروز یک هزار و ۹۶ پرونده برای دریافت این تسهیلات تشکیل شده که تا کنون نزدیک به ۷۰ درصد آن پرداخت گردیده است. دیگر پرونده‌ها نیز پس از تکمیل به بانک فرستاده شد و روند بانکی خود را برای دریافت این تسهیلات می‌گذرانند.

وی با اعلام اینکه وام‌های ۱۲ درصدی ۱۵ تا ۱۶ میلیون تومانی بدون ضامن نیز از دیگر کمک‌های دولتی به آموزشگاه‌های آزاد هنری، مؤسسات فرهنگی و هنری، هنرمندان و فرهنگ‌ورانی است که از آغاز همه‌گیری بیماری کرونا دچار آسیب شده‌اند، بود که پرونده‌های درخواست‌کنندگان این وام‌ها نیز به بانک فرستاده شد، تصریح کرد: تسهیلات دیگری نیز برای رونق اشتغال در قالب وام تبصره ۱۸ بود که ۱۱ میلیارد تومان برش استان فارس بود. در این طرح نیز بیش از ۴۰ درخواست داشتیم که پس از بررسی این درخواست‌ها در شورای اشتغال اداره کل به بانک عامل معرفی شدند.

وی با این حال، اظهار کرد: در این طرح برخی مشکلاتی وجود داشت که با پیگیری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به زودی پرداخت خواهند شد، بنابر این ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ۴ درصد دولت از طریق صندوق حمایت از هنرمندان، نویسندگان و روزنامه نگاران ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ۴ درصد دولت از طریق صندوق حمایت از هنرمندان، نویسندگان و روزنامه نگاران فرهنگ و ارشاد اسلامی برای کمک به فرهنگ و هنر به زودی به اعضای این صندوق پرداخت خواهد شد.

سهرابی اعلام کرد: ۳ ماه بیمه صندوق حمایت از نویسندگان، هنرمندان و روزنامه نگاران در فارس برای بیش از ۲ هزار نفر هنرمندان بیمه شده نیز پرداخت شد که سهم فارس ۲۰۰ میلیون تومان برای سهم بیمه‌ای بود.

وی اضافه کرد: ۲۰۰ میلیارد تومان دیگر هم به صورت بلاعوض برای هنرمندانی که در تنگنای مالی قرار دارند در نظر گرفته شده تا پس از شناسایی و بررسی‌های لازم، پرداخت شود. پیگیری‌ها و مذاکراتی برای مسکن اصحاب رسانه، را با مسکن و شهرسازی انجام دادیم که ویژگی این طرح به زودی اعلام خواهد شد.