اجرای سیاست درج قیمت تولیدکننده با تایید بخش خصوصی بوده است

به گزارش سردبیر پرس به نقل از وزارت صمت، عباس تابش، رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در نشست مشترک وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و وزارت کشور اظهار کرد: یکی از سیاست‌های دولت کاهش هزینه‌های تأمین و توزیع کالاست و با اجرای این سیاست به‌طور قطع بخش گردشگری نیز رونق می‌یابد، […]

به گزارش سردبیر پرس به نقل از وزارت صمت، عباس تابش، رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در نشست مشترک وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و وزارت کشور اظهار کرد: یکی از سیاست‌های دولت کاهش هزینه‌های تأمین و توزیع کالاست و با اجرای این سیاست به‌طور قطع بخش گردشگری نیز رونق می‌یابد، زیرا هزینه‌های توزیع کالا (سفر) کم خواهد شد.
وی با بیان اینکه اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی برای شفاف سازی تأمین و توزیع کالا تکلیف وزارت صمت است، تصریح کرد: اجرای پروژه درج قیمت تولید کننده به عنوان یکی از پروژه‌های تحولی وزارت صنعت، معدن و تجارت در همین راستاست.
رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با بیان اینکه تا پیش از این سه قیمت مصرف کننده (روی کالا، روی شلف و روی بارکد صندوق الکترونیکی فروشگاه‌ها) وجود داشته است، بیان‌داشت: در راستای سیاست و پروژه جدید شفاف‌سازی قیمتی، به جای قیمت مصرف کننده روی کالاها قیمت تولیدکننده درج می‌شود و فاصله میان قیمت تولید کننده و قیمت مصرف کننده به عنوان هزینه توزیع محاسبه و در نظر گرفته می‌شود و قیمت مصرف کننده روی شلف به اطلاع مردم می‌رسد.
تابش با اعلام اینکه برای ۸۴ هزار قلم کالا اطلاعات فروش درب کارخانه را داشته‌ایم، گفت: در برخی از این کالاها حتی تا ۱۲۰ درصد هزینه توزیع افزایش داشته است که نوعی اجحاف به حقوق مصرف کننده است.
وی همچنین با بیان اینکه باید فرهنگ‌سازی لازم برای اجرای دقیق سیاست درج قیمت تولید کننده به وجود آید، تاکید کرد: همه ارکان حاکمیت، مردم، بخش خصوصی و ذینفعان باید دست در دست هم بگذارند تا ضمن رسیدن به فهم مشترک، فرهنگ سازی صحیح نیز به وجود آید.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با اشاره به اینکه متوسط مازاد قیمت هزینه توزیع کالاها ۴۰ درصد است، گفت: این ۴۰ درصد مازاد تحویل عدد بزرگی است که با اجرای پروژه درج قیمت تولیدکننده کم می‌شود و طبیعی است که در مسیر اجرا این پروژه مقاومت‌هایی نیز از طرف برخی سودجویان به وجود آید.
تابش با بیان اینکه در استان‌های کشور حضور خواهیم یافت و جلسات تنظیم بازار را برای همگامی بیشتر روی کلیات این سیاست برگزار خواهیم کرد، ادامه داد: ضمن بازدید از واحدهای تولیدی، نشست‌های هم‌اندیشی مختلف نیز با ذینفعان پروژه برای رسیدن به فهم مشترک برگزار می‌کنیم.
وی با تاکید بر اینکه بیشترین جلسات را با بخش خصوصی و ذینفعان برای اجرای پروژه داشته‌ایم، اعلام کرد: هر سیاستی که ابلاغ کردیم مهر تأیید بخش خصوصی را نیز داشته است که این سیاست نیز در همین مسیر بوده است و در اجرای آن هم بخش خصوصی و هم دولت هم افزایی دارند.
رئیس سازمان حمایت با اعلام اینکه سه هزار و ۳۰۰ قلم کالا در این مرحله مشمول درج قیمت تولیدکننده هستند، گفت: در اقلامی که به درج قیمت تولیدکننده مبادرت ورزیدند، به نسبت شاهد کاهش قیمتی بوده‌ایم.
گفتنی است، نشست مشترک وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و وزارت کشور با حضور وزیر صمت، قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی و رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد.
با توجه به اینکه وزارت صمت پروژه تحولی درج قیمت تولیدکننده را برای شفاف سازی هر چه بیشتر آغاز کرده است، مسؤولان وزارتخانه برای تنویر افکار عمومی و همراهی هر چه بیشتر مردم به تناوب در نشست‌های مختلف حضور می‌یابند تا با اطلاع رسانی مناسب، زمینه هم‌افزایی هر چه بیشتر مردم و مسؤولان را با این پروژه مهم فراهم کنند.

منبع : مهر نیوز