اصل همزمانی رنگها باید در طراحی پوشاک مدارس لحاظ شود
آزاده آریایی طراح لباس و مدرس دانشگاه در گفتوگو با خبرنگار سردبیر پرس، درباره ضرورت همراهی دلسوزانه و هنرمندانه جامعه طراح با انجمن فرهنگی هنری طراحان و تولیدکنندگان پوشاک مدارس گفت: سخن از پوشش طیفی در میان است که ساعات قابلتوجهی از طول شبانهروز را با لباسی خاص در فضای مدرسه سپری میکنند و در […]
آزاده آریایی طراح لباس و مدرس دانشگاه در گفتوگو با خبرنگار سردبیر پرس، درباره ضرورت همراهی دلسوزانه و هنرمندانه جامعه طراح با انجمن فرهنگی هنری طراحان و تولیدکنندگان پوشاک مدارس گفت: سخن از پوشش طیفی در میان است که ساعات قابلتوجهی از طول شبانهروز را با لباسی خاص در فضای مدرسه سپری میکنند و در چنین شرایطی بدیهی به نظر میرسد که استفاده درست از عناصر بصری همچون نقطه، خط، سطح، رنگ، شکل، بافت، اندازه، تیرگی و روشنی، تأثیر بسزایی در روحیه این افراد خواهد داشت.
آریایی با تأکید بر اینکه طراحان پوشاک مدارس باید با اصول و مبانی هنرهای تجسمی آشنا باشند و در این میان لازم است اصل همزمانی رنگها در طراحی پوشاک مدارس لحاظ شود اذعان کرد: ازجمله قواعدی که باید در زمان طراحی لباس برای دانشآموزان در نظر گرفته شود این است که کنتراست همزمانی بر مبنای رابطه بین رنگهای مکمل ایجاد میشود چراکه در صورت استفاده از رنگی خاص در زمان طراحی لباس، ذهن و ناخودآگاه بیننده به دنبال رنگهای مکمل است و توجه به کنار هم قرار دادن این رنگها میتواند مانع کسالت یا خستگی در زمان تماشای لباس در بلندمدت شود.
این طراح لباس در ادامه به مثالی در این زمینه اشاره کرد و گفت: «شام آخر» یکی از دیوارنگارههای داوینچی، نقاش معروف ایتالیایی است که بر روی یکی از دیوارهای کلیسای سانتا ماریا دله گرتزیه شهر میلان نصبشده و هرچند که در ابتدا فرد سفارشدهنده این تابلو به نحوه استفاده داوینچی از رنگها ایراد گرفت اما این هنرمند با توضیح درباره همین اصل همزمانی و کنتراست رنگها، آن فرد را قانع کرد که به دلیل استفاده درست از رنگها و رعایت کنتراست اصولی، تماشای این تابلو برای ساعات طولانی، هیچگونه آزاری به چشم مخاطبان نمیرساند چراکه او در زمان خلق این تابلو به شکل درست از خاکستری رنگها استفاده کرده بود.
او افزود: بر همین اساس و منطق، رنگ خاکستری بیش از هر رنگ دیگری در طبیعت و هنر صنعت مد دیده میشود و این امر در زمینه طراحی پوشاک مدارس باید به شکل جدی مورد توجه قرار گیرد بهگونهای که رنگ خاکستری که در جایی از ترکیب سیاه، سفید و آبی یا جایی دیگر از ترکیب سیاه، سفید و قرمز تشکیل شده است، بهعنوان زمینه در نظر گرفته شود اما مکمل رنگ آبی یا قرمز موجود در خاکستری در خرجکار یا سایر تزئینات رنگی تزریق شود.
آریایی گفت: توجه به این اصول و رعایت آنها در بلندمدت سبب میشود که به لحاظ رنگی، لباس فرم مدارس موجب خستگی و کسالت دانشآموزان نشود پس توصیه میشود طراحان این پوشش خود را به مباحث علوم پایه رنگ و نور مجهز کرده و به مباحث بصری و تأثیر آن روی ناخودآگاه دانش آموزان ورود جدی داشته باشند.
این مدرس دانشگاه تصریح کرد: لازم است در پوشاک مدارس، رنگهای اصلی همچون قرمز، آبی و زرد را به شکل اصولی از درجه اشباع خارج کرد و به کمک رنگهای مکمل و ترکیب آنها با خاکستری، سیاه یا سفید، ذهن دانشآموزان را در بلندمدت از تشویش و خستگی نجات داد.
او در پایان به تأثیر رنگها بر روح و جسم افراد اشاره کرد و گفت: تجربه نشان میدهد که تماشای طولانی برخی رنگها حتی بر درجه حرارت بدن نیز اثر میگذارد؛ در این راستا طی سالیان متمادی، تحقیقات گستردهای برای تعیین ارجحیت رنگها در فضاهای مختلف در نظر گرفتهشده که بدون شک لباس مدارس یکی از مهمترین بسترها برای رعایت این نکات کلیدی به شمار میرود.
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰