تجارب جی‌پلاس با حمایت گلدیران،این برند را در مسیر توسعه قرار داد

به گزارش بازرگانی سردبیر پرس، با نزدیک شدن به پایان سال جاری که از سوی رهبر انقلاب به نام سال جهش تولید نامگذاری شده، با امیرعباس کائینی، مدیر عامل شرکت صنایع گلدیران که مجموعه تحت مدیریتش با افزایش تولید توانست سهم به سزایی در تحقق این شعار در حوزه لوازم خانگی کشور ایفا کند، گفتگویی […]

به گزارش بازرگانی سردبیر پرس، با نزدیک شدن به پایان سال جاری که از سوی رهبر انقلاب به نام سال جهش تولید نامگذاری شده، با امیرعباس کائینی، مدیر عامل شرکت صنایع گلدیران که مجموعه تحت مدیریتش با افزایش تولید توانست سهم به سزایی در تحقق این شعار در حوزه لوازم خانگی کشور ایفا کند، گفتگویی انجام داده ایم که از نظرتان می‌گذرد:

با توجه به نامگذاری امسال به عنوان سال جهش تولید، چه اقداماتی جهت رونق تولیدات جی‌پلاس انجام شد؟

در ابتدا باید معنای جهش تولید برای گلدیران را شفاف کنیم. از نظر ما در شرایط کنونی، جهش تولید به معنای تداوم و استمرار تأمین کالا است. در سال جهش تولید ما تمرکزمان را بر روی تولیدات محصولات جی‌پلاس و توسعه سبد این برند گذاشتیم. باتوجه به موانع ناشی از محدودیت‌های کرونا و نوسانات ارزی در سال ۹۹، برنامه‌ریزی برای تأمین بازار با مشکلات بسیاری همراه بود. اما با مدیریت این بحران‌ها توانستیم پیش روی مشتریانمان سربلند باشیم. معرفی محصولات جدید جی‌پلاس در خطوط تولید تلویزیون، ماشین ظرفشویی و لباسشویی، یخچال و ساید، مانیتور و سایر محصولات دیجیتال جی‌پلاس، بخشی از دستاوردهای سال جهش تولید برای ما بود که برای دستیابی به آن ناگزیر تیم‌های مختلف تولیدی و ظرفیت‌های اجرایی را گسترش دادیم. می‌توانم با اطمینان بگویم تا به امروز هرآنچه ارائه داده‌ایم؛ با وجود تمام سختی‌ها، با موفقیت‌های خرد و کلان بسیاری همراه بوده است و همین موضوع در کنار استقبال مشتریان‌مان ما را در مسیر پیشرفت و توسعه برنامه‌های اجرایی قرار داده است. تجارب جی‌پلاس با پشتوانه گرم گلدیران، این برند را در مسیر توسعه قرار داده است.

با توجه به ممنوع شدن واردات لوازم خانگی، گلدیران چه اندازه توانست از خروج تولیدکنندگان خارجی از بازار کشور استفاده و بهره ببرد؟

در تمام ۴۰ سال گذشته همیشه برندهای خارجی در ایران حضوری قوی داشته‌اند و البته در کنار آنها تولیدکننده‌های خوبی نیز در همین فضا رشد کرده‌اند. بهره‌گیری از خروج برندهای خارجی در راستای تأمین کالاهای باکیفیت و قیمت مناسب و درخور مصرف‌کننده ایرانی بوده؛ هرچند که همواره مشکلات زیادی پیش روی آنها قرار گرفته چراکه تولیدکنندگان خارجی محصولات متنوع‌تر و با تکنولوژی پیشرفته روز دنیا و برندینگ قوی را عرضه می‌کنند و رقابت برای برندهای داخلی در چنین شرایطی سخت‌تر می‌شود. همین موضوع باعث شده در تمام این سال‌ها سهم بازار برای تولیدکنندگان ایرانی پایین باشد. تحریم‌ها و کاهش حضور شرکت‌های خارجی در کشور حالا زمینه‌ای را ایجاد کرده تا صنعت لوازم‌خانگی در ایران چهره جدیدی به‌خود بگیرد و اکنون بهترین زمان برای ارتقای همه اجزای این اکوسیستم است.

موقعیتی مناسب برای تولیدکنندگان ایرانی تا با کمک یکدیگر و رقابتی سالم، ارزش ویژه برند محصولات لوازم‌خانگی ایران را بالا ببرند. برای این منظور باید به‌دنبال بهبود کیفیت ارتباط با مردم یا همان مارکتینگ و توسعه زیرساخت‌های تولیدی باشند و با به‌روزرسانی فناوری‌های تولید، محصولات خود را با کیفیت و قیمت مناسب در اختیار مصرف‌کنندگان ایرانی قرار دهند. بر همین اساس باید گفت تحریم‌ها، در شرایط فعلی بیش از آنکه یک تهدید حساب شوند فرصتی برای بازنگری روش‌های تولید، کیفیت محصولات و استراتژی‌های کسب و کار و برندینگ شرکت‌های ایرانی است که در ۴۰ سال گذشته با فراز و نشیب‌های زیادی روبه‌رو بوده‌اند. قطعاً در صورت بازگشت برندهای خارجی جایگاه برندهای ایرانی جایگاهی کاملاً متفاوت نسبت به دوره قبل از تحریم‌ها خواهد بود. در پایان می‌توان گفت برندهای تولید داخل از بازار حذف نخواهند شد بلکه در کنار رقبای خارجی عرضه و تأمین مناسب‌تری هم خواهند داشت.

با توجه به افزایش تولید احتمالی، آیا میزان اشتغال‌زایی در گلدیران هم افزایش یافت؟

بحث اشتغال‌زایی در گلدیران از ابتدای سال ۲۰۲۰ با دو موضوع همراه بود. نگه‌داشت پرسنل باوجود تمام سختی‌های سالی که پیش رو بود و جذب نیروهای نخبه و متخصص در واحدهای مختلف. در این زمینه طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته توانستیم در واحدهای مختلف، تیم‌های گوناگون را گسترش دهیم. با افزایش میزان تولیدات به‌طبع در بخش‌های مختلف از جمله تحقیق و توسعه، جذب نیرو داشتیم. در سایر بخش‌ها نیز از جمله تولید و بازاریابی فرصت‌های شغلی بسیاری را در نظر گرفتیم که توانستیم طی یک ارزیابی سنجیده، نیروهای متخصص را در واحدهای مختلف شناسایی و جذب کنیم.

در سال جاری با توجه به صعود ناگهانی قیمت ارز، باچه چالش‌هایی مواجه بودید و این چالش‌ها را چگونه مدیریت کردید؟ الان با مشکل خاصی مواجه هستید؟

می‌توان گفت بزرگ‌ترین معضل ما در سالی گه گذشت عدم تثبیت نرخ ارز بوده است. این موضوع باعث شد تا تأمین مواد برای خطوط تولید دچار مشکل شده و برنامه ما برای تأمین بازار به صورت مستمر و یا پایدار نباشد. این عدم استمرار عرضه، موجب رکود کسب و کار نمایندگان فروش و در نهایت تضعیف کل زنجیره صنعت لوازم خانگی خواهد شد. این نوسانات در قیمت‌گذاری محصولات بسیار ویژه بوده و نهایت منجر به کاهش قدرت خرید مردم شده است. از طرفی خوشبختانه بانک‌مرکزی برای تأمین ارز بخشی از مواد اولیه با تولیدکننده‌ها ارتباط قابل قبولی را برقرار کرده است. هرچند وزارت صنعت، معدن و تجارت هم حمایت‌های مناسبی از تولیدکننده‌ها دارد اما باید فضای کسب‌وکار را برای صنعتگر و تولیدکننده امیدوارکننده‌تر کرد. اگر این فضا فراهم شود، تولیدکننده خودش می‌داند چگونه تحریم‌ها را مدیریت کند و نوسانات ارزی می‌تواند تأثیرات کم‌تری را بر یک کسب‌وکار برجای بگذارد. بازار باثبات امروز، آرزوی مسلم مصرف‌کنندگان است. تمام دست‌اندرکاران باید بایکدیگر همکاری‌های لازم را انجام دهند تا این حق با توجه به تمام محدودیت‌ها، به‌درستی ادا شود.

همچنان خبر می‌رسد که قاچاق لوازم خانگی برقرار است و بخشی از بازار داخلی از طریق اقلام قاچاق تأمین می‌شود؛ اقلام قاچاق آیا برای تولید داخلی یک تهدید تلقی می‌شود؟

کالای قاچاق از چند منظر تهدید است. مردم باید یک سری نکات را مدنظر داشته باشند. اول اینکه محصول قاچاقی که می‌خرند، احتمال می‌رود که از کیفیت لازم برخوردار نباشد. محصولات قاچاق به هیچ عنوان گارانتی و خدمات پس از فروش نداشته و در صورت خراب شدن باید هزینه چند برابر قیمت خرید را صرف تعمیر آن کنند. کالاهای قاچاق در چرخه تولید نیز صدمات بسیاری به بار می‌آورند. قاعدتاً تولیدکنندگان و فعالان رسمی صنعت، در چرخه قاچاق صدمات غیرقابل جبرانی را تحمل خواهند دید. البته در هیچ کجای دنیا نمی‌توان این ادعا را داشت که قاچاق به صفر رسیده است اما می‌توان با اعمال یک سری قوانین سرسختانه و تسهیل روند تأمین تولیدکنندگان برای تولید پررنگ‌تر و حضور فعال‌تر در بازار از وقوع آن تا حدی جلوگیری کرد و همین امر از میزان صدمات قطعی این معضل در جامعه خواهد کاست.

چگونه می‌تواند جریان قاچاق را متوقف کرد؟ چه تمهیداتی باید اندیشیده شود؟

در این زمینه با سازمان‌ها و ارگان‌های مربوطه جلسات زیادی برگزار کردیم و از آنها درخواست کردیم که حتی المقدور مانع قاچاق کالا به کشور شوند. از تولید کنندگان داخلی هم خواهش می‌کنیم که کیفیت را فدای قیمت یا سود نکنند. قطعاً اگر محصولات داخلی با کیفیت و قیمت مناسب و خدمات پس از فروش متعهد در بازار عرضه شوند؛ مردم دیگر نیازی به خرید کالای قاچاق و یا برندهای خارجی پیدا نمی‌کنند. مردم در شرایطی به کالاهای قاچاق رجوع می‌کنند که از مزایای برندهای ایرانی مطلع نیستند. اما بخشی از این اطلاع‌رسانی نیاز به فرهنگ‌سازی عمومی دارد و بخشی دیگر باید توسط دست‎اندرکاران و فعالان هر صنعتی و ارگانی هدایت شد.

سامانه گارانتی و کد اصالت کالا چه اندازه منجر به ایجاد محدودیت در عرضه اقلام قاچاق شده است؟

ورود موازی کالا از مبادی غیرقانونی در تجارت، بازار و اقتصاد، نگرانی همه دست اندرکاران نظام است. شناسه کالاها و گارانتی علاوه بر ایجاد امنیت در بازار می‌تواند اطمینان خاطر مشتریان را از اصالت کالاها و بهره گیری از خدمات پس از فروش آنها را در پی داشته باشد. ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، با این سامانه تمهیداتی اندیشیده تا مشتریان بتوانند به راحتی و در هر زمان و مکان از اصالت لوازم خانگی و گارانتی خدمات پس از فروش محصولات خریداری شده، اطمینان به عمل آورند. این فرآیند چنانچه کاربری راحتی داشته باشد اثرات خوبی هم برجای خواهد گذاشت و از طرفی ابزاری قابل اتکا برای شناسایی سودجویان خواهد بود.

برای سال آینده چه برنامه‌ای در جهت افزایش تولید و ارتقای کیفیت تولیدات دارید؟

همانطور که در ابتدا اشاره کردم، در سال ۹۹ نه تنها تولید را افزایش داده‌ایم بلکه تنوع محصول را هم در برنامه داشتیم. این برنامه در سال ۱۴۰۰ نیز با قدرت ادامه خواهد داشت. در گذشته فقط یخچال، تلویزیون، ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی تولید می‌شده است که در حال حاضر در کنار آن‌ها، محصولات جدید دیگری را با عنوان کامپیوترهای چندکاره یا All-in-one در دستور معرفی و عرضه داریم. برای موبایل جدید دیگری هم در حال برنامه‌ریزی تولید هستیم. به عبارت دیگر ما در حال افزایش تنوع محصول نیز هستیم. برای این پروسه نیاز به نیروی آموزش دیده داریم. برای جی‌پلاس جوان، استمرار حضور در بازار و ارائه خدمات باکیفیت می‌تواند در هر سال جز اولویت‌های اصلی ما باشد. در همین راستا ما همواره در تلاش هستیم تمام محصولات برند جی‌پلاس را با ارتقای کیفیت، قیمت منصفانه و کاربردی و دسترسی آسان در اختیار مردم عزیز کشورمان در اقصی نقاط ایران قرار دهیم.