تنبیه به هر شکلی در مدارس ممنوع است/ محیط استرس‌آور مانع یادگیری

به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، کیانوش سلاح‌ورزی امروز دوشنبه در جلسه تبیین آئین نامه رتبه بندی معلمان با حضور مدیران مدارس ابتدایی گفت: با تلاش شبانه روزی همکاران در وزارت خانه آخرین نسخه از پیش نویس این آئین نامه در حال آماده سازی و تدوین است. وی افزود: برخلاف فضا سازی‌های رسانه‌ای دشمنان که همواره […]

به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، کیانوش سلاح‌ورزی امروز دوشنبه در جلسه تبیین آئین نامه رتبه بندی معلمان با حضور مدیران مدارس ابتدایی گفت: با تلاش شبانه روزی همکاران در وزارت خانه آخرین نسخه از پیش نویس این آئین نامه در حال آماده سازی و تدوین است.

وی افزود: برخلاف فضا سازی‌های رسانه‌ای دشمنان که همواره تلاش کرده‌اند آثار اقدامات ارزشمند نظام را کم رنگ جلوه دهند این بار نیز مانند همیشه با یاری خداوند و بصیرت مردم ناکام خواهند ماند.

اکثر معلمان حائز رتبه خواهند شد

سلاح‌ورزی با اشاره به رتبه بندی گفت: به زودی پس از تصویب پیش نویس آئین نامه در هیئت دولت به منظور اجرا ابلاغ خواهد شد و تمام معلمان، مربیان امور تربیتی، مشاوران مدیران، هنر آموز، نیروی توانبخشی استثنایی، دبیران، معاونین، مربیان سلامت و معلمان شاغل در پست‌های اداری مشمول این طرح خواهند بود.

وی گفت: در این طرح چهار شاخص اصلی شایستگی‌های عمومی، شایستگی‌های تخصصی، شایستگی‌های حرفه‌ای و تجربه ملاک عمل خواهند بود.

معاون آموزش ابتدایی اداره آموزش و پرورش ناحیه ۱ خرم آباد افزود: در این طرح معلمان در پنج گروه آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم بر اساس معیارهای بالا قرار خواهند گرفت.

وی افزود: خوشبختانه برای احراز رتبه، کف و سقف در نظر گرفته شده و معلمان برای هر رتبه حد اقل امتیاز پیش بینی شده را داشته باشد مشمول رتبه خواهد شد.

سلاح ورزی افزود: اکثر معلمان با توجه به متن آئین نامه بدون مانع حائز رتبه خواهند شد و جای هیچ گونه نگرانی نیست.

جزئیات احراز رتبه توسط معلمان

معاون آموزش ابتدایی اداره آموزش و پرورش ناحیه ۱ خرم آباد در پاسخ به این سوال که یک معلم برای احراز رتبه چه امتیازی باید داشته باشد، گفت: برای مثال معلمی که قرار است اولین رتبه (آموزشیار معلم) را بگیرد از ۳۰۰ امتیاز شایستگی‌های عمومی ۱۵۰ و از ۲۶۰ امتیاز تخصصی ۱۳۰ و از ۲۴۰ امتیاز حرفه‌ای ۱۲۰ و از ۲۰۰ امتیاز تجربه ۲۰ امتیاز داشته باشد اولین رتبه را دریافت خواهد کرد یعنی حدود ۴۲ درصد از کل و به همین ترتیب رتبه بعدی ۴۸ درصد از کل، رتبه بعدی ۵۵ درصد از کل، رتبه بعدی ۶۷ درصد از کل و رتبه آخر ۷۵ درصد از کل خواهد بود.

وی در ادامه سخنان خود به موضوعات بعدی پرداخت و در خصوص طرح جبران و تثبیت یادگیری گفت: انتظار می‌رود مدیران با جدیت این طرح را به منظور کاهش افت تحصیلی تا پایان سال ادامه دهند.

معاون آموزش ابتدایی اداره آموزش و پرورش ناحیه ۱ خرم آباد در رابطه با ارزشیابی نوبت دوم گفت: در ارزشیابی توصیفی جمع آوری اطلاعات دانش آموزان بر اساس مشاهده، محتوای کارپوشه پروژه، پرسش‌های تکوینی و آزمون‌های عملکردی به عنوان یکی از ابزارها و سایر موارد، انجام می‌پذیرد.

وی ادامه داد: لذا بمنظور کاهش افت تحصیلی امسال در نوبت دوم آزمون‌های عملکردی به عنوان یکی از ابزارها پررنگ‌تر از گذشته در نظر گرفته خواهد شد.

مدیران در خصوص نحوه سازماندهی از معلمان نظر سنجی کنند

این مسئول گفت: برگزاری و تهیه و طراحی آزمون پایه اول تا پنجم به عهده آموزگاران به صورت مدرسه‌ای خواهد بود اما در پایه ششم سه درس ادبیات، علوم و ریاضی به صورت هماهنگ منطقه‌ای برگزار خواهد شد.

سلاحورزی همچنین با اشاره به سازماندهی و ثبت نام بیان کرد: انتظار می‌رود مدیران در خصوص نحوه اجرای سازماندهی کلی یا ترمیمی از معلمان نظر سنجی کنند.

معاون آموزش ابتدایی اداره آموزش و پرورش ناحیه ۱ خرم آباد ادامه داد: همچنین برنامه ریزی برای ثبت نام پایه اول که از ۱۵ خرداد آغاز خواهد شد یکی اولویت‌ها در مدارس هست که باید مدیران از تمام ظرفیت آموزشگاه استفاده کنند.

تنبیه مانع شکل گیری شخصیت کودکان می‌شود

سلاحورزی در بخش دیگری از سخنان خود به موارد انضباطی اشاره کرد و گفت: از آنجا که کودک در دوره ابتدایی در مرحله شکل گیری شخصیت قرار دارد بر همه ما لازم هست تمام موارد و مسائلی که به این مهم آسیب می‌زند را کنار بزنیم و سعی کنیم از تمام ظرفیت برای تحقق آن استفاده کنیم.

وی ادامه داد: برای مثال تنبیه در هر شکلی ممنوع است و یکی از مواردی بوده که مانع شکل گیری شخصیت کودکان می‌شود.

معاون آموزش ابتدایی اداره آموزش و پرورش ناحیه ۱ خرم آباد تصریح کرد: قرار گرفتن کودک در محیط متشنج و استرس آور مانع یادگیری خواهد شد و مانع جدی برای شکل گیری درست شخصیت خواهد بود.

منبع : مهر نیوز