دانشگاه شیراز پیشروی ادبیات کودک است

به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، حمید نادگران چهارشنبه در همایش ملی ادبیات کودک به میزبانی دانشگاه شیراز گفت: حدود ۱۵ سال است که اردیبهشت‌ماه دانشگاه شیراز، با ادبیات کودک و همایش ملی آن پیوند یافته است. وی اضافه کرد: امروز که هشتمین همایش ملی دانشگاهی ادبیات کودک، با حضور استادان، دانشجویان، هنرمندان و صاحب‌نظران این […]

به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، حمید نادگران چهارشنبه در همایش ملی ادبیات کودک به میزبانی دانشگاه شیراز گفت: حدود ۱۵ سال است که اردیبهشت‌ماه دانشگاه شیراز، با ادبیات کودک و همایش ملی آن پیوند یافته است.
وی اضافه کرد: امروز که هشتمین همایش ملی دانشگاهی ادبیات کودک، با حضور استادان، دانشجویان، هنرمندان و صاحب‌نظران این حوزه، به‌همت مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز برگزار شده است، بسیار خرسندم و برخود می‌بالم که شیراز، نگین فارس و ایران همان‌گونه که با داشتن پشتوانه‌ای غنی و بی‌همتا، به‌عنوان شهر ادیبان و شاعران کهن پارسی همچون حافظ و سعدی شناخته می‌شود، در حوزه ادبیات کودک نیز، جایگاه بی‌بدیلی دارد و دانشگاه شیراز به‌عنوان مادر ادبیات کودک ایران شناخته شده است.
وی ادامه داد: دانشگاه شیراز، با داشتن ۲۰ هزار دانشجو و ۷۲۰ عضو هیأت‌علمی، در ۱۵ دانشکده و ۷۵ گرایش، از دانشگاه‌های برتر و تراز اول کشور و در جایگاه قطب علمی جنوب کشور است که در زمینه‌های مختلف، ازجمله گسترش تحصیلات تکمیلی و ایجاد گرایش‌های جدید زبان و ادب فارسی، همچون «ادبیات کودک» پیشرو و بنیان‌گذار بوده است.
رئیس دانشگاه شیراز عنوان کرد: امروزه موضوع حرکت به‌سمت دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم یا اصطلاحاً دانشگاه‌های کارآفرین و جامعه‌محور، از موضوعات اصلی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران و به‌پیروی از آن در صدر اهداف دانشگاه‌های کشور، ازجمله دانشگاه شیراز است.
وی بیان کرد: دانشگاه شیراز، دیرزمانی‌ست که این مهم را در برنامه‌ی راهبردی خود قرار داده و برای هماهنگی و همسویی پژوهش‌های علمی خود با نیازهای روز جامعه که از ملاک‌ها و ویژگی‌های یک جامعه‌ی پیشرفته و پویاست، برنامه‌ریزی کرده است و می‌کوشد.
وی گفت: مطالعات رسمی ادبیات کودک، در قالب یکی از گرایش‌های ارشد زبان و ادبیات فارسی، ازجمله این اقدامات است که تا حدود دو دهه گذشته، جای خالی آن در وزارت عتف کشور کاملاً محسوس بود.
رئیس دانشگاه شیراز افزود: ادبیات کودک و نوجوان، مانند دیگر مسائل، زیرِ تأثیر جامعه خویش پدیدار می‌شود و بلکه تأثیر آن در جامعه دوسویه است.
وی گفت: از یک‌سو تأثیر اجتماع بر ادبیات کودک از آن جهت است که نویسندگان این ادبیات با مفاهیم موجود در جامعه سر و کار دارند و خواسته یا ناخواسته این مفاهیم را وارد ادبیات کودک می‌کنند و ایده‌ها و مضمون‌های مورد انتخاب خود را در نوشتن آثارشان از درون همین اجتماع برمی‌گزینند.
نادگران عنوان کرد: همچنین از دیگر سو، تأثیر ادبیات کودک بر جامعه نیز از همین ادبیات و افق‌های دید و آشنایی پدید می‌آید که با الگوها و ژرفاهای تمدن و زندگی برای کودک گشوده می‌شود. کودکان و نوجوانانی که در همین اجتماع زندگی می‌کنند و سازنده فرهنگ و زیرساخت‌های آن خواهند بود؛ فرهنگی که بخش عمده‌ای از آن را از ادبیات کودک، گرفته‌است.
وی گفت: دانشگاه شیراز اما مفتخر است که با بهره‌مندی از استادانی صاحب‌نظر و کاردان، در طراحی، تدوین و تصویب این گرایش بینارشته‌ای پیشگام بوده و با همکاری ارزشمند دو دانشکده علوم انسانی و علوم تربیتی و روان‌شناسی در مرکز مطالعات ادبیات کودک، کارشناسانی زبده و پژوهشگرانی متخصص برای عرصه ادبیات کودک ایران تربیت کرده است که تأثیر حضور و فعالیتشان به این میدان برهیچ‌کس پوشیده نیست.
نادگران اضافه کرد: راه اندازی نخستین و تنها مجله علمی-پژوهشی مطالعات ادبیات کودک، گشایش کتابخانه تخصصی ادبیات کودک در دانشگاه شیراز، تألیف و ترجمه کتاب‌های نظری و کاربردی در این حوزه، برگزاری همایش‌های دوسالانه‌ی ادبیات کودک، انجام پژوهش‌های بنیادین و جشنواره‌های و نشست‌های تخصصی گوناگون در این حوزه، نیز تنها بخشی از کارنامه‌ی سبز و پرافتخار مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز است که به این عرصه علمی و ادبی، رونق و طراوتی دوچندان بخشیده است.
ندگران گفت: اینک نیز به مناسبت برگزاری هشتمین همایش ملی دانشگاهی ادبیات کودک، این مرکز باری دیگر همسو با دغدغه و نیاز جامعه، موضوع «ادبیات کودک: پساانسان‌گرایی، پساکرونا و جهان در شرایط مجازی» را محور قرار داده و پژوهشگران و صاحب‌نظران این حوزه را به هم‌اندیشی و پژوهش در این زمینه فراخوانده است.
وی افزود: ظهور بیماری منحوس و خانمان‌سوز کرونا نیز که از ماه‌های گذشته جهانیان را با تجربه‌هایی تلخ مواجه و غریب مواجه کرده، ضرورت بازبینی ژرف در سبک زندگی، باورها و تصورات، فلسفه و ایدئولوژی برای او را در پی داشته است و در پی این اتفاق، گسترش فناوری‌های دیجیتال و فضای مجازی نیز که در دوران پیش از کرونا با رشد حیرت‌انگیز خود بر پدیده‌هایی همچون تعلیم و تربیت، کتاب، هنر و ادبیات، سرگرمی، و ارتباطات تأثیر گذارده بود، با وقوع بیماری کرونا، رشد بیشتری داشته است و بر تمام جنبه‌های زندگی فردی و اجتماعی انسان سایه‌ای سنگین افکنده است.
وی افزود: این مسائل، ضرورت پرداختن به موضوع «ادبیات کودک: پساانسان‌گرایی، پساکرونا و جهان در شرایط مجازی» را در این همایش بزرگ به‌خوبی نشان می‌دهد که امیدوارم نتایج ارزشمند آن نیز به‌خوبی به جامعه منتقل شود و همگان از آن بهره‌ی کافی ببرند.

منبع : مهر نیوز