رونمایی از بازی «ادبستان سراج» در همدان بر محوریت مفاهیم ولایت

سردبیر پرس – گروه استان‌ها: امروزه یکی از مهمترین ابزارهای انتقال معانی و اطلاعات به کودکان و نوجوانان بازی‌های رایانه‌ای است. بازی‌هایی که در آن کودکان و نوجوانان نقش فعال و کنشگر دارند و توجه و تمرکز بر این حوزه می‌تواند تأثیر عظیمی بر پرورش نسلی متناسب با ساختارهای فرهنگی کشور داشته باشد. تنوع و […]

سردبیر پرس – گروه استان‌ها: امروزه یکی از مهمترین ابزارهای انتقال معانی و اطلاعات به کودکان و نوجوانان بازی‌های رایانه‌ای است.
بازی‌هایی که در آن کودکان و نوجوانان نقش فعال و کنشگر دارند و توجه و تمرکز بر این حوزه می‌تواند تأثیر عظیمی بر پرورش نسلی متناسب با ساختارهای فرهنگی کشور داشته باشد.
تنوع و ایجاد زمینه شکل گیری نهضت بازی سازی بر مبنای اندیشه‌های راستین دینی و هویت ملی قطعاً بخش قابل توجهی از مسائل و مشکلات فرهنگی را مرتع خواهد کرد.
در همین خصوص به سراغ حسین حوزوی خلیلی که به تازگی بازی رایانه‌ای تحت عنوان ادبستان سراج تولید کرده است رفتیم.
خلیلی در گفتگو با خبرنگار سردبیر پرس اظهار کرد: امتیاز این کار حقیقی و متعلق به بنده است و نام برنامه نیز برگرفته از نام مدرسه‌ای که در آن مشغول به فعالیت هستیم به عنوان ادبستان سراج انتخاب شده است.
وی ادامه داد: در این برنامه ما از قالب مشاوره بهره گرفته‌ایم و برای هر فضیلت از اوصاف امیرالمومنین (ع) یک بیت شعر قرار داده‌ایم، این اشعار تنظیم الفبایی شده است و از طریق بازی و مشاعره با این ابیات، ارتباط معنایی میان اشعار و فضیلت‌ها برقرار کرد و در نهایت کودکان فضیلت‌های حضرت امیرالمونینن (ع) را در قالب بازی فرا می‌گیرند.
پشتوانه ۲۰ سال کار تحقیقاتی برای ساخت بازی ادبستان سراج
خلیلی همچنین با بیان اینکه پشتوانه این برنامه بیش از بیست سال کار تحقیقاتی است و در صورت مکتوب کردن مستندات مربوط به برنامه به چیزی حدود یک کتاب هزار صفحه‌ای تبدیل خواهد شد، ادامه داد: ما قبلاً به نحوی متفاوتی این بازی را بر روی فلش کارت‌ها طراحی کرده بودیم و در خصوص موضوعاتی مانند غدیر، مهدویت و عاشورا فلش کارتهای متعددی را طراحی کرده بودیم که اکنون در قالب نرم افزار درآمده است اکنون قالب این برنامه در اختیار ما قرار دارد و ما می‌توانیم به تناسب هر موضوع محتوا را تغییر دهیم.
خلیلی ادامه داد: ایده پردازی و انجام مطالعات توسط بنده انجام شده است و باقی موارد توسط یک تیم ساخت نرم افزار و یک ناظر پیگیری شده است.
وی افزود: تیم نرم افزاری نیز به سفارش ما کارهای گرافیکی را انجام داده‌اند و هیچ حمایتی نیز از طرف هیچ نهادی و ارگانی برای ساخت این نرم افزار صورت نگرفته است.
خلیلی همچنین اظهار کرد: مسابقه‌ای با عنوان چلچراغ نیز از دل همین نرم افزار طراحی شده است که افراد از عید قربان تا عید غدیر می‌توانند با مراجعه به سایت serajadab.ir در مسابقه شرکت کنند و از جوایز نفیس این مسابقه برخوردار شوند.
لزوم حمایت از تولیدات نوین برای انتقال مفاهیم دینی
با حمایت بیشتر و مناسب‌تر از متخصصان و نخبگان جوان استانی زمینه گسترش و رشد تولید بازی‌های رایانه‌ای متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی به طور مطلوب‌تری فراهم خواهد شد و شاهد تولیداتی شاخص در رده استانی و ملی خواهیم بود.
استان همدان در سالهای گذشته نشان داده است در زمینه تولید محصولات چند رسانه‌ای از ظرفیت‌های فراوانی بهره مند است.
ساخت بازی سراج در همدان را باید نقطه عطفی در انتقال مفاهیم دینی و مذهبی به نوجوانان و کودکان با استفاده از ابزارهای نوین دانست و برای ادامه این مسیر تلاش کرد، حمایت‌های مادی و معنوی و تقویت تیم فکری اینگونه کارها حداقل کاری است که از مسئولین مورد انتظار است.