ماجرای حذف آواز از کنسرت‌ها چیست؟/ پاسخ به چند پرسش مهم

به گزارش سردبیر پرس، اولین نشست پروژه «هم‌نوا» در قالب ویژه‌برنامه «شبی با موسیقی» با حضور وحید تاج خواننده موسیقی ایرانی و تعدادی دیگر از کارشناسان حوزه موسیقی برگزار شد. عطا نویدی کارشناس و مجری این برنامه ضمن ارایه گزارشی از روند برگزاری ویژه‌برنامه «شبی با موسیقی» در قالب پروژه «هم‌نوا» گفت: تصمیم داریم حداقل […]

به گزارش سردبیر پرس، اولین نشست پروژه «هم‌نوا» در قالب ویژه‌برنامه «شبی با موسیقی» با حضور وحید تاج خواننده موسیقی ایرانی و تعدادی دیگر از کارشناسان حوزه موسیقی برگزار شد.
عطا نویدی کارشناس و مجری این برنامه ضمن ارایه گزارشی از روند برگزاری ویژه‌برنامه «شبی با موسیقی» در قالب پروژه «هم‌نوا» گفت: تصمیم داریم حداقل یک نشست «شبی با موسیقی» برگزار کنیم که در این راه کمک و همراهی اهالی موسیقی را طلب می‌کنیم.
وحید تاج (خواننده آواز ایرانی) هم در ابتدای سخنانش از آغاز علاقه‌اش به موسیقی و نقش خانواده در تربیت گوش فرزندان و گرایش آن‌ها به موسیقی درست صحبت کرد.
تاج در پاسخ به این پرسش که چگونه می‌توان فرزندان را به موسیقی ایرانی و آواز علاقمند کرد، گفت: اگر محیط خانوادگی برای شنیدن موسیقی ایرانی مساعد باشد فرزندان نیز در این محیط به موسیقی و آواز ایرانی علاقمند می‌شوند. به طور مثال فرزند خردسالم چون در یک فضای سرشار از موسیقی رشد کرده است، آوازهای طولانی مدت را گوش و حتی از آن‌ها تقلید می‌کند.
این خواننده موسیقی ایرانی در ادامه به بیان خاطراتی از کارگاه آواز محمدرضا شجریان پرداخت و گفت: بزرگترین ریسک زندگی‌ام را روز امتحان نزد استاد شجریان انجام دادم. ۲۶ ساله بودم و آن روزها چند ماهی بود روی آواز ابوعطای قمرالملوک وزیری تمرین می‌کردم. روزی که در حضور ۴۰۰ نفر از رقیبان می‌خواستم جلوی استاد شجریان امتحان بدهم در یک لحظه تصمیم گرفتم آواز ابوعطای قمرالملوک وزیری را بخوانم. آن لحظه چنان تحت فشار روحی قرار گرفتم که عضلات بدنم درد گرفت ولی توانستم آن آواز را با تحریر های پیچیده‌اش جلوی استاد شجریان بخوانم و خوشبختانه موفق بودم و این کلید ورودم به کارگاه استاد شجریان بود که حدود ۱۰ سال ادامه داشت و با جمعی از دوستان که همه از برترین های آواز ایران هستند در محضر استاد تلمذ کردیم.
وی در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره نقش آواز در کنسرت‌هایش گفت: آواز رکن اصلی خوانندگی موسیقی ایرانی است. من همواره در کنسرت‌هایم سعی کرده‌ام بخش قابل توجهی را به آواز اختصاص دهم و برای آن وقت می‌گذارم و آواز آن را متناسب با حال و هوایم بر طراحی می‌کنم. نکته دیگر اینکه تصوری پیش آمده که مخاطب حوصله آواز ندارد و فقط به دنبال شنیدن تصنیف است. چند سال پیش در یک کنسرت خارج از کشور فقط تصنیف اجرا کردم. جالب است چند مخاطب بعد از برنامه گفتند چرا آواز نخواندید چون آمده بودیم آواز شما را بشنویم؛ و از همان جا تصمیم گرفتم هرگز آواز را در کنسرت‌هایم حذف نکنم.
وحیدتاج در پاسخ به پرسشی پیرامون چگونگی ماندگاری یک هنرمند در اذهان مردم گفت: نمی توان فقط به یک یا ۲ مولفه برای رمز و راز ماندگاری هنرمندان در ذهن مردم اشاره کرد. راه رفتن در مسیر درست موسیقی، مردمداری، فروتنی و به قول حافظ «صد نکته غیر حسن» باید در کنار هم جمع شود تا یک هنرمند در ذهن ها ماندگار شود.
در ادامه این برنامه عطا نویدی با اشاره به وضعیت نشر موسیقی در کشور گفت: متاسفانه جامعه ای که حامی فرهنگ و هنر بودند به دلیل تنگناهای مالی کمتر به سراغ خرید آثار هنری می روند و دانلود آن هم از طریق غیر قانونی بزرگترین ضربه را در چند سال اخیر به موسیقی زده است. خوب است مردم هنردوست سعی کنند در کنار دیگر هزینه ها برای هنر و بخصوص موسیقی هزینه کنند تا چرخه نشر آثار موسیقی از حرکت نیافتد.
همچنین در این نشست رضا مهدوی (دبیر جشنواره موسیقی فجر و نوازنده سنتور)، رضا طیبی (خواننده آواز ایرانی) هر یک نکاتی را در باره نقش آواز در موسیقی ایرانی تربیت شاگردان آواز مطرح کردند.
این نشست با پرسش و پاسخ حضار و علاقمندان ادامه پیدا کرد و در ادامه وحید تاج به همراه فریدون احتشامی(نوازنده پیشکسوت تار) که از مهمانان برنامه بود به صورت بداهه قطعاتی را برای حضار اجرا کردند.

منبع : مهر نیوز