مراکز تحقیقاتی علوم پزشکی به شبکه‌های تحقیقاتی تبدیل شود

به گزارش سردبیر پرس به نقل از معاونت فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت (مفدا)، دکتر یونس پناهی در «نشست دبیران هم‌اندیشی اساتید دانشگاه‌های علوم پزشکی» در محل صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت، در تعریف دانشگاه‌های نسل یک و تفاوت آن یا دانشگاه نسل سوم گفت: دانشگاه‌های نسل یک تنها در حوزه آموزش تمرکز بر فعالیت دارند […]

به گزارش سردبیر پرس به نقل از معاونت فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت (مفدا)، دکتر یونس پناهی در «نشست دبیران هم‌اندیشی اساتید دانشگاه‌های علوم پزشکی» در محل صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت، در تعریف دانشگاه‌های نسل یک و تفاوت آن یا دانشگاه نسل سوم گفت: دانشگاه‌های نسل یک تنها در حوزه آموزش تمرکز بر فعالیت دارند و بر این اساس نمی‌توانند نیازهای حوزه سلامت را مرتفع کنند که این امر موجب شد تا رشد پیدا کنند و این موجب شد که دانشگاه‌ها، به دانشگاه‌های نسل دوم خود را ارتقا دهند تا به تحقیقات و پژوهش روی بیاورند.
دانشگاه‌های نسل سوم ثروت آفرین، فناور و پاسخگو است
وی با بیان این‌که دانشگاه‌های نسل دوم با رویکرد تحقیقاتی روی کار آمدند، یادآور شد: در ادامه این روند، با رشد جامعه و افزایش نیاز این آگاهی به دست آمد که دانشگاه‌های نسل دوم نیز خیلی نمی‌تواند نیازهای جامعه را در حوزه سلامت پاسخگو باشند و در ادامه، دانشگاه‌های نسل سوم ایجاد شدند.
پناهی افزود: ایراد دانشگاه‌های نسل دوم در این بود که این دانشگاه‌ها تمام ابزار و امکانات دانشگاه‌های نسل اول را دارند اما نمی‌توانند نیازهای اقتصادی خود را تامین کنند و برای این که از آموزش و پژوهش بتوانند استفاده کنند و تولید دانش را بتوانند تبدیل به محصول و فناوری و نیازهای حوزه سلامت کنند، لازمه‌اش ورود به فاز سوم بوده است تا به یک دانشگاه ثروت آفرین، فناور، پاسخگو و نیاز محور برسیم.
این مقام مسئول با بیان این‌که دانشگاه‌های ما در کشور اقلب از نوع دانشگاه‌های نسل دوم هستند، اظهار داشت: برخی دانشگاه‌های ما تنها بر محور آموزش استوار هستند و حس می‌کنند دانشگاه باید از طریق آزمون دانشجو بگیرد و دانشجو را در مقاطع مختلف فارغ التحصیل کنند و این در حالی است که برخی دانشگاه‌های ما که دانشگاه‌های مادر نیز هستند، اگر تحقیقاتی ارایه می‌دهند در راستای نیاز جامعه خود نیست.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با تاکید بر این نکته که دانشگاه نسل سوم باید برود و علت مشکل را احصاء کند، یادآور شد: در وزارت بهداشت در حوزه تحول تحقیقات، تلاش شده است تا نگرش‌ها را از حالت مقاله محوری به محصول محوری تغییر پیدا کند. به واقع ما مخالف مقاله نیستیم اما اعتقاد داریم مقاله ابزار است و هدف غایی نیست. ما برای این که تحقیقات نافع داشته باشیم باید نیازها را مشخص و لیست کرده تا این نیازها توسط تحقیقات برطرف شود.
مراکز تحقیقاتی خود را تبدیل به شبکه‌های تحقیقاتی کنیم
پناهی خطاب به اساتید و نخبگان حاضر در نشست، افزود: این نگرش را برای دوستان خود باید فرهنگ سازی کنید که به واقع نوشتن یک مقاله در تحقیقات، شروع کار است نه پایان کار، در تحقیقات و فناوری، در هر کشور، استان و منطقه، باید نیازهای بومی را لیست کرد و توانمندی آن گروه را در کنار این نیازها قرار داد و بررسی کرد با کدام روش، با کمترین هزینه می‌توان این مشکلات را برطرف کرد.
وی با تاکید بر این نکته که هزینه تحقیقات و درمان برای کشور خیلی بالا است زیرا همه دوست داریم یک مرکز تحقیقاتی را در اختیار داشته باشیم، یادآور شد: چیزی حدود ۸۰۰ مرکز تحقیقات در کشور وجود دارد که در برخی دانشگاه‌ها چند مرکز تحقیقات هم نام وجود دارند.
معاون وزیر بهداشت گفت: این در حالی است که هر مرکز تحقیقات الزاماتی دارد، به همین دلیل است که برای ما در کشور تحقیقات بسیار گران است. اگر فردی بررسی کند علت یک بیماری چیست؟ گاه برای یک تحقیقات جزئی هزینه بالایی تقاضا می‌کنند که نباید اینگونه باشد. برای رفع این مشکل باید مراکز تحقیقاتی خود را تبدیل به شبکه‌های تحقیقاتی کنیم.
دانشگاه‌های نسل سوم فاصله بین دانشگاه و صنعت را پر می‌کنند
وی افزود: تحقیقات ما مصرف کننده است و برای تحقیقات در حال هزینه کردن هستیم در حالی که در تحقیقات دانشگاه‌های نسل سوم تولید ثروت می‌شود و فاصله بین دانشگاه و صنعت پر شده است، در حالی که مراکز تحقیقاتی ما ارتباطی با صنعت ندارند و از هم جدا هستند. ما باید تفکرات غلط در حوزه پژوهش را اصلاح کنیم و فرهنگ تحقیقات را در دانشگاهی علوم پزشکی از آموزشی و پژوهشی صرف، به دانشگاه‌های کاربردی، پاسخگو و خلق ثروت کننده تبدیل کنیم.