نقاب طرح‌های ناتمام بر چهره فارس/ آزادراه شیراز به مقصد برسد

سردبیر پرس – گروه استان‌ها: با اینکه فارس در جمله استان‌هایی است که در مهمترین منطقه جغرافیایی کشور قرار گرفته و کارشناسان اقتصادی فارس را کریدور ارتباطی شمال و جنوب کشور می‌دانند اما سالیانی است که طرح‌های اقتصادی ناتمام فارس موجب شده تا سیمای درخشان استان در پس نقاب پروژه‌های ناتمام پنهان باشد. بر اساس […]

سردبیر پرس – گروه استان‌ها: با اینکه فارس در جمله استان‌هایی است که در مهمترین منطقه جغرافیایی کشور قرار گرفته و کارشناسان اقتصادی فارس را کریدور ارتباطی شمال و جنوب کشور می‌دانند اما سالیانی است که طرح‌های اقتصادی ناتمام فارس موجب شده تا سیمای درخشان استان در پس نقاب پروژه‌های ناتمام پنهان باشد.
بر اساس آماری که توسط مراجعی رسمی کشور منتشر شده است، استان فارس بیش از ۵ میلیون نفر جمعیت داشته و از میان این تعداد سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در استان فارس جزو طبقه بندی نیروی کار قرار دارند چون افراد ذکر شده بیش از ۱۸ سال سن داشته‌اند و بر اساس قوانین موجود در حوزه اقتصاد افرادی که بیش از ۱۸ سال سن داشته باشند جز گروه شاغلین محاسبه شده و نقش ویژه‌ای نیز در نرخ بیکاری دارند.
همچنین این استان علاوه بر اینکه نیرو انسانی توانمند دارد نیروهای انسانی موجود در جامعه نیز افراد تحصیل کرده‌اند که هزینه آموزش را برای واحدهای تولیدی کاهش داده و نرخ بهره‌وری را در واحدهای اقتصادی افزایش می‌دهند.
در کنار این موضوع استان دارای تنوع جغرافیایی نیز هست که وجود ۳۶ شهرستان در فارس بیانگر آن است که این استان از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب دارای پتانسیل‌هایی است که می‌توان با بهره برداری از آنها زمینه توسعه فعالیت‌های مختلف اقتصادی نظیر کشاورزی، صنعت، گردشگری و غیره را در استان فارس افزایش داده و با بهره‌گیری از نیروهای توانمند داخلی نرخ بهره‌وری را در واحدهای اقتصادی افزایش داد.
تمام مسائلی که بیان شد بخشی از ویژگی‌های استان فارس است که سالیانی است مغفول مانده و امید است در دولت سیزدهم از این ظرفیت به نحوی استفاده گردد که شاهد شکوفایی اقتصاد فارس به عنوان یکی از استان‌های تأثیرگذار و صنعتی کشور باشیم.
اما پروژه‌هایی در استان فارس وجود دارند که سیمای این استان درخشان را مخدوش کرده و اجازه درخشش به فارس در کشور را نمی‌دهند و موجب شده که فارس همچنان استانی با اقتصادی مبتنی بر کشاورزی بوده و با صنعتی شدن فاصله طولانی داشته باشد.
وجود ۵ هزار پروژه ناتمام در فارس
استاندار فارس پیش‌تر اعلام کرده بود: استان فارس دارای ۵ هزار پروژه ناتمام بوده که تمامی این پروژه‌ها سالیان متمادی است که هیچ گونه پیشرفت فیزیکی نداشته است.
محمدهادی ایمانیه گفته بود: یکی از اولویت‌هایی که در استان فارس وجود دارد به اتمام رساندن پروژه‌های ناتمام استان بوده که اگر بودجه لازم برای این طرح‌ها در حوزه‌های ملی و استانی تأمین گردد می‌تواند نقش ویژه‌ای در توسعه استان داشته باشد.

این در حالی است که رئیس مجمع نمایندگان استان فارس در مجلس شورای اسلامی در خصوص پروژه‌های ناتمام فارس عنوان کرد: استان فارس بیش از ١۵٢ پروژه ناتمام بزرگ دارد و بیش از ١٠٠ هزار میلیارد تومان اعتبار برای این طرح‌ها نیاز است.
علیرضا پاک فطرت بیان کرد: استان فارس بالغ بر ١۵٢ پروژه ناتمام داشته و اگر تمام اعتبارات عمرانی یک سال کشور به این طرح‌ها اختصاص یابد این طرح‌ها به بهره برداری می‌رسد.
به گفته نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی برای به بهره‌برداری رسیدن طرح‌های ناتمام استان فارس بالغ بر ١٠٠ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است این در حالی است که بالغ بر پنج هزار پروژه ناتمام کوچک و متوسط در استان وجود دارد.
پیش‌تر از سوی اداره برنامه و بودجه فارس اعلام شد که برای تکمیل طرح‌های ملی و استانی در مجموع نزدیک به ۴٣ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
راه آهن شیراز – بوشهر همچنان ناتمام است
در تمامی بخش‌های عمرانی، زیرساخت و توسعه‌ای طرح‌هایی وجود دارد که ناتمام مانده و فارس همچنان معضل تکمیل نشدن آن را تحمل می‌کند در حوزه راه آهن و خطوط ریلی راه آهن شیراز – بوشهر از جمله طرح‌هایی است که بیش از ۱۴ سال از عمر آن گذشته و تنها ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

این راه آهن می‌تواند نقش ویژه‌ای در ترانزیت کالا از جنوب کشور به شمال و برعکس داشته باشد که این مسیر از استان فارس گذر می‌کند اما ۱۴ سال است که این طرح همچنان مغفول مانده و هیچ دولت مردی نیز تاکنون به این سوال پاسخ نداده است که چرا این طرح بزرگ ملی که دارای ردیف پروژه ملی نیز بوده هنوز اجرایی نشده است.
به جز راه آهن، در حوزه محورهای مواصلاتی نیز طرح‌های مهمی در استان فارس وجود دارد که ابعاد ملی دارند اما عزم ملی برای برطرف کردن مشکلات آنها وجود ندارد و هنوز مردم نتوانسته‌اند از حلاوت آزادراه شیراز –اصفهان بهره ببرند.
آزادراه شیراز – اصفهان لنگ اعتبارات
آزادراه شیراز- اصفهان از جمله طرح‌هایی است که بیش از ۱۰ سال عمر داشته و هنوز این طرح تکمیل نیست این در حالی است که تکلیف منابع مالی این طرح و همچنین قطعه هشت آزادراه نیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و معلوم نیست زمین‌ها و تأمین مالی این طرح در دولت جدید چگونه خواهد بود.
کارگزاران دولت معتقد بودند که دولت به تمامی تعهدهای خود در خصوص این طرح جامه عمل پوشانده و سایر شرکای این طرح اما اجرای تعهدات خود سر باز زده‌اند.

پیش از این اعلام شده بود که مشکل خاموشی‌های برق و در پی آن کاهش تولید سیمان و همچنین کمبود اعتبارات باعث شده این پروژه به کندی پیش برود.
تاکنون بارها زمان افتتاح این طرح به واسطه ناتمام ماندن آن تغییر کرده و هنوز هم معلوم نیست پروژه دقیقاً چه زمانی افتتاح می‌شود.
خط انتقال آب از خلیج فارس مطالبه مهم مردمی
در کنار دو طرح ملی که مطرح هست طرح‌های دیگری نیز در استان فارس ناتمام‌اند که از جمله این طرح‌ها می‌توان به خط انتقال آب از خلیج فارس به استان فارس اشاره کرد البته طرح خط دوم آبرسانی به شیراز نیز از جمله طرح‌هایی است که هنوز سرانجامی برای آن در نظر گرفته نشده است و به گفته کارشناسان این بخش بیش از ۱۸۰ میلیارد تومان اعتبار برای بهره برداری از این طرح همچنان نیاز است.
با وجود اینکه فارس بیش از ۵ هزار طرح ناتمام دارد اما همچنان استانی زر خیز در کشور است و می‌توان از این ظرفیت در راستای تولید و توسعه اقتصاد استان و کشور بهره جست و زمینه عمران و آبادانی در استانی که اقتصاد آن بر پایه کشاورزی است را به سمت اقتصاد صنعتی سوق داد.

منبع : مهر نیوز