آخرین وضعیت تامین گاز در خراسان جنوبی/پایداری شبکه گاز شکننده است

سردبیر پرس، گروه استان‌ها: چند روزی است که برودت هوا و افت فشار گاز در خراسان‌جنوبی مشکلاتی را برای شهروندان به وجود آورده است. غیرحضوری شدن مدارس، تعطیلی ادارات، تأمین نفت سفید به عنوان سوخت جایگزین و … از جمله اقدامات برای پایدار نگه داشتن شبکه گاز خانگی و مدیریت مصرف انرژی در خراسان جنوبی […]

سردبیر پرس، گروه استان‌ها: چند روزی است که برودت هوا و افت فشار گاز در خراسان‌جنوبی مشکلاتی را برای شهروندان به وجود آورده است.
غیرحضوری شدن مدارس، تعطیلی ادارات، تأمین نفت سفید به عنوان سوخت جایگزین و … از جمله اقدامات برای پایدار نگه داشتن شبکه گاز خانگی و مدیریت مصرف انرژی در خراسان جنوبی بوده است.
ادارات دولتی در تاریخ ۲۱، ۲۲، ۲۴، ۲۵ و ۲۶ دی ماه تعطیل بوده است و مدارس و مراکز آموزشی خراسان جنوبی نیز تا پایان هفته جاری فعالیت های خود را به صورت مجازی ادامه می دهند.
با این وجود افت فشار گاز موجب شد که در بخش‌هایی از خراسان جنوبی به صورت موقت مردم با قطعی گاز رو به رو شوند. این مسئله در بشرویه، نهبندان، درمیان و حتی بخش‌هایی در شهر بیرجند رخ داده است.
البته بررسی‌ها نشان می‌دهد که محدودیت برای اصناف و صرفه جویی مردم، زمینه ساز کاهش مصرف گاز شده است.
روند مصرف گاز طی روزهای اخیر در خراسان جنوبی
رحمان محمودی، مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی در گفت و گو با مهر اظهار کرد: در تاریخ ۲۴ دی ماه بیان کردیم که طی شبانه روز گذشته مردم خراسان‌جنوبی چهار میلیون متر مکعب گاز مصرف کردند که نسبت به ۲۴ ساعت قبل از آن حدود ۱۴ درصد کاهش داشته است.
مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی با اشاره به اینکه این کاهش مصرف به علت صرفه جویی مردم در مصرف گاز و برخی از محدودیت‌ها رخ داده است، بیان کرد: گاز برخی از مشترکان پرمصرف نیز در آن تاریخ قطع شده بود چرا که هدف شبکه گاز خانگی بود.

محمودی ادامه داد: در تاریخ ۲۵ دی ماه نیز اعلام کردیم که طی ۲۴ ساعت گذشته شهروندان خراسان جنوبی چهار میلیون و ۶۰۰ هزار متر مکعب گاز مصرف کردند.
مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی با اشاره به اینکه این آمار مصرف در مقایسه با شبانه روز قبل از آن حدود دو درصد کاهش را نشان می‌دهد، بیان کرد: البته نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۶ درصد افزایش داشته است.
کاهش پنج درصدی مصرف گاز
محمودی ادامه داد: امروز ۲۶ دی ماه نیز مصرف گاز طی ۲۴ ساعت گذشته در خراسان جنوبی چهار میلیون و ۲۰۰ هزار مترمکعب بوده است که نسبت به شبانه روز قبل از آن پنج درصد کاهش داشته است.
وی گفت: همه این موارد نشان دهنده همراهی‌های مردم در کاهش مصرف گاز است که همچنان نیازمند این همراهی‌ها هستیم.
مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی اظهار کرد: این روزها همکاران، کارشناسان و مهندسان شرکت گاز به صورت مستمر در تلاش هستند تا شهروندان خراسان جنوبی در تأمین گاز مورد نیاز با مشکل رو به رو نشوند.
مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی افزود: باتوجه به پایداری سرمای هوا در استان همچنان نیازمند همکاری و همراهی مردم در مدیریت مصرف انرژی هستیم.
محمودی اظهار کرد: در حال حاضر قطعی منطقه‌ای گاز در خراسان جنوبی نداریم و قطعی‌های موردی نیز توسط همکاران پیگیری و رفع می‌شود.

سوخت جایگزین بهره برداران بخش کشاورزی تأمین شده است
مهدی جعفری، رئیس جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی نیز در گفت و گو با مهر بیان‌کرد که سوخت جایگزین در اختیار گلخانه‌داران، مرغداران و واحدهای صنعتی در بخش کشاورزی و دامداری قرار می‌گیرد.
وی گفت: برای تأمین سوخت جایگزین در ۱۰ روز اخیر مشکلی نداشتیم و خارج از سهمیه، سوخت جایگزین در اختیار گلخانه‌داران، مرغداران و واحدهای صنعتی قرار می‌گیرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: گلخانه‌داران، مرغداران و واحدهای صنعتی که به شبکه گاز متصل هستند با توجه به افت شدید دما و فشار شبکه در خراسان جنوبی باید نسبت به تهیه سوخت جایگزین گاز اقدام کنند.
جعفری افزود: کشاورزان و دامداران به‌ویژه بهره‌برداران بخش طیور تمهیدات لازم را بیندیشند تا به دلیل برودت هوا دچار خسارت و یخ‌زدگی باغات، مزارع و محصولات نشوند.
نگرانی بابت قطع گاز نانوایی‌ها وجود ندارد / تامین سوخت جایگزین
محمد مختاری، رئیس اتحادیه آرد و نان خراسان جنوبی نیز در گفت و گو با مهر بیان‌کرد: به نانوایی‌های استان تأکید کردیم که مشعل گازوئیل برای واحد نانوایی خود تهیه کنند که در صورت قطعی احتمالی گاز از گازوئیل به عنوان سوخت دوم استفاده شود.
وی گفت: شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نیز تأکید کرده که گازوئیل مورد نیاز واحدهای نانوایی را تأمین می‌کند.
جواد قناعت استاندار خراسان جنوبی نیز در سه استان خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی در انتهای خط انتقال گاز قرار دارند و اگر مصرف گاز در سطح کشور افزایش پیدا کند این استان‌های انتهای خط با افت فشار گاز رو به رو می‌شوند.

ورودی گاز به خراسان جنوبی تنها ۱۷۸ پی. اس. آی است
وی با اشاره به اینکه شاهد همکاری خوبی از سوی مردم هستیم، بیان کرد: وضعیت واقعاً شکننده است و براساس آخرین آمار ورودی گاز که از خراسان رضوی وارد خراسان جنوبی می‌شود باید بالای ۶۰۰ پی. اس. آی باشد اما الان ۱۷۸ است.
استاندار خراسان جنوبی افزود: ورودی گاز در شهرستان طبس به ۵۸ و در سرایان به ۵۰ رسیده که کاهش محسوس داشته و نشان از شکننده بودن وضعیت دارد.
قناعت با بیان اینکه مردم باید صرفه‌جویی های لازم را انجام دهند تا شاهد قطعی کامل گاز نباشیم، اظهارکرد: در حال حاضر جز چند روستای شهرستان بشرویه، تا این لحظه قطعی گاز نداریم که در حال رفع شدن است.
توزیع ۲۹۰ هزار لیتر نفت سفید در خراسان جنوبی
وی یادآور شد: ذخیره سازی خوبی از لحاظ سوخت جایگزین در خراسان جنوبی انجام شده و تاکنون ۲۹۰ هزار لیتر نفت سفید توزیع شده است.
استاندار خراسان جنوبی گفت: از نظر ذخیره سازی نفت سفید و نفت گاز در استان هیچ مشکلی نداریم اما درخواست ما از مردم این است که در مصرف گاز صرفه جویی کنند.
قناعت یادآور شد: ولی اگر جایی گاز قطع شد با هماهنگی فرمانداران سوخت جایگزین توزیع می‌شود.
آنچه مسلم است هوای سرد طی روزهای آتی همچنان در خراسان جنوبی قدرت نمایی خواهد کرد پس باید همدلانه در مصرف انرژی صرفه جویی کنیم تا از این شرایط سخت با حدأقل آسیب عبور کنیم.
هر چند دمای هوا گاه به منفی ۱۷ درجه نیز در خراسان جنوبی رسید اما امیدواریم با گرمای همدلی، انجام مسئولیت های اجتماعی و مدیریت مصرف انرژی بتوانیم از این روزهای سخت زمستانی به امید بهاری سرسبز عبور کنیم.