آزادراه غدیر نقش مهمی در توسعه اقتصادی منطقه دارد

به گزارش سردبیر پرس، جهانگیر شاهمرادی صبح پنجشنبه در هفتاد و هفتمین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی که در سالن شهدای دولت استانداری البرز برگزار شد با اشاره به مسئله تصفیه‌خانه فاضلاب شهرک صنعتی کوثر اظهار داشت: هنگام انتقال نواحی صنعتی مانند کوثر از جهاد کشاورزی به شرکت شهرک‌های صنعتی، یکسری خدماتی در […]

به گزارش سردبیر پرس، جهانگیر شاهمرادی صبح پنجشنبه در هفتاد و هفتمین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی که در سالن شهدای دولت استانداری البرز برگزار شد با اشاره به مسئله تصفیه‌خانه فاضلاب شهرک صنعتی کوثر اظهار داشت: هنگام انتقال نواحی صنعتی مانند کوثر از جهاد کشاورزی به شرکت شهرک‌های صنعتی، یکسری خدماتی در گذشته در آن نواحی وجود داشته است که واحدهای صنعتی هم می‌توانند از آن خدمات بهره‌مند شود.

وی افزود: ارائه هرگونه خدمات جدید در نواحی صنعتی تغییریافته به شهرک‌های صنعتی به محض ایجاد بر اساس قیمت تمام شده و مطابق با محاسبه متراژ از واحدهای صنعتی اخذ می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری البرز با این توضیح که در حال حاضر طبق آخرین محاسبات انجام شده هر واحد صنعتی با متراژ حدود ۳ هزار متر در شهرک صنعتی کوثر برای اتصال به تصفیه‌خانه فاضلاب باید بالغ بر ۲۷ میلیون تومان هزینه پرداخت کند، بیان کرد: از شرکت شهرک‌های صنعتی و مدیران مربوطه در این حوزه درخواست می‌شود که در آستانه سال تخفیف حدود ۷ میلیون تومان در مورد پرداخت هزینه اتصال به فاضلاب شهرک برای هر واحد صنعتی لحاظ کنند.

وی با تأکید بر اینکه بعد از خروج شهرک‌های صنعتی استان البرز از جمله کوثر و امید البرز از مصوبه شعاع ۱۲۰ کیلومتری پایتخت استقبال خوبی از سوی سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در شهرک‌های صنعتی استان ایجاد شده است، افزود: به همین دلیل نیاز است که خدمات‌رسانی و تأمین زیرساخت‌ها در شهرک‌های صنعتی شهرستان اشتهارد با سرعت بیشتری انجام شود.

شاهمرادی در ادامه عنوان کرد: مذاکرات لازم با شرکت آب منطقه‌ای استان انجام شده تا هر چه زودتر چاه‌های آب جدید برای شهرک صنعتی کوثر خریداری شود.

وی ادامه داد: در آستانه سال جدید از حدود ۲۰۰ قرارداد منعقد شده در فاز توسعه‌ای کوثر بیش از ۱۳۰ مورد آماده بهره‌برداری است و به یقین واحدهای صنعتی مستقر در این محل نیاز به تأمین زیرساخت‌ها از جمله حفر چاه جدید دارند.

پروژه خط انتقال پساب کرج در حال انجام است

وی با تأکید بر اهمیت انجام پروژه خط انتقال پساب از کرج تا شهرک صنعتی کوثر بیان کرد: در این مورد شرکت آب منطقه‌ای طبق برنامه زمان‌بندی‌شده عمل کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری البرز با بیان اینکه حدود ۱۴۰ لیتر بر ثانیه حداکثر میزان آبی است که در حال حاضر شهرک صنعتی کوثر در اختیار دارد، گفت: تعداد چاه‌های آب موجود در این شهرک هم ۹ حلقه است، مشکل این است که حجم این چاه‌های آب پایدار نیست و گاهی کاهش می‌یابد.

شاهمرادی در بخش دیگری در مورد تأمین برق مورد نیاز شهرک‌های صنعتی استان هم توضیح داد: برای راه‌اندازی فاز توسعه‌ای شهرک کوثر و همچنین امید البرز در زمینه برق‌رسانی نیاز به تخصیص سهمیه است.

وی با اشاره به بازدیدی که چندی پیش به همراه استاندار البرز از شهرک صنعتی کوثر انجام شده است، اضافه کرد: بلوارهای اصلی واقع در این شهرک که در مسیر افتتاح واحدهای صنعتی جدید است، باید هرچه زودتر آماده‌سازی شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری البرز تشریح کرد: اقدامات لازم در مورد انعقاد قرارداد استقرار واحدهای صنعتی جدید در شهرک امید البرز هم در حال انجام است.

وی با بیان اینکه آزادراه غدیر (چرم‌شهر- آبیک) نقش مهمی در توسعه اقتصادی منطقه دارد، افزود: نصب تابلوهای علائم نشان‌دهنده مسیر دسترسی به نقاط صنعتی استان در آزادراه غدیر توسط راهداری عملیاتی شود.

شاهمرادی تأکید کرد: تا شروع سال جدید فرصت آن‌چنانی باقی نمانده است و باید راهکاری برای کنترل سیلاب‌هایی داشته باشیم که ممکن است به سمت شهرک صنعتی کوثر روانه می‌شود، این مسئله باید در اسرع وقت رسیدگی شود.

روابط با کشورهای همسایه برای جهش صادرات و تعاملات بیشتر شود

پرهام رضایی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان البرز نیز در این جلسه اظهار کرد: با توجه به موقعیت استان البرز لزوم هم‌افزایی منطقه‌ای اهمیت بالایی دارد.

وی با تأکید بر اقداماتی که در راستای گسترش روابط اتاق بازرگانی البرز با دیگر اتاق‌های بازرگانی واقع در یک منطقه باید انجام شود، گفت: این مهم چندی قبل در اتاق بازرگانی البرز و در قالب برگزاری جلسه مشترک هیأت نمایندگان البرز و قزوین برگزار شد و با استقبال بسیار خوبی از سمت اتاق ایران مواجه شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان البرز با بیان اینکه برگزاری این جلسه نخستین نشست برگزارشده میان اتاق‌های بازرگانی در سراسر کشور بوده است، عنوان کرد: در این جلسه که با حضور معاون استان و تشکل‌های اتاق ایران همراه بود، پیشنهاد شد که استان‌های هم‌جوار و واقع در یک منطقه، در سال ۱۴۰۰ جلسات شورای گفتگوی مشترکی برگزار کنند.

وی با اشاره به دغدغه‌های مشترک استان‌های هم‌جوار واقع در یک منطقه بر اساس طرح منطقه بندی اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور گفت: در قالب برگزاری جلسات مشترک با دیگر استان‌های واقع در یک منطقه می‌توانیم از بحران اقتصادی که امروز درگیر آن هستیم عبور کرده و شرایط را مدیریت کنیم.

رضایی با بیان اینکه اتاق بازرگانی البرز در سال آتی جلسات کمیسیون‌های تخصصی را هم به صورت مشترک با اتاق بازرگانی قزوین برگزار خواهد کرد، افزود: مسائل طرح شده در این نشست‌ها در ادامه در جلسات مشترک گفتگوی استان‌ها و بعد از آن در نشست‌های اتاق ایران طرح خواهد شد.

آزادراه غدیر حمل و نقل کالا را تسهیل می‌کند

وی با اشاره به اینکه در بحث تجارت بین‌الملل با توجه به شیوع کرونا برقراری ارتباطات خارجی را در قالب برگزاری وبینارهای آنلاین پیش برده‌ایم، بیان کرد: در این مورد برای معرفی ظرفیت‌های صنعتی البرز در حوزه صنایع غذایی، دارویی و کشاورزی به دنبال گسترش و بسط بیشتر روابط با خارج از کشور به ویژه کشورهای همسایه هستیم.

رئیس اتاق بازرگانی البرز با اشاره به رشد بالای صادراتی البرز در سال جاری که تاکنون از عدد یک میلیارد دلار عبور کرده است، افزود: این مهم در سایه تعامل و تلاش مدیریت استانی حاصل شده و امید است که در تداوم آن به آمار بالاتر صادرات استان در سال ۱۴۰۰ برسیم.

رئیس اتاق بازرگانی استان البرز با تأکید بر اینکه افتتاح آزادراه غدیر در حوزه تعاملات بخش صنعت و ارتقای کار فعالین اقتصادی استان هم تأثیرگذار بوده است، عنوان کرد: از استاندار البرز بابت تلاش‌هایی که برای تحقق بهره‌برداری از این آزادراه مهم داشته است قدردانی می‌شود و امید است که موجب برکات خیر برای فعالان بخش خصوصی باشد.