آزمایشگاه ژنتیک خراسان جنوبی درگیر اما و اگرها

سردبیر پرس، گروه استان‌ها: امروزه آنچه بیش از هر چیزی دیگری در بروز معلولیت‌ها اهمیت دارد اختلالات ژنتیکی و بیماری‌های ارثی است و وجود فرد معلول خانواده را بسیار تحت تأثیر قرار می‌دهد و مشکلات فراوانی را به وجود می‌آورد. درمان و نگهداری افراد معلول هم با توجه به هزینه‌هایی که دارد باری بسیار سنگین […]

سردبیر پرس، گروه استان‌ها: امروزه آنچه بیش از هر چیزی دیگری در بروز معلولیت‌ها اهمیت دارد اختلالات ژنتیکی و بیماری‌های ارثی است و وجود فرد معلول خانواده را بسیار تحت تأثیر قرار می‌دهد و مشکلات فراوانی را به وجود می‌آورد. درمان و نگهداری افراد معلول هم با توجه به هزینه‌هایی که دارد باری بسیار سنگین بر دوش خانواده معلول و دولت است.
با توجه به وجود ۲۴ هزار و ۱۴۴ معلول با ۲۸ هزار و ۱۰۸ معلولیت در خراسان جنوبی و بالا بودن نرخ معلولیت در استان برای پیشگیری از بروز معلولیت‌های بیشتر علاوه بر انجام مشاوره ژنتیکی، راه اندازی آزمایشگاه ژنتیک و فرهنگ سازی اهمیت زیادی دارد که ۲۷ آذر ۱۴۰۰ در قالب گزارشی ابعاد مختلف آن را مورد بررسی قرار دادیم و بعد از گذشت بیش از یک ماه مجدد به سراغ مسئولان مربوط به این موضوع رفتیم تا از اقدامات انجام شده در این باره برای پاسخگویی به مطالبه مردمی در این مورد مطلع شویم.
وعده‌های محقق نشده
معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی بیرجند که بعد از یک ماه پیگیری ما برای اطلاع از اقدامات این دانشگاه پاسخگوی سوال‌های خبرنگار سردبیر پرس در این باره بود، اظهار کرد: به دنبال جلساتی که با حضور مدیر کل امور فرهنگی و اجتماعی استانداری در این خصوص برگزار و مکاتباتی با استانداری انجام دادیم وعده‌های در این زمینه به ما داده شد که از جمله آن معرفی ما برای دریافت تسهیلات بانکی بود و رئیس سابق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان در این خصوص وعده داد که هیچکدام از آنها عملی نشد و خبری هم از همکاری بنیاد برکت در این باره نشد.
حسین دهقانی اضافه کرد: حتی مبلغ پیشنهادی خود را برای ایجاد آزمایشگاه ژنتیک اعلام کردیم اما با درخواستی که در این خصوص داشتیم موافقت نشد لذا گرفتن تسهیلات مورد نظر را از طریق معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت؛ درمان و آموزش پزشکی پیگیری کردیم که منجر به موافقت یکی از بانک‌های استان شد.
وی ادامه داد: بعد از اینکه تجهیزات مورد نظر را خریداری کردیم بانک عامل با در خواست وثیقه‌ای که قبل از آن در خواست نشده بود از انجام تعهد خود در این خصوص خودداری کرد و مبلغ فاکتورهای مربوط به خرید تجهیزات آزمایشگاه پرداخت نشد. این در حالی است که مکان مناسبی هم در بیمارستان رازی برای ایجاد آزمایشگاه ژنتیک در نظر گرفته شد.
مشکل اعتباری و درخواست برگشت تجهیزات
وی تصریح کرد: شرکت‌های که تجهیزات را از آنها خریداری کرده‌ایم به دلیل پرداخت نشدن پول آنها خواستار برگشت این تجهیزات شده‌اند و در حال حاضر مشکل اعتباری مهم‌ترین مشکل در این زمینه است که باید به شکلی حل شود تا اقدامات لازم برای ایجاد آزمایشگاه ژنتیک توسط دانشگاه علوم پزشکی بیرجند انجام شود.
معاون دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار کرد: اگر اعتبار مورد نیاز تأمین شود زمینه لازم برای ایجاد آزمایشگاه ژنتیک فراهم می‌شود اما از زمان معرفی استاندار جدید خراسان جنوبی با وی درباره این مشکل صحبت نکرده‌ایم.
رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خواستار آن بود تا آزمایشگاه ژنتیک به جای اینکه توسط بخش خصوصی ایجاد شود توسط این دانشگاه راه اندازی شود و اگر هم مشکلی در این باره وجود دارد باید آن را به ما اطلاع می‌دادند تا مشکل مورد نظر را حل می‌کردیم مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی استانداری خراسان جنوبی هم در گفتگو با مهر با تاکید بر اینکه بر اساس وعده مسئولان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در این باره آنها مکلف به انجام این کار می‌باشند، اظهار کرد: معاون دانشگاه علوم پزشکی در جلسه استانداری وعده داد تا پایان سال یا اوایل سال آینده آزمایشگاه ژنتیک را راه اندازی خواهند کرد.
عباسعلی بهاری اضافه کرد: برای این منظور ارتباط بین دانشگاه علوم پزشکی با بنیاد برکت، بنیاد ۱۵ خرداد و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) برقرار کردیم تا اقدامات مورد نیاز انجام شود.
به گفته وی رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خواستار آن بود تا آزمایشگاه ژنتیک به جای اینکه توسط بخش خصوصی ایجاد شود توسط این دانشگاه راه اندازی شود و اگر هم مشکلی در این باره وجود دارد باید آن را به ما اطلاع می‌دادند تا مشکل مورد نظر را حل می‌کردیم.
مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام (ره) خراسان جنوبی هم در گفتگو با خبر نگار مهر اظهار کرد: با توجه به بالا بودن نرخ معلولیت در استان و نبود آزمایشگاه ژنتیک به در خواست مدیر کل امور فرهنگی و اجتماعی استانداری پیگیری از طریق ستاد اجرایی فرمان امام (ره) برای این منظور انجام شد.
به گفته سید مجتبی موسوی هیئت امنای بنیاد ۱۵ خرداد برای ایجاد آزمایشگاه ژنتیک استان موافقت کرده‌اند و چهارشنبه این هفته برای پیگیری امور مربوط به ایجاد آزمایشگاه ژنتیک به خراسان جنوبی می‌آیند.