آشنایی با کاربرد کلر در کشاورزی

به گزارش پایگاه خبری سردبیر، کشاورزی یکی از مهمترین ابعاد زندگی روزمره ما را تشکیل می‌دهد چرا که بخش بزرگی از سلامت جسم ما وابسته به سلامت محصولات کشاورزی و میوه جات باغستان‌ها است. با توجه به رشد طبیعی محصولات کشاورزی و باغستان‌ها در فضاهای باز و احتمال حمله آفات و بروز قارچ، باکتری و […]

به گزارش پایگاه خبری سردبیر، کشاورزی یکی از مهمترین ابعاد زندگی روزمره ما را تشکیل می‌دهد چرا که بخش بزرگی از سلامت جسم ما وابسته به سلامت محصولات کشاورزی و میوه جات باغستان‌ها است. با توجه به رشد طبیعی محصولات کشاورزی و باغستان‌ها در فضاهای باز و احتمال حمله آفات و بروز قارچ، باکتری و ویروس و همچنین استفاده از آب غیر آشامیدنی برای آبیاری زمین‌های کشاورزی باید توجه ویژه ای به بهداشت این بخش مبذول داشت.
تأمین سلامت آب کشاورزی به وسیله کلر یکی از مقرون به صرفه ترین روش‌های شناخته شده تا کنون می‌باشد و در تمامی کشورهای صنعتی و جهان سوم کاربرد دارد با این حال خرید و استفاده از اقسام مناسب آن نیازمند دریافت اطلاعات علمی و کاربردی در علم شیمی است. در ادامه به صورت کاملاً جامع و کاربردی این مبحث را تشریح می‌نمائیم.
کدام یک از اقسام کلر در کشاورزی کاربرد دارد
کلر یک ماده ضدعفونی کننده بسیار قوی است و شامل دو نوع کلر تثبیت شده و کلر تثبیت نشده می‌باشد. استفاده از کلر با هدف گندزدایی و ضدعفونی کردن میوه‌ها و محصولات کشاورزی، سالیان سال است که در سطح جهان صورت می‌گیرد و یک اقدام نوین نمی‌باشد اما ضدعفونی و گندزدایی آب کشاورزی با استفاده از کلر سابقه چندانی ندارد و یک عملکرد جدید به ویژه در ایران است با این حال روش‌های مدرن تری برای کلرزنی آب ابداع شده‌اند که از جمله آنها می‌توان به دستگاه کلرزنی اتوماتیک اشاره کرد.
سدیم هیپوکلریت و کلسیم هیپوکلریت به عنوان عناصر شیمیایی کلر در مصارف کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرند. کلر با استفاده از خاصیت اکسید نمودن قادر است حجم بسیاری از باکتری‌ها، میکروب‌ها و ویروس‌ها را در مدت زمان اندکی نابود ساخته و فعالیت سلولی آنها را متوقف سازد.
کاربرد سدیم هیپوکلریت در کشاورزی
یکی از موارد کاربرد کلر در کشاورزی به سدیم هیپوکلریت اشاره دارد. سدیم هیپوکلریت یا هیپوکلریت سدیم یک ماده زرد رنگ است که میزان کلر فعال آن در حدود ۱۰ الی ۱۶ درصد بوده و دارای ph13 می‌باشد. سدیم هیپوکلریت در زمره کلرهای تثبیت نشده قرار داشته و قرار گرفتن در معرض نور آفتاب باعث تجزیه آن می‌گردد. پی اچ ۱۳ منجر به واکنش هیپوکلریت سدیم با آب شده و اسید هیپوکلرو و یون هیپوکلریت را تشکیل می‌دهد. نسبت این دو بستگی به میزان پی اچ آب دارد.
قابلیت ضدعفونی کردن آب توسط اسید هیپوکلرو بسیار بیشتر و بالاتر از یون هیپوکلریت است و همانگونه که از نام آن پیداست منجر به اسیدی شدن آب ضدعفونی شده می‌گردد. ضدعفونی شدن آب کشاورزی با استفاده از سدیم هیپوکلریت تأثیر چندانی روی کیفیت آب نمی‌گذارد چرا که منجر به افزایش غلظت کلر به بیش از ppm10 در آب نمی‌گردد.
مزایا و معایب استفاده از سدیم هیپوکلریت در کشاورزی
سدیم هیپوکلریت یکی از پرکاربردترین مواد شیمیایی ضدعفونی کننده در کشاورزی است که به علت انتقال راحت و ذخیره طولانی مدت، اثرگذاری سریع، قیمت مناسب، سادگی استعمال، نابودی زود هنگام قارچ‌ها، باکتری‌ها و ویروس‌ها و مواردی از این قبیل مورد استقبال ویژه ای از جانب کشاورزان و باغداران قرار گرفته است با این حال همچون دیگر مواد شیمیایی دارای مضرات و معایب خاصی می‌باشد.
این ماده شیمیایی دارای عمر کوتاهی بوده و در تماس با نور آفتاب به سرعت تجزیه شده و غلظت آب را بالا می‌برد. استفاده از آن بسیار راحت است ولی نباید توسط افراد مبتدی مورد استفاده واقع شود.
کاربرد کلسیم هیپوکلریت در کشاورزی
از دیگر موارد مربوط به کاربرد کلر در کشاورزی می‌توان به کلسیم هیپوکلریت اشاره کرد. میزان پایداری هیپوکلریت کلسیم در مقایسه با هیپوکلریت سدیم بیشتر بوده و غلظت آن نیز بالاتر است. در واقع می‌توان گفت حداقل غلظت آن سی درصد و حداکثر میزان آن، ۹۰ درصد کلر فعال است. با توجه به اینکه درصد ph آب در صورت استفاده از هیپوکلریت کلسیم افزایش می‌یابد، بهتر است از یک ماده اسیدی برای کاهش ppm استفاده کنیم.
قدرت حل شوندگی هیپوکلریت کلسیم بسیار کمتر از دیگر انواع کلر است و به همین علت باید پیش از مصرف در آب حل گردد. برای اینکه به راحتی و به سرعت در آب حل شود بهتر است ابتدا آن را در آب گرم حل کنید. این عنصر شیمیایی به دو صورت پودر کلر و قرص کلر در دسترس قرار می‌گیرد.
مزایا و معایب استفاده از هیپوکلریت کلسیم
کارآمدی بسیار زیاد، سرعت تأثیرگذاری بر قارچ‌ها، باکتری‌ها و ویروس‌ها، عدم احتیاج به سدیم، پایداری بیشتر در مقایسه با سدیم هیپوکلریت و سهولت به کارگیری از جمله مهمترین مزایای این عنصر شیمیایی برای پاکسازی و ضدعفونی کردن آب کشاورزی است. تنها مسئله‌ای که در خصوص استفاده از پودر کلر و یا قرص کلر با خاصیت کلسیم وجود دارد، پایین بودن قدرت حلالیت آن در آب است و این امر ممکن است به انباشته شدن برخی از اجزای کلر در آب و کاهش تأثیرگذاری آن در زمان استعمال گردد. با این حال افراد حرفه‌ای قادر به رفع این مشکل با اختصاص زمان بیشتر و حل نمودن آن در آب با درجه حرارت بیشتر خواهند بود.
برای خرید سدیم هیپوکلریت به کجا مراجعه کنیم
این عنصر شیمیایی با علامت NaCLO در جدول تناوبی مشخص می‌گردد و با نام تجاری آب ژوال شناخته می‌شود. صور مختلفی از این ماده شیمیایی موجود بوده و به فروش می‌رسد. قیمت هیپوکلریت سدیم کاملاً مقرون به صرفه بوده و با از بین بردن آفات کشاورزی باعث عدم از بین رفتن محصولات در زمان داشت و محصولات نهایی در زمان برداشت و افزایش بهره برداری اقتصادی و تجاری می‌گردد.
شاید از خود بپرسید چگونه می‌توانیم سدیم هیپوکلریت را خریداری نمائیم؟ فروش هیپو کلریت سدیم با نام تجاری آب ژوال در وب سایت سیگما شیمی صورت گرفته است. شما می‌توانید جهت خرید بسیاری از محصولات شیمیایی و همچنین خرید سدیم هیپوکلریت به این وب سایت مراجعه نمائید.
برای خرید کلسیم هیپوکلریت به کجا مراجعه کنیم
زمانی که از پودر کلر و یا قرص کلر سخن می‌گوئیم مقصود و منظور ما هیپوکلریت کلسیم است که در جدول تناوبی با نماد Ca(clo)2 مشخص می‌گردد و در رنگ‌های سفید و خاکستری موجود است. همانگونه که گفته شد این عنصر ضدعونی کننده از درجه خلوص بسیار بالایی برخوردار بوده و در مدت زمان بسیار اندکی قادر است حجم بسیار زیادی از میکروب‌ها، قارچ‌ها و ویروس‌ها را از پای در آورد. این محصول با برندهای مختلف و به صورت داخلی و وارداتی به فروش می‌رسد. پودر کلر تولید شده در ایران، چین، هند و ژاپن با بهترین کیفیت و قیمت مناسب در وب سایت سیگماشیمی عرضه شده است.
قیمت پودر کلر
همانطور که در بالاتر نیز به آن اشاره کردیم پودر کلر به دو بخش مجزا تقسیم بندی می‌شود که هر یک از آنها ویژگی‌های خاص خود را دارند از این رو در صورتی که قصد دارید تا در رابطه با قیمت پودر کلر اطلاعات بیشتری کسب نمائید پیشنهاد می‌کنیم پس از تعیین اینکه به کلسیم هیپوکلریت نیاز دارید و یا مایل به خرید سدیم هیپوکلریت هستید می‌توانید با شماره‌های موجود بر روی وب سایت سیگما شیمی به جهت دریافت قیمت پودر کلر مورد نظر و همچنین خرید آن به میزان مورد نظر تماس حاصل فرمائید.
نحوه ارتباط با سیگما شیمی
خرید محصولات شیمیایی باید با دریافت مشاوره و اطلاعات لازم در زمینه مورد نظر صورت گیرد. خرید این محصول توسط افراد مبتدی بسیار حساس‌تر بوده و پیشنهاد می‌کنیم از سیستم ارتباط با سیگما شیمی غافل نگردید. در صورتی که قصد خرید کلر مناسب برای مصارف کشاورزی را دارید بهتر است با شماره تلفن‌های درج شده در وب سایت ما تماس گرفته و پس از دریافت اطلاعات لازم مبادرت به خرید کلر جامد و یا مایع نمائید.
جهت خرید محصول مورد نظر خود باید ابتدا به صفحه سفارش محصول وارد شده و پس از درج اطلاعات مورد نیاز، محصول و میزان سفارش را تعیین نمائید. شماره تلفن‌های تماس و آدرس شرکت نیز در این وب سایت درج شده است و در صورت نیاز می‌توانید به صورت حضوری مراجعه کنید.

* این مطلب صرفاً یک خبرآگهی است و پایگاه خبری سردبیر در مورد محتوای آن هیچ نظری ندارد.