آغاز عملیات ساماندهی و مرمت محوطه های تاریخی دشت دهلران

به گزارش سردبیر پرس، عبدالمالک شنبه‌زاده اظهار کرد: با اعتبار تخصیص یافته به مبلغ یک میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی، عملیات حفاظت، ساماندهی و مرمت محوطه‌های تاریخی دشت دهلران آغاز شد. وی افزود: دشت دهلران از منظر باستان‌شناسی یکی از مهمترین مناطق کشور است که پژوهش‌های فراوانی نیز درآن صورت پذیرفته است، این منطقه […]

به گزارش سردبیر پرس، عبدالمالک شنبه‌زاده اظهار کرد: با اعتبار تخصیص یافته به مبلغ یک میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی، عملیات حفاظت، ساماندهی و مرمت محوطه‌های تاریخی دشت دهلران آغاز شد.
وی افزود: دشت دهلران از منظر باستان‌شناسی یکی از مهمترین مناطق کشور است که پژوهش‌های فراوانی نیز درآن صورت پذیرفته است، این منطقه پیش از انقلاب توسط جیمز نیلی باستان‌شناس آمریکایی که محوطه‌های بسیاری را شناسایی کرده بود، بررسی شده اما هشت سال جنگ تحمیلی و همچنین تسطیح اراضی برای کشاورزی طی دو دهه اخیر صدمات جبران‌ناپذیری به محوطه‌های باستانی وارد کرده است.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام عنوان کرد: امسال با اعتبار دو میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی، بررسی و شناسایی دشت دهلران مبنی بر شناسایی محوطه‌ها، تپه‌ها وسایت‌های دوران عیلام انجام شد.
وی افزود: بررسی باستان‌شناسی دشت دهلران در قالب پروژه طرح موسوم به گرمسیری به صورت پیمایشی به وسعت ۵۴ هزار هکتار از اراضی دشت دهلران را پوشش می‌دهد.
شنبه‌زاده گفت: دشت دهلران به بخش مرکزی شهرستان دهلران از توابع استان ایلام گفته می‌شود که در ادبیات باستان‌شناسی در بخش جنوب غربی فلات ایران قرار می‌گیرد.