آماری از انتخابات در خراسان شمالی/از تعداد رای اولی ها تا شعب رای

سردبیر پرس- گروه استان‌ها: انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و ششمین دوره شورای شهر و روستا کمتر از ۴۸ ساعت دیگر آغاز می‌شود. در این ساعات باقی مانده از تبلیغات لحظه به لحظه شور و هیجان بیشتر شده و مردم مشغول آخرین بررسی‌های خود برای انتخاب نمایندگان اصلح هستند. اما برگزاری یک انتخابات پر شور […]

سردبیر پرس- گروه استان‌ها: انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و ششمین دوره شورای شهر و روستا کمتر از ۴۸ ساعت دیگر آغاز می‌شود.
در این ساعات باقی مانده از تبلیغات لحظه به لحظه شور و هیجان بیشتر شده و مردم مشغول آخرین بررسی‌های خود برای انتخاب نمایندگان اصلح هستند.
اما برگزاری یک انتخابات پر شور الزاماتی دارد؛ الزاماتی همچون برقراری امنیت، به‌کارگیری نیروهای امین و آماده سازی زیرساخت‌های فراوان که ایجاد کوچک‌ترین خلل در آن می‌تواند مشکلات زیادی را به وجود آورد.
چنین مشکلاتی در خراسان شمالی یا رقم نخورده و یا بسیار اندک و قابل چشم‌پوشی بوده است به طوری که مردم همواره از نحوه برگزاری انتخابات اطمینان کافی داشته‌اند.
شاید یکی از علل حضور پر شور مردم خراسان شمالی در انتخابات همین برنامه‌ریزی‌های دقیق و بدون خلل است به طوری که در اکثر انتخابات، میزان حضور مردم خراسان شمالی از میانگین کشوری بالاتر است.
در انتخابات پیشین مجلس شورای اسلامی در سال ۹۸ نیز این اتفاق رقم خورد و خراسان شمالی با مشارکت ۵۷ درصدی در رتبه‌های نخست میزان حضور قرار گرفت.
افزایش ۱۰ درصدی شعب اخذ رأی
اما این امکانات در انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ چیست و چطور کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند؟ احمد برادران، معاون سیاسی استاندار خراسان شمالی در این خصوص به خبرنگار سردبیر پرس گفت: در انتخابات سال جاری ۲۵ هزار نفر عامل اجرایی، نظارتی و امنیتی حضور دارند تا انتخابات به نحو احسن و با امنیت کامل برقرار شود.
وی از افزایش ۱۰ درصدی تعداد شعب اخذ رأی خبر داد و افزود: به دلیل شیوع کرونا و حفظ سلامت مردم، هزار و ۲۰۴ صندوق در سراسر استان تعبیه شده است.
برادران تصریح کرد: در انتخابات شوراهای اسلامی شهرهای استان ۵۶۰ نفر شرکت دارند؛ شمار نامزدهای شوراهای اسلامی روستاها نیز ۴ هزار و ۷۶۲ نفر است.
معاون سیاسی استاندار خراسان شمالی بیان کرد: واجدان شرایط رأی دادن در استان، ۶۷۲ هزار نفر و رأی اولی‌ها هم ۱۷ هزار و ۷۴۶ نفر هستند.
۴۲۰۰ پلیس، امنیت انتخابات را برقرار می‌کنند
سردار سعید مطهری زاده، فرمانده انتظامی خراسان شمالی نیز صبح امروز در نشست خبری خود از آمادگی کامل نیروی انتظامی برای برقراری امنیت انتخابات خبر داد و اظهار کرد: ۴ هزار و ۲۰۰ نیروی پلیس در محل هزار و ۲۰۴ صندوق حاضر خواهند بود تا به طور کامل امنیت برقرار باشد.
وی افزود: شمار نیروهای پلیس به کار گرفته شده برای تأمین انتخابات استان در این دوره نسبت به دوره قبل این رویداد سیاسی، هزار و ۵۰۰ نفر بیشتر شده است که علت آن افزایش تعداد شعب اخذ رأی است.

مطهری زاده با بیان اینکه نیروهای پلیس برای حضور در شعبه‌های اخذ رأی، آموزش‌های لازم را فرا گرفته‌اند، خاطرنشان کرد: نیروهای پلیس شب قبل از برگزاری انتخابات، در شعبه‌ها حضور یافته و مأموریت آنان تا پایان شمارش آرا ادامه دارد.
فرمانده انتظامی خراسان شمالی با اشاره به اجرای طرح پلیس هوشمند، گفت: پلیس به دوربین تجهیز شده و بر این اساس تمامی مأموریت‌ها قابل ضبط است و وضعیت شعبه‌ها به صورت آنلاین قابل رصد و پایش است.
وی گفت: برای اجرای بهتر انتخابات و برای تأمین امنیت این رویداد مهم در روز ۲۸ خردادماه جاری، از نیروهای بسیج، مرزبانی و ناجا کمک گرفته شده است.
به نظر می‌رسد تمام امکانات و شرایط مهیا شده تا انتخابات پر شوری در خراسان شمالی برگزار شود و اینک نوبت به مردم است تا با حضور خود حماسه‌ای دیگر بیافرینند.

منبع : خبرگزاری مهر