آمریکا با بازی با کارت هنگ کنگ راه به جایی نمی برد

به گزارش سردبیر پرس به نقل از گلوبال تایمز، وزارت امور خارجه چین امروز جمعه گزارشی در مورد دخالت های واشنگتن در امور هنگ کنگ و نحوه حمایت آمریکا از نیروهای ضد چین در این منطقه منتشر کرد. گزارش مذکور اقدامات مداخله جویانه آمریکا از اوایل سال ۲۰۱۹ از جمله وضع قوانین مرتبط با هنگ […]

به گزارش سردبیر پرس به نقل از گلوبال تایمز، وزارت امور خارجه چین امروز جمعه گزارشی در مورد دخالت های واشنگتن در امور هنگ کنگ و نحوه حمایت آمریکا از نیروهای ضد چین در این منطقه منتشر کرد.
گزارش مذکور اقدامات مداخله جویانه آمریکا از اوایل سال ۲۰۱۹ از جمله وضع قوانین مرتبط با هنگ کنگ، اعمال تحریم ها ، بدنام کردن دولت و پلیس هنگ کنگ، محافظت و حمایت از نیروهای ضد چین که سعی در ایجاد بی ثباتی در هنگ کنگ داشتند و دست به یکی شدن با متحدانش جهت اعمال فشار بر چین را به تفصیل شرح داده است.
گزارش فوق پنج حقیقت اصلی را با مجموع ۱۰۲ مثال ذکر کرده است. اولین مورد این بوده است که آمریکا از سال ۲۰۱۹ تا کنون قوانین، لوایح یا قطعنامه های مربوط به هنگ کنگ را تصویب کرده و در تلاش برای تحقیر سیاست چین در مورد منطقه اداری ویژه هنگ کنگ و دخالت در امور آن، در حال بررسی هشت مورد دیگر از آنها است.
آخرین نمونه این موارد در ۳۰ ژوئن بود، هنگامی که «اسکات پری» نماینده جمهوری خواه کنگره آمریکا قانون آزادی هنگ کنگ را معرفی کرد و از رئیس جمهور آمریکا خواست تا هنگ کنگ را به عنوان «کشوری مستقل و جداگانه» به رسمیت بشناسد.
لیست مذکور همچنین۱۴ اقدام مرتبط با تحریم های آمریکا از جمله تحریم مقامات چینی و موسسات مالی و ممنوعیت صادرات تجهیزات آمریکایی به هنگ کنگ را نیز ذکر کرده است.
همچنین در این گزارش یازده مورد شواهد مبنی بر تبانی آمریکا با برخی کشورها برای اعمال فشار و همکاری با متحدان برای مداخله در امور هنگ کنگ ثبت شده است.
«ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست خبری امروز جمعه گفت که تلاش آمریکا برای تضعیف رفاه و ثبات هنگ کنگ و مهار توسعه چین با بازی با «کارت هنگ کنگ» هرگز موفق نخواهد شد.
ژائو ادامه داد که آمریکا نباید به هیچ وجه از نیروهای ضد چین در هنگ کنگ حمایت کند. در غیر این صورت، این اقدام همانند این است که به پای خود شلیک می کند و به منافع خود در هنگ کنگ آسیب جدی می رساند.
ژائو همچنین گفت که چین به طور قاطعانه و محکم به مداخله آمریکا در امور هنگ کنگ پاسخ خواهد داد.
آمریکا اخیرا با ادعای اولولیت بندی در سیاست های مورد نظر واشنگتن، رویکرد اصلی و تمرکز خود را بر منطقه ایندوپاسیفیک قرار داده است و در این راستا از هر گونه اقدامی برای به چالش کشیدن قدرت فزاینده چین در این منطقه و دنیا دریغ نمی کند.

منبع : مهر نیوز