آمریکا تنش‌های مرزی میان ایروان و باکو را محکوم می‌کند

به گزارش سردبیر پرس به نقل از وبگاه دولت آمریکا، به دنبال تشدید تنش های مرزی میان دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان، «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با انتشار بیانیه ای پیرامون درگیری‌های مرزی اخیر میان ایروان و باکو اعلام کرد: واشنگتن تشدید خشونت در امتداد مرز بین‌المللی بین ارمنستان و (جمهوری) آذربایجان […]

به گزارش سردبیر پرس به نقل از وبگاه دولت آمریکا، به دنبال تشدید تنش های مرزی میان دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان، «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با انتشار بیانیه ای پیرامون درگیری‌های مرزی اخیر میان ایروان و باکو اعلام کرد: واشنگتن تشدید خشونت در امتداد مرز بین‌المللی بین ارمنستان و (جمهوری) آذربایجان را محکوم می کند.
در بیانیه صادره از سوی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این خصوص اعلام شده است: ادامه تنش‌ها در امتداد مرز ارمنستان- آذربایجان تاکیدی بر این واقعیت است که تنها یک راه حل جامع که به همه موضوعات اختلافی بپردازد می تواند سبب عادی سازی روابط بین دو کشور و زندگی آزادانه و مسالمت آمیز مردم این منطقه شود.
این بیانیه در ادامه می افزاید: آمریکا از ارمنستان و (جمهوری) آذربایجان می‌خواهد در اسرع وقت به مذاکرات اساسی تحت نظارت گروه کاری مینسک سازمان همکاری و امنیت در اروپا برگردند تا به یک راه حل سیاسی بلندمدت برای این منازعه برسند.
به گزارش سردبیر پرس، وزارت دفاع ارمنستان دیروز در بیانیه‌ای اعلام کرد که در پی درگیری‌های آغاز شده از بامداد امروز چهارشنبه در منطقه مرزی شمال شرق، سه نظامی این کشور کشته و دو تن دیگر زخمی شدند.
طبق بیانیه وزارت دفاع ارمنستان؛ در نتیجه بمباران نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان، سه نظامی ارمنستان در محدوه مرزهای ارمنستان کشته و دو تن دیگر زخمی شدند. درگیری‌ها همچنان ادامه دارد.
پیشتر وزارت دفاع ارمنستان در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که در ساعت ۳:۴۰ بامداد دیروز (به وقت محلی)، نظامیان آذربایجانی با نقض آتش بس در منطقه مرزی شمال شرق، دست به حمله زدند.
این در حالی است که «جیحون بایراموف» وزیر خارجه جمهوری آذربایجان پیشتر از رویکردها و مواضع اخیر همسایه خود، ارمنستان، به شدت انتقاد کرده بود. وی مدعی شده بود که باکو در حال انجام اقدامات لازم برای اطمینان از صلح پایدار در منطقه است و تمام گام‌ها را برای پیمان صلح برداشته است.
روابط میان دو جمهوری پیشین اتحاد جماهیر شوروی سابق (ارمنستان و جمهوری آذربایجان) از سال ۱۹۹۱ و در پی ورود نظامیان ارمنستان به منطقه قره باغ رو به تیرگی گرایید. این مناقشه به طور ناگهانی در سپتامبر سال گذشته به اوج خود رسید و پس از ۴۴ روز مناقشه خونین سرانجام در دهم نوامبر ۲۰۲۰ با امضای توافقی میان باکو- ایروان و با وساطت روسیه به پایان رسید.