آمریکا و کشورهای اروپایی هیچ‌گاه مورد اعتماد نبوده‌اند

به گزارش سردبیر پرس، چان کوانگ فوئنگ نایب رئیس مجلس ملی جمهوری سوسیالیستی ویتنام که در رأس هیأتی برای دیدار با مقامات پارلمانی و دولتی کشورمان به تهران سفر کرده است، صبح امروز (شنبه ١٢ آذر ماه) با علی نیکزاد نایب رئیس مجلس شورای دیدار و گفتگو کرد. نیکزاد در ابتدای این دیدار ضمن خوشامدگویی […]

به گزارش سردبیر پرس، چان کوانگ فوئنگ نایب رئیس مجلس ملی جمهوری سوسیالیستی ویتنام که در رأس هیأتی برای دیدار با مقامات پارلمانی و دولتی کشورمان به تهران سفر کرده است، صبح امروز (شنبه ١٢ آذر ماه) با علی نیکزاد نایب رئیس مجلس شورای دیدار و گفتگو کرد.
نیکزاد در ابتدای این دیدار ضمن خوشامدگویی و ابراز خرسندی از حضور اعضای هیأت پارلمانی ویتنام در تهران بر روابط دوستانه و مثبت دو کشور اشاره کرد و گفت: تقویت و تحکیم همکاری‌ها با کشورهای آسیا به ویژه ویتنام برای جمهوری اسلامی ایران از اهمیت بسزایی برخوردار است.
وی در همین راستا افزود: تبادل هیأت‌های پارلمانی و دولتی میان تهران و هانوی گواه این مهم است. امیدوارم با سفر هیأت پارلمانی ویتنام به جمهوری اسلامی ایران فصل جدیدی در باب ارتباطات فیمابین آغاز شود.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه بر توسعه و گسترش همکاری‌های پارلمانی ایران و ویتنام تاکید کرد و بیان داشت: با توجه به سابقه مثبت همکاری‌های پارلمانی دو کشور، می‌توان این سطح از ارتباطات را در پارلمان‌های آسیایی و بین المجالس جهانی تقویت کرد.
وی با اشاره به خروج یکجانبه آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه ملت جمهوری اسلامی ایران، تصریح کرد: آمریکا و کشورهای اروپایی هیچگاه مورد اعتماد نبوده اند و خروج آمریکا از برجام نمونه بارز بدعهدی این کشور به پیمان‌های بین المللی است. آمریکا و اروپایی‌ها همواره به دنبال مستعمره هستند، اما باید بدانند ایران نه سلطه گر است و نه سلطه می‌پذیرد.
نیکزاد در همین راستا گفت: جمهوری اسلامی ایران ۴۴ سال است که از طرف کاخ سفید مورد تحریم‌های ناعادلانه و سخت قرار گرفته است، اما با وجود هرگونه تحریم، در حال حاضر کشوری قدرتمند در حوزه‌های مختلف از جمله دفاعی، علمی، بهداشتی و… هستیم.
وی افزود: دو کشور ایران و ویتنام سابقه مبارزه با امپریالیسم را در کارنامه خود دارند که ستودنی است. مبارزات ویتنام در طول تاریخ عبرت آمیز است.
نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی در ادامه ضمن اشاره به ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری موجود میان دو کشور بر ضرورت استفاده از توانمندی اتاق‌های بازرگانی ایران و ویتنام جهت ارتقا سطح مراودات تجاری فیمابین تاکید کرد و گفت: اتاق بازرگانی و تجار جمهوری اسلامی ایران تجربه موفقی در توسعه همکاری‌های اقتصادی با دیگر کشورهای آسیایی داشته اند لذا می‌توان با استفاده از ساز و کارهای در دسترس سطح تبادلات فیمابین را گسترش داد.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره در زمینه‌های سد سازی، راه سازی، ساختمان سازی، کشاورزی و… هم ارتباطات و هم دستاوردهای خوبی داشته است.
نیکزاد در پایان این دیدار ضمن استقبال از پیشنهاد طرف ویتنامی مبنی بر توسعه همکاری‌های علمی و دانشگاهی بر حمایت مجلس شورای اسلامی در این زمینه تاکید کرد.
چان کوانگ فوئنگ نایب رئیس مجلس ملی ویتنام نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمهوری اسلامی ایران بر روابط دیرینه و اشتراکات دو کشور تاکید کرد و گفت: با وجود فاصله جفرافیایی زیاد میان ویتنام و ایران، اشتراکات فراوانی میان دو کشور وجود دارد که نشان دهنده حرکت به سمت پیشرفت و آبادانی است.
نایب رئیس مجلس ملی ویتنام در ادامه با اشاره به نقش و جایگاه مهم جمهوری اسلامی ایران در منطقه، افزود: ایران بازیگر بزرگ و مهمی در منطقه محسوب می‌شود که می‌تواند نقش بسزایی در ایجاد صلح و ثبات پایدار در منطقه ایفا کند.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران پیشرفت‌های زیادی در زمینه‌های مختلف از جمله اقتصادی، بهداشتی، علمی و دانشگاهی، سیاسی و… داشته است لذا مجلس و دولت ویتنام از توسعه و گسترش همکاری‌ها با ایران استقبال و حمایت می‌کند.
چان کوانگ فوئنگ در بخش دیگری از سخنان خود حجم مبادلات تجاری فیمابین را متناسب با ظرفیت‌های موجود میان دو کشور ندانست و بیان داشت: معتقدیم با ایجاد بازارچه‌های بومی و همچنین با بهره مندی از دیپلماسی عمومی که ملت‌ها بتوانند با یکدیگر در ارتباط باشند می‌توانیم این سطح از تبادلات را بیش از پیش گسترش دهیم.
وی در پایان این دیدار بر مبارزات دو کشور با امپریالیسم تاکید کرد و افزود: ویتنام کشوری است که از سوی امپریالیسم بسیار رنج کشیده است. ما همواره بر حمایت خود از جمهوری اسلامی ایران در مسائل برجام و دیگر حوزه‌ها ادامه خواهیم داد و امیدواریم از طریق گفتگو، مذاکرات توافق هسته‌ای ایران به نتیجه مطلوب برای همه طرفین برسد.

منبع : خبرگزاری مهر