«آیت الله بهجت» چهره ای فراملی و فرا منطقه ای داشت

به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، آیت الله رسول فلاحتی عصر دوشنبه در مراسم دوازدهمین سالگرد ارتحال آیت الله بهجت فومنی در مسجد ولیعصر (عج) (بالا محله) در فومن با اشاره به اینکه عالمان شیعه جانشین پیامبر (ص) بر روی زمین بودند، گفت: بررسی تاریخ نشان می‌دهد که عالمان شیعه رسالت خود را به خوبی انجام […]

به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، آیت الله رسول فلاحتی عصر دوشنبه در مراسم دوازدهمین سالگرد ارتحال آیت الله بهجت فومنی در مسجد ولیعصر (عج) (بالا محله) در فومن با اشاره به اینکه عالمان شیعه جانشین پیامبر (ص) بر روی زمین بودند، گفت: بررسی تاریخ نشان می‌دهد که عالمان شیعه رسالت خود را به خوبی انجام دادند.
وی با بیان اینکه عالمان دین تأثیرات بی بدیلی در جامعه اسلامی به ویژه جهان تشیع داشته‌اند، گفت: زمانی که فرهنگ ایرانی بررسی می‌شود عمل مردم نتیجه تلاش عالمان دین است.
آیت الله فلاحتی با اشاره به اینکه بسیاری از کشورها متأثر از شخصیت عالمان دینی است، افزود: آیت الله بهجت فقیه عالم و عارف ربانی بود. همانگونه که در پیام رهبر انقلاب از ایشان به عالم ربانی تعبیر شده است.
وی با بیان اینکه آیت الله بهجت چهره‌ای فراملی و فرامنطقه ای است، اضافه کرد: امروز در بسیاری از کشورها این شخصیت دینی و عالم را می‌شناسند و از آن متأثر هستند.
امام جمعه رشت با اشاره به اینکه عرفان و معرفت ایشان تأثیرات شگرفی در دنیای درون و برون ایران اسلامی گذاشته است، تصریح کرد: عالمان دین دارای دو رسالت فردی و اجتماعی هستند که برای رسیدن به آن تلاش‌ها بسیاری انجام داده‌اند.
وی با بیان اینکه تهذیب و عزت نفس نخستین گام عالمان دینی برای رسیدن به این درجه است، افزود: در قرآن کریم آمده در ابتدا باید خود را تربیت شده و با مبانی و معارف و سنت پیامبر آشنا باشند و سپس به تربیت دیگران بپردازند.
آیت الله فلاحتی در ادامه با اشاره به اینکه عالم با عمل خود تأثیرگذار خواهد بود و به همین واسطه مردم جذب وی می‌شوند، اظهار کرد: عالم بی عمل نیز زمینه دور کردن مردم از دین را فراهم می‌کند.
وی با بیان اینکه مشکلات ما از آنجایی آغاز می‌شود که در دین بنده خالص نبوده و تسلیم نمی‌شویم، گفت: قطعاً اگر به آنچه که دین از ما می‌خواست عمل می‌کردیم امروز با این شرایط رو به رو نبودیم.
نماینده ولی فقیه در گیلان با اشاره به اینکه عالم دلداده به دنیا قطعاً نمی‌تواند بر مردم تأثیرگذار باشد، تأکید کرد: دیدن نماز آیت الله بهجت انسان را متحول می‌کند زیرا ایشان دلداده دنیا نبود.
وی با بیان اینکه وظیفه عالمان دین از بیان پاداش اعمال نیک و بیان جزای اعمال بد این است که مردم بدانند اگر عمل خوب انجام دهند چه می‌شود، افزود: مردم از کجا باید احکام خدا را بیاموزند اگر مردم به این موضوعات آگاه هستند به واسطه بیان عالمان دین بوده است.
آیت الله بهجت با اشاره به اینکه لازمه فقیه و مرجع تقلید بودن، عارف بودن نیست، اظهار کرد: در مرجعیت عارف بودن شرط نیست، آیت الله بهجت در رسالت فردی و اجتماعی الگو بود.

منبع : خبرگزاری مهر