ابراز رضایت نخست وزیر عراق از سفر به ایران و عربستان

به گزارش سردبیر پرس به نقل از خبرگزاری رسمی عراق، نخست وزیر عراق امروز سه شنبه در جلسه هیئت دولت این کشور در بغداد به موضوعات متعددی از جمله سفر اخیرش به ایران و عربستان پرداخت. در بیانیه دفتر نخست وزیری عراق به نقل از «مصطفی الکاظمی» آمده است: ما در زمینه ایجاد تعادل در […]

به گزارش سردبیر پرس به نقل از خبرگزاری رسمی عراق، نخست وزیر عراق امروز سه شنبه در جلسه هیئت دولت این کشور در بغداد به موضوعات متعددی از جمله سفر اخیرش به ایران و عربستان پرداخت.
در بیانیه دفتر نخست وزیری عراق به نقل از «مصطفی الکاظمی» آمده است: ما در زمینه ایجاد تعادل در سیاست خارجی موفق عمل کردیم و هدف ما از همان ابتدا این بود که روابط مان را با کشورهای همسایه، متحد و دوست احیا کنیم و بر این اساس و برای تأمین منافع مردم عراق، سیاست متعادلی را در پیش گرفتیم و هرگز به بخشی از یک محور علیه محور دیگر نخواهیم پیوست.
وی افزود: درباره سفر اخیر به عربستان و ایران باید بگویم که سفر به عربستان بسیار عالی بود. ما در این سفر درباره موضوعات مشترک، سرمایه گذاری عربستان در عراق و چشم انداز همکاری‌ها در آینده با طرف سعودی گفتگو کردیم. ما همچنین به پرونده برق و بسیاری از موضوعات دیگر که در راستای منافع ملت عراق قرار دارد، پرداختیم و بر اهمیت این موضوع که ثبات و آرامش منطقه باید حفظ شود و عراق نقش خود را برای فراهم کردن زمینه در راستای تأمین منافعش و منطقه ایفا کند، تأکید کردیم. در سفر به ریاض به چالش‌های جهانی ناشی از جنگ اوکراین و پیامدهای آن بر امنیت غذایی و نحوه همکاری با طرف سعودی برای پاسخ گفتن به نیازمندی ملت‌های خود در بخش امنیت غذایی اشاره کردیم.
الکاظمی ادامه داد: در سفر به ایران نیز درباره همین موضوعات بحث و تبادل نظر کردیم و به موضوعات مشترک و پرونده‌های آب و برق پرداختیم و برادران در ایران با اعزام وزیر نیرو به بغداد برای رایزنی درباره پروندهای آب و برق و همه مشکلات موجود در این زمینه موافقت کردند.
نخست وزیر عراق تصریح کرد: ما باید برای غلبه بر چالش‌هایی که منطقه با آن مواجه بوده و همه منطقه و عراق را تحت تأثیر قرار داده است و به ویژه موضوع تغییرات آب و هوایی سخت تلاش کنیم. این دولت در شرایط استثنایی سر کار آمد و در شرایط استثنایی فعالیت کرد و هنوز هم کار می‌کند و با وجود همه این چالش‌ها توانست بسیاری از مشکلات را پشت سر بگذارد. این چالش‌ها آسان نبود و شعار دولت از همان روز اول این بود که ما دولت قول و عمل هستیم.
الکاظمی در پایان گفت: عراق تلاش می‌کند و به دنبال این است که بخشی از منطقه و ثبات آن باشد و با همه کشورها همکاری کند تا از عواقب جنگ در اوکراین در زمینه امنیت غذایی و انرژی جلوگیری کند. فعالیت ما تا آخرین لحظه از این دولت ادامه خواهد داشت. برای تشکیل دولت جدید باید شبانه روز تلاش کنیم تا بر همه موانع و چالش‌ها فائق آییم. انتظار ما از همه گروه‌های سیاسی این است که برای تشکیل دولت که نماینده خواست واقعی ملت عراق باشد، تلاش کنند تا این دولت بتواند با چالش‌ها مقابله کند.

منبع : مهر نیوز