ابراز نگرانی وزیر آموزش و پرورش از کم شدن تعاملات درون خانوادگی
به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، محسن حاجی میرزایی صبح پنج شنبه در دیدار با معلمان منتخب استان گیلان با بیان اینکه معلمان موجب ارتقای نظام آموزشی هستند، اظهار کرد: معلمان بزرگترین سرمایه آموزش و پرورش هستند. وزیر آموزش و پرورش با اشاره به مأموریت نهاد تعلیم و تربیت، گفت: نظام تعلیم و تربیت بزرگترین شاکله […]
به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، محسن حاجی میرزایی صبح پنج شنبه در دیدار با معلمان منتخب استان گیلان با بیان اینکه معلمان موجب ارتقای نظام آموزشی هستند، اظهار کرد: معلمان بزرگترین سرمایه آموزش و پرورش هستند.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به مأموریت نهاد تعلیم و تربیت، گفت: نظام تعلیم و تربیت بزرگترین شاکله نظام اجرایی کشور است و خروجی کار این نظام نیز باید هویت مشخص، پرسشگر، قدرت ابراز وجود داشته باشد و بتواند در تحولات جامعه مشارکت کند.
کنکور اهداف نظام آموزش و پرورش را گروگان گرفته است
وی با بیان اینکه کنکور مجموع اهداف نظام تعلیم و تربیت را به گروگان گرفته است، افزود: ما دنبال کنکور دادن نیستیم بلکه به دنبال پرورش آدم هستیم که مجموعه قابلیتها، دانش پایه و مهارت اساسی برای نقش آفرینی در زندگی جمعی را داشته باشد.
حاجی میرزایی با اشاره به اینکه نظام تعلیم و تربیت به دنبال این است که به انسان کمک کند تا راه درست را بیابد، اضافه کرد: دیپلم معرف یک انسان توانمندی است که میتواند از حق و حقوق خود دفاع کرده و عنصر مطلوبی در نظام اجتماعی باشد.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه نظام تعلیم و تربیت طی این سالها تغییرات متفاوتی داشته است، ادامه داد: تقریباً هر ۱۰ سال تغییراتی در نظام آموزشی ایجاد شده است اما اینکه چقدر به اهداف دست یافتهایم باید مورد بررسی قرار گیرد.
وی با تاکید بر اینکه هدف انتقال دانش تخصصی نیست بلکه باید چگونه زیستن را به انسان بیاموزیم، افزود: سند تحول بنیادین مفهوم تربیت را جایگزین آموزش و مفهوم شایستگی محوری را جایگزین حافظه محوری و انباشت دانش در ذهن دانش آموزان میکند.
حاجی میرزایی اظهار کرد: به دنبال خلق موقعیتهایی هستیم که مفاهیم به کار گرفته شوند نه اینکه تنها حفظ شوند و برای تحقق این مأموریت جمعی از فرهیختگان در کشور تلاش میکنند.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه راهبردیترین زیرساخت تمدن سازی و پایداری در رشد و پیشرفت جامعه یادگیری است، تصریح کرد: جامعه با یادگیری فربه میشود و اعتلا مییابد.
پرورش انسان توانمند نیازمند تلاش معلمان است
وی پرورش انسانهای توانمند را نیازمند تلاش معلمان دانست و گفت: امیدواریم همه تغییراتی که به تحول منجر نشدند، به مقصود برسند اما عناصر این کار معلمین هستند که تفکر پژوهش محوری و پژوهش مبتنی بر میدان عمل را به دانش آموزان بیاموزند.
حاجی میرزایی گسست نسلی و کم شدن تعاملات درون خانوادگی را یکی از بزرگترین نگرانیها عنوان و بیان کرد: این فاصله روز به روز شدیدتر میشود و تلخترین واقعیت این است که والدین جایگاه خود را از دست بدهند لذا مهارتهای زیستی باید همزمان با مهارت شغل تقویت شوند.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: اینکه در فرهنگ دینی ما بر استمرار یادگیری و علم اندوزی تاکید شده، این است که این فاصلهها و گسستها و ناهنجاریها بر انسان و جامعه تأثیر نگذارد.
وی با بیان اینکه در متن یک تغییر جهانی هستیم که میتواند سکوی پرش، توسعه یادگیری و تجربه آموزی جدید باشد، تصریح کرد: متوسط یادگیری و دسترسی به امکانات آموزشی در همه جای دنیا مشابه ایران است و باید از فرصت کرونا برای حل مسائل دیرین بهره ببریم.
حاجی میرزایی با تاکید بر اینکه نظام سنجش باید تمام اهداف را سنجش و پایش کند اظهار کرد: شاد ابزار است و اصل، رابطه بین معلم و دانش آموز است و باید راهی برای تعلیم و تربیت پیدا کنید و محرومیتها را اینگونه از بین ببریم.
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰