اختصاص ۴ هزار میلیارد ریال اعتبار برای شبکه آبیاری خداآفرین

به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، جبرائیل رمضانی ظهر دوشنبه در بازدید از عملیات اجرایی نواحی عمرانی سد خداآفرین اظهار کرد: تکمیل پایاب سد خداآفرین به عنوان یکی از مسائل جدی عشایر و دغدغه اصلی آنهاست چرا که عشایر منطقه از بهره‌برداران اصلی این پایاب محسوب می‌شوند. وی با اشاره به اینکه با تکمیل هر چه […]

به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، جبرائیل رمضانی ظهر دوشنبه در بازدید از عملیات اجرایی نواحی عمرانی سد خداآفرین اظهار کرد: تکمیل پایاب سد خداآفرین به عنوان یکی از مسائل جدی عشایر و دغدغه اصلی آنهاست چرا که عشایر منطقه از بهره‌برداران اصلی این پایاب محسوب می‌شوند.
وی با اشاره به اینکه با تکمیل هر چه سریع‌تر این پروژه بسیاری از مشکلات عشایر حل می‌شود، خاطرنشان کرد: در حال حاضر برای تکمیل پایاب سد خداآفرین به چهار هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که در یک گزارش جامع از سوی استانداری اردبیل به رئیس جمهور ارائه شده است.
معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با تاکید بر اینکه دریافت این تسهیلات در تکمیل پایاب سد خداآفرین تحول اساسی را ایجاد می‌کند، تصریح کرد: در سال جاری برای تکمیل شبکه پایاب این سد چهار هزار میلیارد ریال اعتبار مصوب شده که ۵۰ درصد آن تخصیص یافته است و پیگیر اختصاص بقیه اعتبارات هستیم تا اجرای طرح تسریع شود.
رمضانی با بیان اینکه شبکه آبیاری سد خداآفرین ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: برای تکمیل شبکه آبیاری پایاب سد خداآفرین ۲۵ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است که مسئولان اجرایی پیگیر تأمین آن هستند.
وی با اشاره به اجرای پروژه شبکه فرعی آبیاری و زهکشی پایاب سد خداآفرین در دشت مغان در قالب پنج ناحیه عمرانی تصریح کرد: این طرح با سیستم آبیاری قطره‌ای و سیستم سنترپیوت سامانه دوار مرکزی اجرا شده و در جریان آن یک‌هزار و ۲۲۴ دستگاه سنترپیوت خریداری و نصب شده است.
معاون طرح و توسعه آب منطقه‌ای استان اردبیل با اشاره به هزینه ۱۲ هزار میلیارد ریال اعتبار برای اجرای شبکه فرعی آبیاری پایاب سد خداآفرین در دشت مغان گفت: این طرح سیمای اقتصادی منطقه مغان را کاملاً تغییر داده و با ایجاد حلقه‌های فرآوری، بسته‌بندی، لجستیک، حمل و نقل و صادرات محصول به برندی برای استان اردبیل تبدیل خواهد شد.
وی با اشاره به عملیات اجرایی شبکه آبیاری پایاب سد خداآفرین در چهار ناحیه عمرانی گفت: ناحیه عمرانی اول این شبکه به اتمام رسیده و ناحیه عمرانی دوم هم در ۶ واحد در دست اجراست که سه واحد آن تکمیل شده و سه واحد دیگر هم بر اساس پیش بینی‌ها هفته دولت ۱۴۰۲ به اتمام خواهد رسید.
معاون طرح و توسعه آب منطقه‌ای استان اردبیل افزود: ناحیه عمرانی سه و چهار این شبکه ۱۰ هزار و ۴۲۹ هکتار پیش‌بینی شده که ۹ هزار و ۲۲۴ هکتار به صورت کلاسیک ثابت، ۹۰۷ هکتار به صورت سنترپیوت و ۲۹۸ هکتار آن به صورت اسپری بوم خواهد بود.
رمضانی با بیان اینکه پایاب سد خداآفرین در ۶ واحد اجرایی می‌شود، خاطرنشان کرد: ناحیه عمرانی دوم شبکه پایاب سد خداآفرین ۱۰ هزار و ۵۰۰ هکتار شامل ۶ واحد بوده و پیش‌بینی می‌شود هفته دولت ۱۴۰۲ به بهره‌برداری برسد.