ارادت اهل سنت کردستان به امام حسین(ع) بی پایان است

سردبیر پرس – گروه استان‌ها- حدود ۱۴۰۰ سال از واقعه عاشورا می‌گذرد و هنوز هم ندای مظلومیت و حریت حضرت سیدالشهدا (ع) از کربلا به گوش می‌رسد. داغ شهادت حسین‌بن‌علی (ع) هنوز هم دل هزاران عاشق و دلداده آزادگی را می‌سوزاند. نه تنها شیعیان در غم عاشورای حسینی می‌سوزند که اهل سنت هم این روزها […]

سردبیر پرس – گروه استان‌ها- حدود ۱۴۰۰ سال از واقعه عاشورا می‌گذرد و هنوز هم ندای مظلومیت و حریت حضرت سیدالشهدا (ع) از کربلا به گوش می‌رسد. داغ شهادت حسین‌بن‌علی (ع) هنوز هم دل هزاران عاشق و دلداده آزادگی را می‌سوزاند. نه تنها شیعیان در غم عاشورای حسینی می‌سوزند که اهل سنت هم این روزها عزادار شهادت مظلومانه فرزند رسول خدا (ص) هستند.
علمای اهل سنت استان کردستان در گفت‌وگوهایی علاوه بر اینکه بر حفظ شعائر محرم و زنده نگه داشتن عزای حضرت اباعبدالحسین (ع) تأکید کردند، معتقدند احیای دین اسلام با شهادت دردانه رسول خدا (ص) صورت گرفته است و همه ما وظیفه داریم عاشورا را در طول تاریخ حفظ کنیم تا از انحراف امت اسلام جلوگیری شود.

ارادت قلبی اهل سنت نسبت به حضرت امام حسین (ع) برهمگان آشکار است
ماموستا مصطفی شیرزادی در گفتگو با خبرنگار سردبیر پرس ضمن تسلیت فرارسیدن ایام شهادت حضرت امام حسین (ع) و یاران باوفایش اظهار داشت: در شعر بسیاری از شاعران بزرگ کُرد به ویژه شیخ رضا طالبانی ارادت مردم اهل سنت به نوادگان پیغمبر اکرم (ص) به ویژه امام حسین (ع) بخوبی نشان داده شده و قابل درک است.
وی با بیان اینکه یکی دیگر از نشانه‌های ارادت مردم اهل سنت به حضرت امام حسین (ع) این است که این نام عزیز را به عنوان اسم فرزندان خود انتخاب کرده و می‌کنند، افزود: ارادت مردم این دیار را می‌توان زمانی که نام این بزرگان را بر زبان جاری و ساری می‌کنند به خوبی مشاهده کرد که خود را ملزم می‌دانند پیشوند حضرت را همواره قبل از نام بزرگ این امام همام به کار گیرند.
امام جمعه مریوان با اشاره به اینکه ارادت قلبی اهل سنت نسبت به حضرت امام حسین (ع) برهمگان آشکار است، ادامه داد: در دوره زندگانی امام حسین (ع) متاسفانه مردم از امر به معروف و نهی از منکر غفلت و کوتاهی کردند و این فریضه الهی در میان مردم آن دوره بسیار کمرنگ شده بود و امام حسین (ع) با فداکاری و ایثارگری خود و یارانش دین اسلام را به سمت صعود و رشد بیشتر هدایت و با قیام خود منجر به احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر شد.
وی بیان داشت: عاشورا یکی از روزهای مهم در میان اهل تسنن است در این روز مردم با خیرات و انفاق به ایتام ارادت خود را به امام حسین (ع) و یارانش نشان می‌دهند. به تلاوت قرآن می‌پردازند و در مسجدها و خطبه‌ها حضور پیدا می‌کنند.
ماموستا شیرزادی اظهار داشت: واقعه کربلا برای اسلام آبرو خرید و شکست خورده صحرای کربلا یزید است و کسی که برای همیشه تاریخ کشته شد یزید و تفکر یزیدی است و آنچه ماند و پیروز شد خون امام حسین بود.
وی ادامه داد: امام حسین متعلق به تمام جهان است و نمی‌توان دیگران را از وجود امام حسین محروم کرد.
امام جمعه مریوان افزود: قیام امام حسین (ع) دل غافل مردم را بیدار کرد و درس آزادی و آزادگی را به همگان آموخت، او درس ایستادگی و پایداری در مقابل ظلم و فساد را به ما آموخت و به ما یاد داد که در هر شرایطی که هستیم از حق و دین خدا و سنت رسول خدا دفاع کنیم.
هدف اصلی قیام عاشورا احیای امر به معروف و نهی از منکر است
ماموستا لقمان محمدیان امام جمعه اهل سنت بیجار در گفتگو با خبرنگار سردبیر پرس ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت امام حسین (ع) و هفتاد و دو تن از یاران با وفایش اظهار داشت: چنانچه امام خمینی (ره) فرمود: «این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است»؛ عظمت عاشورا و محرم به قیام، استکبار ستیزی و ظلم ستیزی امام حسین علیه السلام است.
وی با بیان اینکه امام حسین (ع) برای اعتلای کلمه حق و حاکمیت دین اسلام هستی خود را گذاشت، افزود: در آن زمان که ظلم و فساد حکومت یزید به اوج رسیده بود، مردم مسلمان را بردگان خود می‌دانستند و عملاً در پی ضعف حقایق قرآن و سنت پیامبر (ص) بودند.
امام جمعه اهل سنت بیجار گفت: شخص رأس حکومت فاسد بود و شعائر الهی را حرمت نمی‌گرفت، خواص جامعه درباری شده بودند و سر تسلیم در برابر ظالم پایین آورده بودند تا متاعی به دست آورند.
ماموستا محمدیان عنوان کرد: حضرت امام حسین (ع) و اهل بیت پاک و یاران با وفایش برای ماندگاری اسلام و دفاع از قرآن، به حکم قرآنی امر به معروف و نهی از منکر عمل نمودند.
امام جمعه اهل سنت ادامه داد: امام حسین (ع) هستی خود را در این دنیا تقدیم کرد تا حق ماندگار باشد و غیرت و شرافت بماند.
ماموستا محمدیان بیان داشت: هدف از قیام بزرگ عاشورا اعتلای توحید و ماندن دین، ناموس و آزادگی و رسوا شدن استکبار و ظلم و فساد بود.
وی با بیان اینکه هدف اصلی قیام عاشورا احیای امر به معروف و نهی از منکر است، اظهار داشت: قیام عاشورا درس بهشتی شدن و رنگ و سبقه الهی به خود گرفته است به همین دلیل است اگر کسی از جریان کربلا درس نگیرد جاهل و اگر کسی اشک نریزد منافق و اگر کسی راضی به این جریان باشد کافر است.
امام جمعه اهل سنت بیجار با تأکید بر اینکه کربلا مدرسه عشق و غیرت و جهاد و ایمان است، بیان داشت: عاشورا مکتب هدایت و نجات و معرفت است.
ماموستا محمدیان اضافه کرد: امروز باید استکبار ستیز و پیرو ولایت بود تا عاشورایی شد، عاشورا را باید دانشگاه آدم سازی و کمال انسانی شدن دانست.
وی خاطر نشان کرد: پیروی و عشق به مکتب امام حسین علیه السلام موجب عزت و افتخار انقلاب اسلامی در دوران هشت سال دفاع مقدس شد و اگر حاکمان دولت‌های اسلامی درس غیرت امام حسین (ع) را مشق کنند بی شک استکبار جهانی و یزیدیان زمان ذلت خواهند شد و به زودی زانو خواهند زد.
امام جمعه اهل سنت بیجار گفت: دنیا بداند مردم ولایت مدار و مؤمن ایران اسلامی عاشورایی خواهد زیست و هیچگاه یک وجب از خاک سرزمینشان را تسلیم هیچ یزیدی نخواهند کرد و پیروزی از آن عاشوراییان است.

اهل سنت به امام حسین (ع) و اهل بیت علیهم السلام ارادت ویژه‌ای دارند
ماموستا عبدالرحمن خدایی امام جمعه بانه نیز در گفتگو با خبرنگار سردبیر پرس، با بیان اینکه امام حسین (ع) متعلق به شیعه و سنی و همه انسان‌های آزاده جهان است، اظهار کرد: جامعه اهل سنت به امام حسین (ع) و اهل بیت عصمت و طهارت (ع) ارادت ویژه‌ای دارند، امام حسین (ع) تمام قد و با مقاومتی بی‌نظیر مقابل دشمنان ایستادگی کرد و با نثار خون خود و ۷۲ تن از یارانش، دین اسلام را برای همیشه از گزند دشمنان بیمه کرد.
وی افزود: یکی از مهمترین تأکیدات قرآن و پیامبر اکرم (ص) رعایت وحدت در جامعه است که دلیل این امر این است که وحدت، اتحاد و یکپارچگی مسلمانان اعم از شیعه و سنی سبب ناکامی دشمنان و ضعف آنان می‌شود.
ماموستا خدایی بیان کرد: هم اهل سنت و هم اهل شیعه معتقد است که امام حسین (ع) برای امر به معروف و نهی از منکر و احیای سنت پیامبر اکرم (ص) که به فراموشی سپرده شده بود و برای نرفتن زیر بار ذلت قیام کرده است.
وی در ادامه اضافه کرد: در تاریخ اهل سنت تکریم به اهل بیت (ع) و محبت و مودت به آنان سفارش شده و مردم اهل سنت چون برادران اهل شیعه ارادت خاصی نسبت به اهل بیت (ع) به ویژه امام حسین (ع) و امام رضا (ع) دارند.
ماموستا خدایی با اشاره به اینکه در دین هیچ گونه تفاوتی بین شیعه و سنی نیست، افزود: ما در ناراحتی شیعه ناراحت و در خوشحالی آنان خوشحال می‌شویم این دشمنان هستند که تفرقه می‌اندازند که اهل سنت نسبت به اهل بیت غیر از این هستند در حالی که بی احترامی به اهل بیت در عقیده اهل سنت نیست.
امام جمعه بانه خاطرنشان کرد: حادثه کربلا و قیام امام حسین (ع) حاوی درس‌ها و پیام‌های آموزنده‌ای بوده و برای تمام مسلمانان نمونه و حجت است، امام حسین (ع) برای اجرای عدالت و مقابله با ظلم در برابر استبداد و خودکامگی قیام کرد و جان مبارکش را در این راه فدا کرد؛ این قیام و جان‌باختگی برای مسلمانان و تمام انسان‌های آزاده درس است.

انقلاب‌های طول تاریخ الهام گرفته از واقعه کربلا و قیام امام حسین (ع) است
ماموستا عبدالسلام محمدی امام جمعه دهگلان در گفتگو با خبرنگار سردبیر پرس اظهار داشت: پیامبران الهی به عنوان سفیران وحی بعد از توحید امر به تقوی، پرهیزکاری و نهی از منکر در جامعه کرده اند.
وی افزود: ایستادگی در احیای دین اسلام و برپا کردن امر به معروف و نهی از منکر از مهمترین اهداف قیام حضرت امام حسین (ع) و درس‌های بزرگ روز عاشوراست که امام حسین (ع) جان و هستی خود را برای حفظ و احیای دین اسلام فدا کرد.
امام جمعه دهگلان افزود: قیام امام حسین (ع) برای تمام انسان‌ها در هر دین، مذهب و فرقه‌ای که باشند الگوی قیام در برابر حکام ظالم است و آن حضرت با این حرکت فداکارانه درس از خودگذشتگی و آزادی به همه انسان‌ها آموخت.
وی در ادامه با اشاره به واقعه کربلا در سال ۶۱ هجری گفت: امام حسین (ع) فرمودند که من برای سرکشی و حکومتداری به کربلا نیامده ام بلکه برای احیای دین جدم آمده ام که بدعت جایگزین سیره و روش پیامبر (ص) شده بود.
ماموستا محمدی بیان داشت: انقلاب‌هایی که در طول تاریخ علیه ظلم انجام گرفته الهام گرفته از قیام واقعه کربلا و شخصیت امام حسین (ع) است و باید پیام‌های نهضت عاشورا به نسل‌های آینده منتقل شود.

منبع : مهر نیوز