اشعار مختوم‌قلی فراغی پیام آور صلح و دوستی است

به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، علی محمد زنگانه شامگاه پنجشنبه در مراسم نکوداشت دویست و هشتاد و نهمین سالروز تولد «مختومقلی فراغی» شاعر و عارف ایرانی ترکمن در روستای آق‌توقای شهرستان مرزی مراوه‌تپه اظهار کرد: این شاعر فرهیخته با تمسک به قرآن و اعتماد و اعتقاد به امامان امروز یاد و نامش در بین اذهان […]

به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، علی محمد زنگانه شامگاه پنجشنبه در مراسم نکوداشت دویست و هشتاد و نهمین سالروز تولد «مختومقلی فراغی» شاعر و عارف ایرانی ترکمن در روستای آق‌توقای شهرستان مرزی مراوه‌تپه اظهار کرد: این شاعر فرهیخته با تمسک به قرآن و اعتماد و اعتقاد به امامان امروز یاد و نامش در بین اذهان مردم زنده و جاودان مانده است.
وی با اشاره به اینکه فرهنگ لازمه زیر ساخت هر پیشرفت و شکل گیری تمدن است، خاطرنشان کرد: امروز به دنبال یک اقدام شایسته که هر ساله اتفاق می افتاد، ما زاد روز این شاعر بزرگ ترکمن را برگزار می کنیم.
زنگانه با اشاره به ویژگی های این شاعر بزرگ در اعتماد و اعتقاد به شرح الهی و حرکت در مسیر قرآن، افزود: در طول تاریخ نزدیک به بیش از ۲۹۰ سال پیش ایشان در اشعار و دیوانی که از خود به یادگار گذاشتند، پیام صلح و دوستی را به ما دادند.
استاندار گلستان گفت: مختوم قلی فراغی با تمام وجود به عنوان یک مسلح و شخصیت اجتماعی همواره برادران مسلمان و دینی خود را از شیعه و سنی دعوت به وحدت و همدلی می کردند و با اشاعر بلندی که داشتند راه را بعد از این همه سال به ما نشان دادند.
وی ادامه داد: این شخصیت بزرگ فرهنگی با صداقت و پاکی که در این زمینه داشت، نامش در یادها جاودان مانده و امروز شاهد هستیم که در زاد روز تولدش ۱۰ هزار نفر جمعیت هر ساله اینجا گرد هم جمع می شوند و حرف از شعر، هنر، عرفان، ایمان و تمسک به قرآن و دعوت به وحدت و اتحاد را داشته باشند.
زنگانه با تاکید بر این مسئله که استان گلستان به حقیقت واقعه باید گلستان شود، خاطرنشان کرد: باید درآمد سرانه خانوار این استان به میانگین کشوری و ناخالص آن در کمترین مقدار به ۲۲۵ هزار میلیارد تومان برسد.
وی با اشاره به اینکه گلستان می تواند درآمد ناخالص خود را در افق ۱۴۰۴ به ۵۰۰ هزار میلیارد تومان برساند، افزود: این چشم اندازی است که کارشناسان، نخبگان و متخصیصن آن را ترسیم کردند و در قالب یک برنامه راهبردی به ما ارائه کردند.
استاندار گلستان گفت: به یاری خدا می توانیم این چشم انداز را محقق کنیم و همه اقشار و اقوام مذاهب که مانند یک رنگین کمان در نگارستان ایران اسلامی زندگی می کنند باید به دنبال تحقق این چشم اندازه باشند.
وی یادآور شد: باید اتحاد و انسجام را حفظ کنیم و به دنبال کسانی که بهم ریختن این اتحاد هستند اجازه پیاده کردن توطئه هایشان را ندهیم.
زنگانه تصریح کرد: حضور سرکنسولگر قزاقستان و سفیر ترکمنستان در این مراسم زمینه را برای همکاری بیشتر با این کشورها فراهم می سازد.
استاندار گلستان گفت: امروز با سفیر کشور ترکمنستان در دو جلسه در زمینه راهکار و محورها را مشخص مذاکراتی انجام شد تا در قالب جامع بتوانیم گام های بزرگ برای توسعه صادارت و تجارت این دو کشور گام برداریم.
وی با تاکید بر اینکه در رایزنی های انجام داشته، امیدواریم بتوانیم توسعه همکاری همه جانبه را داشته باشیم، تصریح کرد: در منطقه آزاد اینچه برون شرایط و امکانات را برای همکاری با کشورهای همسایه فراهم کرده است.
منبع : مهر نیوز