افزایش تجارت بین ایران و روسیه/ حمایت قاطع دولت از بورس

به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، توافق ایران و روسیه در مورد سرعت بخشی به پروژه‌های خط اعتباری ۵ میلیارد دلاری، تاکید رئیس سازمان برنامه و بودجه بر اجرای مصوبه ۱۰ بندی حمایت از بورس، فروش ۳۵۰ میلیارد ریال کالا در حراج حضوری سازمان اموال تملیکی، دستور رئیس جمهور برای پرداخت وام‌های زیر ۱۰۰ میلیون تومان […]

به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، توافق ایران و روسیه در مورد سرعت بخشی به پروژه‌های خط اعتباری ۵ میلیارد دلاری، تاکید رئیس سازمان برنامه و بودجه بر اجرای مصوبه ۱۰ بندی حمایت از بورس، فروش ۳۵۰ میلیارد ریال کالا در حراج حضوری سازمان اموال تملیکی، دستور رئیس جمهور برای پرداخت وام‌های زیر ۱۰۰ میلیون تومان بدون ضامن، رشد ۵۲ درصدی صادرات به کشورهای عضو اکو و رشد ۴۱ درصدی تجارت با روسیه از جمله اخبار مهم اقتصاد کلان در هفته جاری بود.
براین اساس، سید احسان خاندوزی در این خصوص گفت: پس از دیدار با تجار ایرانی، با وزیر اقتصاد روسیه درباره سرعت بخشیدن به پروژه‌های خط اعتباری ۵ میلیارد دلاری به توافق خوبی رسیدیم: ۳ طرح نیروگاهی و ۲ طرح ریلی و ترانزیتی (در کریدور شمال – جنوب یعنی راه‌آهن اینچه‌برون و راه‌آهن آستارا). وی افزود: تسهیل تعامل بانکی هم بخش دیگر توافق بود. (جرئیات بیشتر را اینجا بخوانید)
از جمله دیگر اتفاقات مهم هفته جاری، حمایت مجدد دولت از بورس بود به طوری که در این باره مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور اظهار کرد: سازمان برنامه و بودجه بر اجرای مصوبه ۱۰ بندی ستاد اقتصادی دولت برای حمایت از بورس تاکید دارد، دولت علاوه بر برداشتن گام‌های عملی به حل ریشه‌ای مشکلات بازار سرمایه نیز کمک خواهد کرد.(جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)
همچنین در هفته جاری ۳۵۰ میلیارد ریال کالا در حراج حضوری سازمان اموال تملیکی به فروش رفت، در همین خصوص سید عبدالمجید اجتهادی مدیرعامل سازمان اموال تملیکی در خصوص این حراج اظهار کرد: همانطور که انتظار می‌رفت طبق روند دو حراج قبل، خوشبختانه شاهد استقبال گسترده از سومین حراج این سازمان بودیم، به طوری که بخش عمده‌ای از کالاها دارای پیشنهاد قیمت بودند.
وی افزود: ۲۵ استان در این حراج کالا داشتند که ردیف کالاهای ۲۲ استان دارای پیشنهاد بودند. همچنین طی این حراج ۴۷۰ پارتی کالا به ارزش پایه کارشناسی ۸۵۰ میلیارد ریال عنوان شد که از این میزان، تعداد ۱۵۰ پارتی به ارزش تقریبی ۳۵۰ میلیارد ریال بفروش رسید که قیمت کالاهای بفروش رفته ۳۳ درصد بالاتر از قیمت پایه کارشناسی بوده است.(جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)
دستور رئیس جمهور برای پرداخت وام‌های زیر ۱۰۰ میلیون تومان بدون ضامن از جمله دیگر اخبار مهم اقتصاد کلان در هفته جاری بود که به نظر می‌رسد موجی از امیدواری را در بین مردم و فعالین کسب و کار ایجاد کرده است.
سخنگوی گمرک نیز در این هفته خبر از رشد ۵۲ درصدی صادرات ایران به کشورهای اکو (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید) و افزایش ۴۱ درصدی ارزش تجارت ایران و روسیه در ۹ ماهه ابتدایی امسال داد (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید).
سید روح الله لطیفی، سخنگوی گمرک اظهار داشت: تجارت ایران با ۹ کشور عضو اکو در ۹ ماهه امسال از ۲۳ میلیون تن کالا و ۱۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار عبور کرد ونسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۲ درصد در ارزش رشد داشته است.
وی افزود: تجارت ایران و روسیه در ۹ ماه امسال نیز از سه و نیم میلیون تن و ارزش یک میلیارد و ۶۵۶ میلیون دلار گذشت و نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۲ درصد وزنی و ۴۱ درصد در ارزش، افزایش داشته است.

منبع : مهر نیوز