افزایش سطح مشارکت مسکو در رزمایش با تاجیکستان و ازبکستان

به گزارش سردبیر پرس به نقل از تاس، دفتر مطبوعاتی منطقه نظامی مرکزی روسیه امروز دوشنبه طی بیانیه ای اعلام کرد که تعداد نیروهای روس شرکت کننده در رزمایش مشترک سه جانبه با تاجیکستان و ازبکستان به ۱۸۰۰ نظامی افزایش یافته است. این رزمایش قرار است از پنجم تا دهم آگوست (۱۴ الی ۱۹ مرداد) […]

به گزارش سردبیر پرس به نقل از تاس، دفتر مطبوعاتی منطقه نظامی مرکزی روسیه امروز دوشنبه طی بیانیه ای اعلام کرد که تعداد نیروهای روس شرکت کننده در رزمایش مشترک سه جانبه با تاجیکستان و ازبکستان به ۱۸۰۰ نظامی افزایش یافته است. این رزمایش قرار است از پنجم تا دهم آگوست (۱۴ الی ۱۹ مرداد) در ۲۰ کیلومتری مرز تاجیکستان با افغانستان برگزار شود. همچنین تعداد خودورهای نظامی شرکت کننده در این رزمایش نیز دو برابر اعلام قبلی خواهد بود.
در بخشی از این بیانیه می خوانیم: مطابق تصمیم ژنرال «الکساندر لاپین» فرمانده منطقه نظامی مرکزی روسیه، شمار نیروهای نظامی شرکت کننده در رزمایش مشترک این کشور با ازبکستان و تاجیکستان افزایش یافت. تعداد پرسنل شرکت کننده به ۱۸۰۰ فرد نظامی افزایش پیدا کرد و علاوه بر این، تعداد خودروهای ویژه و نظامی مرتبط با این رزمایش نیز با افزایش به رقم ۴۲۰ دستگاه، دو برابر شد.
دفتر مطبوعاتی مذکور همچنین گفت که این رزمایش در مجموع شامل ۲۵۰۰ تن نظامی و حدود ۵۰۰ دستگاه خودرو نظامی خواهد بود.
پیشتر، دفتر مطبوعاتی منطقه نظامی مرکزی روسیه با صدور بیانیه ای اعلام کرده بود که نیروهای مسلح روسیه، تاجیکستان و ازبکستان در جنوب تاجیکستان و نزدیک مرز با افغانستان رزمایش مشترکی برگزار خواهند کرد.
طبق بیانیه پیشین دفتر مطبوعاتی منطقه نظامی مرکزی روسیه، تعداد نظامیان روس شرکت کننده در این رزمایش مشترک بیش از یک هزار و ۵۰۰ نیرو اعلام شده بود.
در رزمایش مذکور که به منظور جلوگیری از حملات احتمالی گروه‌های تروریستی و نابودی آنها برگزار می شود، از بیش از ۳۰۰ نوع اسلحه و تجهیزات نظامی مختلف استفاده خواهد شد.
روسیه در ۲۲ جولای سال جاری اعلام کرد که خودروهای زرهی BMP-۲M را به پایگاه خود در تاجیکستان منتقل کرده است.
دفتر مطبوعاتی کمیته دولتی امنیت ملی تاجیکستان پیشتر گزارش داده بود که در ۲۱ ژوئن (۳۱ خرداد)، گروهی از اعضای طالبان به گذرگاه شیرخان در بندر ولایت قندوز حمله و ۱۳۴ نظامی افغانستانی پس از درگیری‌های شدید با طالبان در ۲۲ ژوئن از طریق این گذرگاه به سوی تاجیکستان فرار کرده‌اند.
گروه طالبان نیز در همان روز اعلام کرد که طی این حمله کنترل گذرگاه شیرخان و ساختمان‌های نهادهای دولتی را به دست آورده و نیروهای امنیتی در منطقه تسلیم شبه‌نظامیان این گروه شده‌اند.
گذرگاه شیرخان معروف به «شیرخان‌بندر» یکی از مهم‌ترین گذرگاه‌های مرزی بین افغانستان و تاجیکستان بوده و روزانه ده‌ها دستگاه وسیله نقلیه حامل کالاهای تجاری از این گذرگاه عبور می‌کنند.
درگیری‌های گسترده بین اعضای گروه طالبان و نیروهای امنیتی افغانستان در پی خروج غیر مسئولانه و ادعایی نظامیان آمریکا و ناتو طی هفته‌های اخیر، در سراسر این کشور ادامه دارد و در نتیجه این کشمکش‌ها، مناطق مختلف در افغانستان بین این دو گروه دست به دست می‌شود. همچنین افراد متعددی از هر دو طرف در این درگیری‌ها کشته و زخمی شده‌اند.

منبع : مهر نیوز