افزایش چشمگیر بیماران/ ۲۰ درصد بستری‌ها مسافر هستند

به گزارش سردبیر پرس، مهدی قلیان با بیان این‌که میزان مراجعات به مراکز سرپایی کرونا به بیش از پنج هزار نفر در روز رسیده است، اظهار کرد: میزان تست‌های PCR روزانه به بیش از چهار هزار و ۴۰۰ مورد رسیده است. وی ادامه داد: وضعیت مشهد در موج پنجم بحران کرونا بسیار اسفناک بوده و […]

به گزارش سردبیر پرس، مهدی قلیان با بیان این‌که میزان مراجعات به مراکز سرپایی کرونا به بیش از پنج هزار نفر در روز رسیده است، اظهار کرد: میزان تست‌های PCR روزانه به بیش از چهار هزار و ۴۰۰ مورد رسیده است.

وی ادامه داد: وضعیت مشهد در موج پنجم بحران کرونا بسیار اسفناک بوده و در طول ۱۸ ماهه کرونایی با چنین وضعیتی مواجه نبودیم که ظرفیت بیمارستان‌ها به‌صورت ۱۰۰ درصد تکمیل شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: میزان مراجعات به مراکز سرپایی کرونا زیر پوشش این دانشگاه به بیش از ۵ هزار و ۵۰۰ نفر در روز رسیده و میزان تست‌های PCR روزانه نیز به بیش از ۴۴۰۰ مورد رسیده است، ضمن اینکه ظرفیت تست سلولی مولکولی تقریباً تمام هست و در روز گذشته به ۱۰ هزار مورد رسید که این عدد، خط قرمز دانشگاه علوم پزشکی مشهد بود.

وی اضافه کرد: برای تأمین بخش‌های بستری و سرپایی کیت نخواهیم داشت و متأسفانه ادامه این وضعیت، مشکلات جدی در بحث تشخیص PCR ایجاد کرده است.

قلیان با بیان این‌که طبق آخرین آمار ثبت شده، ۲۰ درصد افرادی که در یک ماه گذشته در بخش‌های کرونایی بستری شده‌اند، از خارج از استان بوده‌اند، گفت: ۱۰ درصد نیز از شهرستان‌های خارج از حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سطح استان بستری شده‌اند.

وی با یادآوری این نکته که «عادی‌انگاری کاذب» در شهر مشهد کاملاً مشهود است، تأکید کرد: متأسفانه برگزاری مجالس شلوغ عروسی و عزا، دورهمی‌های خانوادگی، رستوران‌های شلوغ، بازارهایی که تا دیر وقت پذیرای خیل مشتریان هستند، سفرهای تابستانی و بدتر از همه، عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در سطح جامعه سبب افزایش مبتلایان، بستری‌ها و فوتی‌های بیماری کووید ۱۹ در شهر مشهد شده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: اگر فکری به حال تعطیلی وسیع اماکن در مشهد نشود و حجم بالای زائران را همچنان شاهد باشیم، مشهد می‌تواند به عنوان یک کانون آلودگی در سطح کشور، تمام کشور را علی‌رغم آنکه حتی دستورالعمل‌های بهداشتی نیز در برخی مناطق به‌خوبی رعایت می‌شود، آلوده و درگیر کند.

وی خاطرنشان کرد: زائران زیادی از نقاط مختلف کشور از جمله اصفهان، فارس، خوزستان، گلستان، مازندران، گیلان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و سیستان و بلوچستان که اقامتگاه ثابت در مشهد دارند، مشاهده می‌شود.

قلیان با اشاره به این‌که تبلیغات گسترده در خصوص تورهای ارزان‌قیمت نیز میزان سفرها به مشهد را به مراتب بیشتر از قبل کرده است، بیان کرد: مشابه این اقدام را در سفرهای زیارتی و سیاحتی داخلی از مشهد به سمت شمال، قم، شیراز، کیش، قشم، دبی، ترکیه و غیره شاهد هستیم که وضعیتی بسیار نگران‌کننده است.

وی با تأکید بر اینکه پیگیری‌های مکرری برای تعطیلی‌های تورهای مسافرتی از طریق ستاد استانی مبارزه با کرونا داشته‌ایم که تا این لحظه مؤثر واقع نشده و همچنان این سفرها به اشکال مختلف جاده‌ای، ریلی و هوایی به سمت مشهد ادامه دارد، اظهار کرد: در وضعیت قرمز مشهد که به‌شدت نگران روزهای آینده این شهر هستیم، و از تمامی مسئولان درخواست داریم که یاری‌رسان خادمان مردم در دانشگاه علوم پزشکی مشهد باشند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: برای مشهد تعطیلی یا محدودیت ایجاد شود تا این شهر به کانونی برای آلودگی گسترده ویروس کرونا در سطح کشور تبدیل نشود.

منبع : خبرگزاری مهر