امام علی (ع) الگوی ایستادگی در برابر ستمگران

سردبیر پرس -گروه استان‌ها- سیدمحمد سیدابراهیمی: کمتر انسانی بر روی زمین است که نام علی (ع) را نشنیده باشد؛ بزرگان و علما مسلمان معتقدند که امیرالمؤمنین (ع) متعلق به همه انسانیت است؛ نه فقط متعلق به شیعیان و نه حتّی متعلق به مسلمانان. همه انسانیت در برابر عظمت‌ها و زیبایی‌های علی بن بی طالب (ع) […]

سردبیر پرس -گروه استان‌ها- سیدمحمد سیدابراهیمی: کمتر انسانی بر روی زمین است که نام علی (ع) را نشنیده باشد؛ بزرگان و علما مسلمان معتقدند که امیرالمؤمنین (ع) متعلق به همه انسانیت است؛ نه فقط متعلق به شیعیان و نه حتّی متعلق به مسلمانان. همه انسانیت در برابر عظمت‌ها و زیبایی‌های علی بن بی طالب (ع) خاضع و خاشع‌اند؛ آنچنان که مداحان امیرالمؤمنین فقط مسلمان‌ها نیستند؛ مسیحی هم ستایش امیرالمؤمنین را می‌کند.

جمع همه خوبی‌ها در وجود امام علی (ع)
حجت الاسلام و المسلمین محمدی استاد سطوح عالی حوزه با اشاره به تعبیر دانشمندان اهل سنت و ابن بی الحدید درباره ویژگی‌های علی (ع) می‌گوید: امام علی (ع) همه خوبی‌ها را در اوج خودش دارد چنانچه وقتی در منبر خطابه قرار می‌گیرد فصیح ترین و قوی‌ترین سخنرانی را دارد و یا وقتی در میدان جنگ است از هر فرمانده ای شجاعی بی نظیر تر است.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه هیچ عابدی و زاهدی به مقام امیرالمومنین (ع) در میدان عبادت نمی‌رسد می‌گوید: وقتی حضرت علی (ع) در جایگاه فسلفه و علوم عقلی قرار می‌گیرد سقراط و بقراط یونانی باید نزد او شاگردی کنند.
علی (ع) اول مسلمان عالم
وی ادامه می‌دهد: وقتی امام علی (ع) در مقام تعلیم و تربیت و موعظه قرار آنچنان سخنانش بر دل می‌نشیند که «همام بن عباده» قالب تهی می‌کند.
حجت الاسلام رحیمیان نیز با اشاره به روایاتی از ائمه می‌گوید: حضرت علی (ع) در کلام پیامبر (ص) بعنوان «اکرم الوصیاء» معرفی شده یعنی برترین وصی پیامبر (ص) و شخصیتی که از نظر پیامبر بر سایرین اولویت دارد.
این پژوهشگر تاریخی با بیان اینکه حضرت علی نخستین مردی است که اسلام می‌آورد، می‌گوید: بارزترین و متمایز کننده ترین ویژگی حضرت علی (ع) از سایر معصومین همین است که ایشان در بدترین شرایط و با فشار بت پرستان به اسلام ایمان می‌آورد.

اعتراف دشمنان به زیست عادلانه علی (ع)
یک استاد سطوح عالی حوزه نیز با بیان اینکه حتی دشمنان امیرالمومنین (ع) به عادلانه زیستن آن حضرت اقرار کرده‌اند گفت: حضرت علی (ع) اگر جاذبه قوی داشتند همان میزان دافعه قوی هم داشتند.
حجت الاسلام احتشام کاشانی با تاکید بر اینکه مهمترین ویژگی حضرت علی (ع) جمع بین اضداد بود گفت: برخی افراد که اهل سیر و سلوک هستند در میدان جهاد قوی ظاهر نمی‌شوند و بالعکس برخی دیگر در میدان جهاد توانایی انجام کارهای سخت را دارند اما در میدان عواطف و رسیدگی به مستضعفین محرومین و یا ارتباط ویژه با خدا متعال ضعف دارند اما حضرت امیر مرد هر دو میدان است.
وی با اشاره به سخنان جرج جرداق مسیحی درباره علت شهادت امیرالمومنین (ع) گفت: اگر امام علی (ع) در محراب مسجد مورد ضربت شقی‌ترین افراد قرار گرفت نه بخاطر نماز خواندن و حاجی بودن و قرائت قرآن بود که خیلی از افراد همه اینها را داشتند.

علی (ع) الگوی ایستادگی در برابر ظالمین و ستمگران
احتشام با بیان اینکه حضرت علی (ع) از مصادیق افرادی بود که در انجام احکام فردی نهایت اهتمام را داشت و در عین حال در برابر ظلم ظالمین کوتاه نمی‌آمد و حتی استانداری معاویه در شام را برای یک لحظه هم نمی‌پذیرفت گفت: در یک کلام او بزرگ مردی بود که در عین اینکه مملو از عواطف و احساسات در برابر مستضعفین و محرومین بود اما لحظه‌ای از ایستادگی و مقاومت در برابر ظالمین کوتاه نیامد.
وی افزود: کسی که شیعه آن امام مظلوم است باید به شیوه آن حضرت عمل کند و مدافع محرومین و عدل اجتماعی باشد و در برابر مستکبرین و ظالمین تا محو آنها از صحنه روزگار ایستادگی کند.
این استاد حوزه با اشاره به مشی امام خمینی (ره) در مبارزه با استکبار گفت: امام راحل می‌فرمود تا کفر و شرک هست مبارزه هست و تا مبارزه هست ما هستیم.

امام علی (ع) بهترین مصداق اخلاق عملی
حجت الاسلام حق جو استاد حوزه با تاکید بر اینکه حضرت علی (ع) یک انسان چند بعدی بود بر ظهور همه فضائل اخلاقی در شخصیت ایشان تاکید کرد و افزود: امامان معصوم ویژگی‌های مشترکی دارند و همچنین هر کدام ویژگی‌های خاصی که امیرالمومنین در این خصوصیات ممتاز است.
وی با اشاره ویژگی‌های فردی خانوادگی اجتماعی سیاسی امنیتی و نظامی امیرالمومنین (ع) گفت: یکی از بارزترین ویژگی‌های امام علی (ع) آن است که به تمام توصیه‌ها اخلاقی پایبند بود و به آن عمل می‌کرد.
وی افزود: از دیگر ویژگی‌های مهم و برجسته‌ترین ویژگی اخلاقی حضرت امیر توجه به ایتام و خدمت به محرومین است؛ چنانچه چند روز بعد از شهادت حضرت علی (ع) فقرا و محرومین تازه متوجه شدند چه کسی برای آنها در نیمه شب غذا می آورده است.

حق جو با اشاره به اینکه ۵۵ ویژگی حضرت علی در دعای ندبه آمده است گفت: مهمترین ویژگی در این دعا آن است که حضرت علی (ع) پایش را جای پای پیامبر می‌گذاشت یعنی راه پیغمبر را بدون تغییر طی می‌کرد و در این راه از ملامت‌ها ناراحت نمی‌شد و وظیفه اش را انجام می‌داد.
وی افزود: حضرت علی (ع) الگویش پیامبر بود همه حرف و پیغمبر و عمل و فکرش وحی بوده و حضرت علی هم مطابق مسیر پیامبر در همه ابعاد حرکت می‌کرد.
این استاد حوزه با بیان اینکه در جنگ‌های مختلفی که صحابه می‌ترسیدند و عقب می‌آمدند علی با شجاعت در برابر دشمن می‌ایستاد افزود: در جنگ خندق وقتی امیرالمومنین با شجاعت و سیاست در برابر «عمر بن عبدود» مبارزه کرد، پیامبر فرمودند اکنون همه اسلام که علی (ع) است در برابر همه کفر ایستاده است و این نشان از جایگاه بالای حضرت دارد.
اما آنچه باید درباره مشی سیاسی حضرت علی (ع) گفت این است که در مدت کوتاه حکومت داری بدون هیچ عذر یا تردیدی اعمال و کارگزاران خود را بر آنها توصیه کرد و علیرغم وجود دشمنان دانایی همچون معاویه و دوستان منافقی مانند اشعث و دینداران متحجری چون خوارج، احکام الهی را بر زمین نگذاشت و سنت پیامبر (ص) را به دلیل گذشت زمان فراموش نکرد و تربیت یاران و شاگردان مخلص را به بهانه جنگ‌های کمرشکن معطل نگذاشت که این نیز از مصادیق عدالت عملی حضرت بود که کارها را به نظم انجام می‌داد.