امیدوارم با تیم ملی ایران همگروه نشویم/ به جام جهانی فکر می‌کنیم

به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، محمد هاشم زاده بازیکن و مربی سابق تیم ملی فوتسال ایران چند ماه پیش با انتخاب فدراسیون فوتبال اندونزی به عنوان سرمربی تیم ملی فوتسال این کشور انتخاب شد. هاشم زاده در مدت کوتاه حضورش در اندونزی با این تیم به عنوان نایب قهرمانی مسابقات جنوب شرق آسیا رسید و […]

به گزارش خبرنگار سردبیر پرس، محمد هاشم زاده بازیکن و مربی سابق تیم ملی فوتسال ایران چند ماه پیش با انتخاب فدراسیون فوتبال اندونزی به عنوان سرمربی تیم ملی فوتسال این کشور انتخاب شد. هاشم زاده در مدت کوتاه حضورش در اندونزی با این تیم به عنوان نایب قهرمانی مسابقات جنوب شرق آسیا رسید و توانست اندونزی را به مسابقات قهرمانی آسیا برساند.
این موفقیت باعث شد تا مسئولان ورزش اندونزی، تیم فوتسال این کشور را بر خلاف مصوبات قبلی خود، به امید کسب مدال عازم بازی‌های جنوب شرق آسیا (SEA Games) کنند. هاشم زاده و اندونزی در این رقابت‌ها هم طلسم شکنی کردند و با کسب مدال نقره و عنوان نایب قهرمانی، توجهات را در فوتسال و ورزش اندونزی به خود معطوف کردند.
خبرنگار سردبیر پرس در همین ارتباط گفتگویی را با هاشم زاده انجام داد. این مربی اظهار امیدواری کرد در قرعه کشی جام ملت‌های فوتسال آسیا که چهار روز دیگر برگزار می‌شود، تیمش با ایران همگروه نشود. وی همچنین به برنامه‌های مختلفش برای اندونزی اشاره و تاکید کرد که در پایان مسابقات قهرمانی آسیا، کارش را به عنوان سرمربی تیم زیر ۲۱ سال اندونزی ادامه خواهد داد.
مشروح این گفتگو در ادامه می‌آید:
انتخاب اندونزی ریسک بزرگی بود
بهمن ماه بود که سرمربیگری تیم اندونزی به من پیشنهاد شد. همان زمان پیشنهادی هم از تیم برونئی داشتم ولی در نهایت اندونزی را انتخاب کردم. با توجه به اینکه قبلاً چند بازیکن و مربی ایرانی هم در اندونزی بودند، شناخت نسبی از فوتسال این کشور داشتم. سه چهار روز قبل از شروع مسابقات مقدماتی قهرمانی آسیا به اندونزی ملحق شدم و این تصمیم، ریسک بزرگی بود.

تیم ملی فوتسال اندونزی

اعتماد به نفس به فوتسال اندونزی بازگشت
اندونزی همیشه با اختلاف به تایلند می‌باخت ولی در مرحله مقدماتی قهرمانی آسیا یک بار با آنها مساوی کردیم. در فینال هم از این تیم پیش بودیم که لحظات پایانی گل تساوی را خوردیم و در پنالتی ما را شکست دادند. در بازی‌های جنوب شرق آسیا هم با تایلند مساوی کردیم. این باعث شد تا اعتماد به نفس به بازیکنان اندونزی بازگردد.
از ایران به اندونزی مشاوره می‌دادم
قبل از آنکه به اندونزی بروم، با دستیارانم در ارتباط بودم و فیلم تمرینات را برایم می‌فرستادند. مدام به آنها مشاوره می‌دادم و با تیم بیگانه نبودم. همانطور که گفتم ریسک کردم ولی این ریسک به خوبی جواب داد. توانستیم برای اندونزی سهمیه جام ملت‌های آسیا بگیریم. در بازی‌های جنوب شرق آسیا هم فکر نمی‌کردند مدال بگیریم ولی خوشبختانه مدال نقره را به دست آوردیم.
هدف بلند مدت ما صعود به جام جهانی است
سه برنامه کوتاه، میان و بلند مدت به فدراسیون اندونزی داده‌ام. برنامه کوتاه مدت صعود به جام ملت‌های آسیا بود که حاصل شد. برنامه کوتاه مدت حضور در جام ملت‌های آسیا و در صورت امکان صعود به جمع هشت تیم برتر (مرحله یک چهارم) است. برنامه من دو ساله است و برای بلند مدت صعود به جام جهانی را در نظر داریم.
باید برای تیم زیر ۲۱ سال بازیکن بسازیم
علاوه بر تیم بزرگسالان، من سرمربی تیم امیدهای اندونزی (زیر ۲۱ سال) هم هستم. بعد از جام ملت‌های آسیا، تمرینات تیم امید را جهت شرکت در مسابقات زیر ۲۱ سال آسیا شروع می‌کنیم. اندونزی بر خلاف ایران، لیگ امیدها ندارد و در واقع باید خودمان بازیکن بسازیم. یکسری تورنمنت در چند شهر برگزار می‌شود و از همین تورنمنت‌ها، نفرات مدنظر برای تیم زیر ۲۱ سال انتخاب می‌شوند.
سطح بالای بازیکنان اندونزی
چند بازیکن اندونزی واقعاً در سطح بسیار خوب و بالایی هستند. بعضی از نفرات این تیم همان بازیکنان جوانان اندونزی هستند که چند سال پیش در مسابقات قهرمانی آسیا در تبریز حضور داشتند. من آن موقع خودم مدیر فنی تیم ایران بودم و آنها را می‌شناختم.

انصاف نیست در سید ۴ قرعه کشی باشیم
به نظرم حضور اندونزی در سید چهارم مسابقات قهرمانی آسیا جوانمردانه و انصاف نیست. اندونزی تیم رده هفتم آسیا است و نباید در سید چهارم قرار بگیریم. حضور در این سید یعنی دو، سه حریف سرسخت و قدرتمند خواهیم داشت. در حالی که چین تایپه با وجود دریافت گل‌های زیاد در مسابقات مقدماتی در سید سوم است.
دوست ندارم با ایران همگروه بشویم
احتمال همگروهی با ایران؟ هنوز به این موضوع فکر نکرده‌ام. امیدوارم این اتفاق رخ ندهد. ایران یک سر و گردن از آسیا بالاتر و جزو چهار، پنج تیم قدرتمند جهان است. هیچ تیمی دوست ندارد با ایران همگروه بشود.
یک ماه برای جام ملت‌ها فرصت داریم
چهار روز دیگر قرعه کشی برگزار می‌شود. سعی ما این است که بعد از مشخص شدن قرعه، چند بازی تدارکاتی انجام بدهیم. با توجه به حریفان، دیدارهای دوستانه را انتخاب خواهیم کرد. احتمالاً دو هفته هم اردویی در خارج از کشور اندونزی برپا کنیم. فعلاً برنامه‌های ملی تعطیل است و بازیکنان در اختیار باشگاه‌هایشان قرار می‌گیرند. نیم فصل دوم لیگ اندونزی ۲۵ روز دیگر شروع می‌شود و این مسابقات تا اواخر مرداد به پایان می‌رسد. بعد از آن حدود یک ماه فرصت داریم تا آماده جام ملت‌ها بشویم.
دیدار تدارکاتی با ایران؟ چرا که نه
سبک بازی تیم‌های شرق آسیا خیلی به هم شبیه است ما نیاز داریم تا با کشورهای دیگری از آسیا مثل ایران، کشورهای عربی یا ازبکستان بازی کنیم. دوست داریم اگر امکانش باشد با ایران دیداری داشته باشیم. همچنین آقای ناظم الشریعه سرمربی تیم ملی عراق اظهار تمایل داشت که اگر شرایط فراهم شد تیمش را به اندونزی بیاورد و با هم بازی کنیم. باید ببینیم در نهایت چه اتفاقی می‌افتد.