اهمیت سرمایه‌گذار در سینمای کوتاه/ «ناهید» آماده تور جهانی می‌شود

رضا نصرتی حبیبی تهیه‌کننده فیلم کوتاه «ناهید» در ارزیابی شرایط ساخت فیلم کوتاه در سینمای ایران و سختی‌های ساخت این نوع فیلم‌ها به سردبیر پرس گفت: یکی از بارزترین مشکلات ساخت فیلم کوتاه در ایران که اکثر فیلمسازها با آن روبه‌رو هستند پیدا کردن سرمایه‌گذار است. از آنجایی که هزینه ساخت فیلم کوتاه در سال‌های […]

رضا نصرتی حبیبی تهیه‌کننده فیلم کوتاه «ناهید» در ارزیابی شرایط ساخت فیلم کوتاه در سینمای ایران و سختی‌های ساخت این نوع فیلم‌ها به سردبیر پرس گفت: یکی از بارزترین مشکلات ساخت فیلم کوتاه در ایران که اکثر فیلمسازها با آن روبه‌رو هستند پیدا کردن سرمایه‌گذار است. از آنجایی که هزینه ساخت فیلم کوتاه در سال‌های اخیر خیلی گران شده‌، کسی به عنوان سرمایه‌گذار جرأت یا ریسک این کار را ندارد.
وی بیان کرد: از طرفی جوایز نقدی جشنواره‌ها، به ویژه جشنواره‌های داخلی به قدری کم است که حتی اگر سرمایه‌گذار شناخت خوبی هم نسبت به سینمای کوتاه داشته باشد، می‌داند که این جوایز جنبه حمایتی دارند و اکثر مواقع توقع خود را از اینکه سرمایه‌اش برگردد، پایین می‌آورد.
تهیه کننده فیلم کوتاه «ناهید» با اشاره به اینکه اهمیت حضور سرمایه‌گذار در جنبه‌های مختلف نادیده گرفته می‌شود، در این باره گفت: وجود سرمایه‌گذار ریشه یک فیلم است؛ تا جوانه بزند، ریشه بیاندازد و به بار بنشیند اما متأسفانه اتفاقی نمی‌افتد چه در جشنواره‌ها و چه در رسانه‌ها. با اینکه هزینه پرداخت شده توسط سرمایه‌گذار باز نمی‌گردد، حتی توجهی به وجود و اهمیت آنها نمی‌شود و نادیده گرفته می‌شوند؛ برای مثال هیچ جایزه و تقدیری از یک سرمایه‌گذار در جشنواره‌ها صورت نمی‌گیرد.
وی بیان کرد: برای ساخت فیلم کوتاه «ناهید» ریسک کردم که از دو جنبه قابل ذکر است؛ اول، سرمایه کار و دوم کارگردان بود که «ناهید» اولین کار حرفه‌ای‌اش به حساب می‌آمد اما اعتمادی که به او داشتم درصد این ریسک را کم می‌کرد. با این وجود هزینه کار از برآوردی که مشخص شده بود بالاتر رفت و با تقویت مالی و حمایت بیشتر، توانستیم «ناهید» را به ایستگاه پایانی برسانیم.
نصرتی حبیبی در مورد بازخوردهای مثبت نسبت به این فیلم کوتاه و اینکه آیا این بازخوردها را از قبل پیش‌بینی می‌کرده، گفت: با توجه به ایده، قصه و شناختی که من از صمد علیزاده داشتم، تا حدودی چنین بازخوردهایی را حدس می‌زدم. خوشبختانه «ناهید» در ایران با بازخوردهایی رو به رو شد که بیش از انتظار ما بود و این باعث خوشحالی است. امیدوارم بعد از کسب موفقیت «ناهید» در سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم فرایبورگ که جشنواره ورودی اسکار است، «ناهید» در عرصه جهانی هم خوش اقبال باشد.
وی درباره برقراری ارتباط با موضوع این فیلم کوتاه اظهار کرد: قصه «ناهید»، ایده‌ای ناب بود و به همین جهت تحت تأثیر قرار گرفتم. «ناهید» قصه‌ای را روایت می‌کرد که انگار همه ما از آن مطلع بودیم اما حرفی از آن نمی‌زدیم. قصه‌ای که به یک موضوع بومی می‌پردازد و فکر می‌کنم هر کسی در داخل ایران می‌تواند با آن ارتباط بگیرد.
تهیه‌کننده جوان فیلم کوتاه «ناهید» در پایان درباره برنامه‌ریزی پخش و عرضه این فیلم کوتاه در عرصه بین‌الملل گفت: «ناهید» مخاطبان عام زیادی دارد که مشتاق دیدن آن هستند. خیلی‌ها این فیلم را در جشنواره‌ها دیدند و خیلی‌ها نیز منتظر شرایطی هستند که بتوانند آن را ببینند. پخش بین‌الملل این فیلم برعهده میدیا کیاست است و بعد از تور جشنواره‌های خارجی در نظر داریم، اکران عمومی نیز در ایران و احتمالاً در سینماهای هنر و تجربه داشته باشیم.
بر این اساس، فیلم کوتاه «ناهید» در اولین حضور جهانی خود در سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم فرایبورگ، لوح سپاس بهترین فیلم بخش رقابت بین‌الملل این جشنواره را از آن خود کرد. پیش از این نیز، این فیلم در سی و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران تندیس و جایزه بهترین فیلمنامه کوتاه را کسب کرده بود.

منبع : مهر نیوز